Mówi: | Paweł Sapek, senior vice president, regional head na Europę Środkową, Prologis Marta Pietranik-Pacuła, dyrektor komunikacji i public affairs subregionu Słowacja, Czechy i Europa Wschodnia, Schaeffler Hubert Ibrom, burmistrz Ujazdu |
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
– Ten projekt jest dla nas bardzo ważny, jest to kamień milowy. Rozpoczynamy inwestycję w nowym parku logistyczno-produkcyjnym, Prologis Park Ujazd. Wraz z powstającym tu budynkiem otwieramy naszą nową lokalizację, która finalnie będzie miała powierzchnię około 150 tys. m2 – mówi agencji Newseria Paweł Sapek, senior vice president i regional head na Europę Środkową w Prologis.
Schaeffler, światowy lider w zakresie technologii mobilności, wybrał Prologis Park Ujazd w województwie opolskim jako lokalizację swojego nowego Wschodnioeuropejskiego Regionalnego Centrum Kompletacji i Dystrybucji. Magazyn o powierzchni 62 500 m2 będzie pełnił funkcję kluczowego centrum w łańcuchu dostaw części zamiennych firmy. Budynek zostanie poddany certyfikacji BREEAM na poziomie Outstanding – najwyższym w międzynarodowym systemie oceny zrównoważonego budownictwa. Według zapowiedzi Prologis inwestycja zostanie wybudowana z niskoemisyjnych materiałów, a dostawy realizowane będą lokalnie, co dodatkowo ograniczy ich ślad węglowy. Na wyposażeniu obiektu znajdą się nowoczesne systemy automatyzacji. Nowy magazyn to pierwszy budynek na terenie powstającego Prologis Park Ujazd.
– Nowoczesne projekty magazynowo-przemysłowe to już nie są tylko cztery ściany i dach. Wdrażamy w nich rozwiązania technologiczne, inżynierskie, które wspierają efektywność energetyczną budynku w fazie użytkowej. Nowy obiekt na terenie Prologis Park Ujazd będzie naszym pierwszym w Polsce całkowicie niezależnym od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku: bez przyłącza gazu, a całe zapotrzebowanie na ciepło zostanie zabezpieczone przez instalacje pomp ciepła. Budynek będzie też wyposażony w instalację fotowoltaiczną o mocy około 1 MW. Tak że rozwiązania środowiskowe wspierające efektywność operacji w magazynie są tu bardzo ważne – mówi Paweł Sapek.
26 czerwca br. odbyła się uroczystość symbolicznego wbicia pierwszej łopaty pod inwestycję. Zakończenie prac budowlanych jest zaplanowane na pierwszą połowę 2026 roku.
– O wyborze Prologis Park Ujazd zdecydowały trzy kluczowe kryteria. Po pierwsze, strategiczna lokalizacja tego miejsca, po drugie, warunki najmu, a po trzecie, koszty energii – mówi Marta Pietranik-Pacuła, dyrektor komunikacji i public affairs subregionu Słowacja, Czechy i Europa Wschodnia w firmie Schaeffler. – Nowe centrum, które powstaje w Ujeździe, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, czyli z branżą motoryzacyjną. Będzie się zajmować dystrybucją i kompletacją zestawów naprawczych. Dzięki regionalnym centrom dystrybucji, takim właśnie jak to w Ujeździe, będziemy bliżej klientów, procesy dostawy i obsługi klientów będą skalowalne, wyższej jakości i szybsze. Za sprawą kompletacji zestawów naprawczych będą oni dostawać bardziej kompleksowe usługi.
Magazyn Prologis dla Schaefflera będzie budynkiem typu BTS (build-to-suit), czyli obiektem w pełni dopasowanym do indywidualnych potrzeb klienta. Po wybudowaniu centrum dystrybucji dla firmy Schaeffler w parku logistycznym Prologis Park Ujazd może powstać dodatkowe 82 tys. mkw. powierzchni magazynowej lub produkcyjnej. Park znajduje się tuż przy węźle autostrady A4, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 88, 33 km od autostrady A1 i 60 km od Katowic.
– Nowy obiekt będzie jednym z większych, które wybudujemy w systemie built-to-suit w naszym kraju. Do tej pory w południowej Polsce inwestowaliśmy głównie na Górnym i Dolnym Śląsku. Województwo opolskie to lokalizacja pomiędzy tymi dwoma bardzo przemysłowo rozwiniętymi aglomeracjami, a Ujazd jest strategicznie położonym miejscem, wzdłuż autostrady A4, między dwoma węzłami. Strefa ekonomiczna wraz z gminą poczyniły ogromne inwestycje infrastrukturalne, wspierając tutejsze inwestycje. Jestem przekonany, że w niedługim czasie będziemy realizować kolejne budynki w Prologis Park Ujazd – mówi Paweł Sapek.
– Mam nadzieję, że ten projekt będzie się rozwijać, bo to jest pierwszy krok w kierunku stworzenia całego parku logistycznego i produkcyjnego. Jeszcze jest możliwość zabudowy wielu gruntów, tak że zachęcamy do inwestycji – mówi Hubert Ibrom, burmistrz Ujazdu. – Inwestorów przyciąga m.in. to, że mamy jedną z najlepszych lokalizacji w Polsce, między dwoma zjazdami z autostrady A4, bez wąskich gardeł, bez przejazdu przez zabudowę domów jednorodzinnych. Druga sprawa to media. Przy ulicy Europejskiej jest woda, kanalizacja, gaz, prąd, są wszystkie dostępne media. I trzeci czynnik, który jest najtrudniejszy nie tylko u nas, ale myślę, że w całej Polsce, to są zasoby ludzkie. Jesteśmy jedną z gmin, która się rozwija i ma wzrost demograficzny. Mamy już od wielu lat darmowy żłobek, długo otwarte przedszkola, mamy całą infrastrukturę sportowo-rekreacyjną.
Centrum w Ujeździe będzie trzecią inwestycją Schaefflera w naszym kraju.
– Pierwsza lokalizacja to Wrocław Shared Service Center, z blisko 800 pracownikami. Drugie miejsce to Warszawa z prężnym zespołem sprzedaży i teraz Ujazd, w którym powstanie nowoczesne centrum dystrybucji i kompletacji zestawów naprawczych – mówi Marta Pietranik-Pacuła. – Schaeffler to 120 tys. pracowników, 55 lokalizacji na całym świecie. Dostarczamy najnowocześniejsze produkty, technologie i usługi w zakresie mobilności, jeśli chodzi o Europę Wschodnią, działamy na Słowacji, w Czechach, na Węgrzech, w Polsce.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-07-08: Po latach spadków szara strefa tytoniowa w Polsce rośnie. Radykalne podwyżki akcyzy mogą przyspieszyć wzrost nielegalnego rynku
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.