Mówi: | Remigiusz Efinowicz |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | Hicron |
Branża motoryzacyjna w trakcie rewolucyjnych zmian. Bez odpowiednich narzędzi nie będzie mogła rozwijać carsharingu czy pojazdów autonomicznych
Skuteczniejsze docieranie do klientów i poprawianie ich zadowolenia z oferowanych produktów oraz usług, większa efektywność działania i obniżanie kosztów – to korzyści, które może odnieść firma dzięki transformacji biznesu. Polega ona w głównej mierze na wprowadzeniu narzędzi informatycznych, które pozwalają skutecznie realizować cele biznesowe, usprawnić działanie wewnątrz firmy i jej kontakty z klientami. Branżą, która przechodzi ciągłą transformacji, jest motoryzacja, która z jednej strony szuka nowych rynków, z drugiej wprowadza nowinki jak carsharing czy samochody autonomiczne. Bez odpowiednich narzędzi nie byłoby to możliwe.
– Transformacja biznesu wiąże się z wdrażaniem w przedsiębiorstwach szeregu zmian, które z kolei są odpowiedzią na to, co dzieje się w ich otoczeniu. Mówimy tutaj o nowych regulacjach, trendach rynkowych i oczekiwaniach konsumentów. Transformacja biznesu jest dzisiaj bardzo mocno powiązana z transformacją cyfrową, ponieważ ta dostarcza wszystkich potrzebnych w tym celu narzędzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Remigiusz Efinowicz, partner zarządzający Hicron.
Celem transformacji biznesu jest skuteczniejsze docieranie do klientów i zwiększenie ich satysfakcji z dostarczanych usług i produktów, większa efektywność działania, lepsza jakość i optymalizacja kosztów. Polega ona na modyfikacji i zharmonizowaniu zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych procesów w firmie. To z kolei umożliwia stworzenie puli wzorców najlepszych praktyk we wszystkich działach firmy: od produkcji, sprzedaży i rozwoju produktu po księgowość, marketing i HR.
– Mówiąc o wzorcach dobrych praktyk biznesowych, zacznijmy od procesu ciągłego doskonalenia się. Jest to szansa na poprawę efektywności, którą dostrzegło wiele przedsiębiorstw. Poprzez poprawę sposobu działania, redukcję kosztów czy strat w niektórych obszarach, starają się one być bardziej konkurencyjne. Ich celem powinno być osiągnięcie operational excellence, czyli stanu, w którym będą liderami rynku i będą mieć przewagę konkurencyjną nad innymi przedsiębiorstwami z tej samej branży. W takiej sytuacji nie wolno zapominać o strategii zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że powinniśmy cały czas brać pod uwagę zarówno otoczenie, jak i ograniczenia środowiska, w którym działamy – mówi Remigiusz Efinowicz.
Integralną częścią transformacji biznesu jest digitalizacja przedsiębiorstwa, która wiąże się z takimi rozwiązaniami, jak chmura, analityka big data, sztuczna inteligencja w obsłudze klienta. Wynika to z faktu, że w dzisiejszych czasach, aby firma mogła skutecznie realizować swoje cele biznesowe, musi oprzeć swoje procesy na zaawansowanych narzędziach informatycznych.
– Cyfrowa transformacja biznesu towarzyszy nam już od kilkudziesięciu lat – od momentu, kiedy w przedsiębiorstwach pojawiły się komputery i zaczęły być wykorzystywane do tego, by wspomagać pracę czy optymalizować procesy. Obecnie stoimy u progu bardzo istotnych zmian – w branży motoryzacyjnej mówimy już o connected cars czy pojazdach autonomicznych, z kolei w branży biotechnologicznej mamy do czynienia z sytuacją, w której możliwe stało się projektowanie leków pod DNA konkretnego pacjenta. W życiu społecznym doświadczamy tego dzięki rozwojowi inteligentnych miast – mówi Remigiusz Efinowicz.
Jak podkreśla, branża motoryzacyjna poszukuje nowych rynków. Dynamicznie rozwija się głównie w Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Południowej – tam zidentyfikowano nowe grupy konsumentów, do których można dotrzeć i zacząć sprzedawać setki tysięcy aut. Z drugiej strony branża dostrzega szansę nie tylko w nowych rynkach, lecz także w nowych technologiach i cyfrowej transformacji. W efekcie pojawiają się nowe usługi czy rozwiązania, takie jak connected cars, carsharing czy pojazdy autonomiczne.
– Branża motoryzacyjna znajduje się w procesie ciągłej transformacji praktycznie od początku jej istnienia. W ostatnich latach jej motywem przewodnim jest strategia cyfryzacji i związane z tym technologie. Hicron jest wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań w zakresie zarządzania relacjami z klientami, optymalizacji łańcuchów logistycznych, integracji z partnerami zewnętrznymi czy zarządzania finansami w tej branży. Dostarczając rozwiązania dla konkretnych klientów, staramy się wziąć pod uwagę wszystkie dostępne w tym momencie na rynku technologie i dobieramy takie, które służą celom strategicznym naszych klientów – mówi Remigiusz Efinowicz.
Hicron przeprowadza w roku średnio dwie transformacje biznesowe na dużą skalę, warte co najmniej kilka milionów euro. Firma sfinalizowała już kilka takich projektów, prowadzonych wspólnie z globalnymi koncernami z branży motoryzacyjnej, m.in. Subaru Europe, Louwman, słynnym producentem samochodów sportowych oraz katarską grupą AAB, jednym z największych niezależnych dystrybutorów marek Toyota i Lexus na świecie. W tym ostatnim przypadku w efekcie transformacji nastąpiło przyspieszenie czasu obsługi klienta z 20 do 3 minut, skrócenie czasu przepływu klienta z 80 do 10–15 minut i optymalizacja niemal wszystkich procesów. Aktualnie Hicron prowadzi projekty z zakresu transformacji biznesowej równolegle na Bałkanach, w Japonii oraz w regionie Bliskiego Wschodu i Australii.
– Mamy stosunkowo szerokie spektrum narzędzi i staramy się zawsze odpowiedzieć na konkretne potrzeby i problemy klienta. Do tego też dobieramy narzędzia. Czasami takim wyzwaniem biznesowym jest zbyt długi proces fakturowania – u jednego z klientów udało nam się skrócić proces fakturowania z 2 tygodni do 12 godzin w ciągu miesiąca, redukując przy tym liczbę zaangażowanych osób z 8 do 3. Spowodowało to wymierne korzyści. Cel, który nam zawsze przyświeca, to dostarczenie klientowi wartości dodanej – podkreśla partner zarządzający Hicron.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.