Mówi: | Krzysztof Klincewicz |
Funkcja: | profesor Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik projektu EIT Food Consumer Engagement Labs |
Firma: | Wydział Zarządzania UW partner EIT Food |
Branża rolno-spożywcza obfituje w innowacje. Napędzają je potrzeby konsumentów
Branża rolno-spożywcza, do niedawna uważana za jedną z mniej postępowych, dziś obfituje w innowacje. Napędzają je trzy trendy – wpływ żywności na zdrowie, oddziaływanie na środowisko oraz cyfryzacja produkcji. Inspiracją do tworzenia innowacji są potrzeby konsumentów i to właśnie ich zdanie producenci żywności coraz częściej biorą pod uwagę w pierwszej kolejności. W ramach projektu EIT Food Consumer Engagement Labs, koordynowanego przez Uniwersytet Warszawski, konsumenci pracują z firmami spożywczymi, współtworząc innowacyjne produkty spożywcze. Laboratoria Zaangażowania Konsumentów mają już na koncie ponad 20 wdrożeń produktów w różnych krajach europejskich, również w Polsce.
– Konsumenci okazują się naprawdę cennym źródłem nowych pomysłów na produkty. Eksperci odpowiedzialni za rozwój nowych produktów w firmach czasami nie zastanawiają się nad określonymi potrzebami, sposobami ich realizacji przez rozwiązania produktowe, a to właśnie konsumenci w procesach kokreacji potrafią zaproponować rozwiązania, pomysły, podpowiedzieć podejścia, o których pracownicy firm nie byli w stanie pomyśleć – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje kierujący projektem prof. Krzysztof Klincewicz z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, partner EIT Food.
Opracowana przez UW metodyka współtworzenia produktów przez konsumentów (Consumer Engagement Labs) powstała dzięki wiedzy specjalistów z zakresu antropologii, psychologii, zachowań konsumenckich i zarządzania innowacjami, a następnie została poddana weryfikacji poprzez kolejne wdrożenia we współpracy z partnerami akademickimi i przemysłowymi.
– Projekt EIT Food Consumer Engagement Labs opiera się właśnie na takim dialogu, na kokreacji, procesie włączania konsumentów w przygotowywanie pomysłów na nowe produkty, a później wdrażanie ich wspólnie z firmami. W tym zakresie EIT Food i Uniwersytet Warszawski są pionierami rynku europejskiego. Udało się wypracować 22 nowe produkty przy współpracy z kilkudziesięcioma firmami i panelami konsumenckimi w 16 krajach europejskich. Wszystkie te produkty są rzeczywiście wybitnymi innowacjami rynkowymi – podkreśla prof. Krzysztof Klincewicz.
Koncepcje tych produktów powstawały w latach 2019–2022 przy współpracy 43 firm spożywczych z 82 grupami konsumentów. Kolejne produkty i nowe koncepcje opakowań są w przygotowaniu.
Jednym z produktów wprowadzonych na rynek było zaproponowane przez polską firmę Lyofood danie obiadowe: pasternak z soczewicą w marynowanych pieczarkach. Liofilizowane danie jest odpowiedzią na potrzeby dwóch grup konsumentów. Z jednej strony jest ono ofertą dla klientów poszukujących zdrowej żywności bez sztucznych dodatków, z drugiej – dla osób, które nie mają czasu samodzielnie takiego dania ugotować, ale jednocześnie chcą się odżywiać zdrowo. Dzięki liofilizacji posiłek zachowuje walory odżywcze, a jednocześnie smak, teksturę i długi okres przydatności do spożycia. Produkt zapakowany jest w papierowy kubeczek, który służy jednocześnie do przygotowania posiłku oraz zastępuje talerz. Przygotowanie posiłku wymaga jedynie dodania gorącej wody.
Inny przykład polskiego projektu to „Burak na zdrowie” – opracowane przez Folwark Wąsowo gotowe danie z tego lubianego, ale wymagającego w przygotowaniu warzywa, w wygodnych porcjach. Buraki zostały wzbogacone o korzystny dla stawów kolagen i kurkumę, mającą działanie przeciwzapalne i korzystnie wpływającą na procesy trawienne.
– Obserwujemy niesamowitą falę innowacji przychodzących z różnych kierunków, poczynając od związków pomiędzy żywnością a zdrowiem, poprzez wpływ na środowisko, aspekty energetyczne, wykorzystania wody i zasobów naturalnych, aż po wyzwania związane z cyfryzacją przemysłu. Właśnie te trzy obszary: dietetyka i zdrowie, środowisko naturalne i wykorzystanie zasobów oraz cyfryzacja stanowią wątki przewodnie w aktywności EIT Food – wyjaśnia profesor Wydziału Zarządzania UW.
Jak podkreśla, polskie firmy spożywcze nie mają się czego wstydzić na tle producentów z innych krajów europejskich. Teraz czeka ich szereg kolejnych wyzwań.
– Dotychczasowa struktura, skład produktów spożywczych, sposoby ich sprzedaży i wytwarzania będą musiały się zmieniać. Nadchodzi kryzys gospodarczy, rosną koszty surowców energetycznych, zmieniają się uwarunkowania cenowe na rynkach i tak naprawdę wszystkie te kryzysowe impulsy mogą być jednocześnie punktem wyjścia do fascynujących innowacji, które mogą się pojawić na rynku – przewiduje prof. Krzysztof Klincewicz.
Projekt EIT Food Consumer Engagement Labs jest finansowany przez EIT Food, Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej, w ramach programu ramowego UE Horyzont Europa. Projekt koordynuje Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. EIT Food skupia uniwersytety, instytuty badawcze oraz przedsiębiorstwa z branży rolno-spożywczej, wspierając też liczne grono start-upów. Konsorcjum EIT Food dąży do zwiększania innowacyjności sektora żywności poprzez rozwój nowych produktów, technologii i usług, a przede wszystkim zaspokajanie potrzeb i oczekiwań konsumentów, co ma się przełożyć na podniesienie jakości zdrowia i życia obywateli UE.
Czytaj także
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-28: Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.