Newsy

Carrefour stawia na innowacje. Sieć będzie szukać ciekawych pomysłów wśród małych firm technologicznych oraz innowacji z zakresu e-commerce

2017-03-28  |  06:35
Mówi:Katarzyna Orlińska, dyrektor ds. digitalizacji, Carrefour Polska

Bożena Nawara-Borek, dyrektor Działu Handlowego Marketplace, Carrefour Polska

Michał Malanowski, dyrektor ds. informatyki, Carrefour Polska

  • MP4
  • Francuska sieć handlowa chce budować swoją przewagę dzięki innowacjom. Carrefour stworzył właśnie pierwszy polski inkubator dla start-upów, których zadaniem jest opracowanie nowoczesnych rozwiązań dla branży handlowej. Tegoroczne plany sieci zakładają też rozwijanie e-commerce i kanału mobilnego. 

    – Carrefour Retail Lab to pierwszy inkubator technologiczny stworzony przez sieć handlową. Celem tej inicjatywy jest wspieranie przedsiębiorczości i młodych talentów. Liczymy na innowacyjne pomysły. Ten projekt umożliwi pozyskiwanie i wdrażanie innowacyjności w naszych sklepach oraz testowanie nowych funkcjonalności i najnowocześniejszych technologii przez klientów. Wszystko to realizowane jest w kierunku customer experience –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Orlińska, dyrektor do spraw digitalizacji w Carrefour Polska.

    W Warszawie sieć udostępniła wybranym start-upom 650 mkw. przestrzeni biurowej. Koncepty i innowacje technologiczne wypracowane w inkubatorze – zwłaszcza aplikacje i cyfrowe rozwiązania, które mogą być przydatne w zakresie interakcji z klientami i optymalizacji procesów biznesowych – będą testowane w jednym ze sklepów Carrefour.

    Ze wsparcia mogą skorzystać zarówno firmy rozpoczynające działalność, jak i przedsiębiorstwa z ugruntowaną na rynku pozycją oraz instytuty i wyższe uczelnie o profilu informatycznym lub handlowym. Oceny zgłoszeń Carrefour dokona wspólnie z Madiff, firmą doradczą z zakresu innowacji cyfrowych i nowych technologii. Partner przedsięwzięcia jest wyspecjalizowany w akcelerowaniu start-upów do momentu ich wejścia na giełdę i rozpoczęcia międzynarodowej ekspansji.

    Jak zauważa dyrektor do spraw digitalizacji w Carrefour Polska, korzyści tego projektu są obopólne. Start-upy uzyskają wsparcie w trakcie całego procesu pracy nad nowym rozwiązaniem, które następnie będą mogły przetestować w warunkach rynkowych i na końcu wdrożyć. Francuska sieć zyska natomiast innowacyjne rozwiązania, które poprawią efektywność procesów biznesowych i wpłyną na poprawę jakości obsługi klientów.

    – Klienci zdecydowanie zyskują dzięki customer experience. Ułatwiamy im zakupy, sprawiamy, że są prostsze i przyjemniejsze, dzięki czemu chętniej do nas wracają – mówi Katarzyna Orlińska.

    Dzięki utworzeniu inkubatora C4 Retail Lab Carrefour chce zbudować na rynku handlowym swoją przewagę konkurencyjną. Temu służą również wdrażane ostatnio rozwiązania, bo sieć przechodzi teraz duże zmiany. Nieco ponad rok temu uruchomiła swój sklep internetowy, dzięki czemu jest obecna już we wszystkich kanałach sprzedaży: od dużych hiper- i supermarketów, po sklepy osiedlowe i specjalistyczny oraz e-commerce. W ramach tego ostatniego rozwija usługę click & collect, dzięki której klienci mogą odebrać w wybranym sklepie stacjonarnym produkty zamówione przez internet. Teraz Carrefour wprowadza kolejną funkcjonalność pod nazwą Marketplace.

    – Koncept Marketplace opiera się na tym, że chcemy udostępnić naszą platformę e-commerce’ową również tzw. trzecim sprzedającym. W tym przypadku będą to sprawdzeni, zweryfikowani partnerzy, z którymi chcemy współpracować – mówi Bożena Nawara-Borek, odpowiedzialna za sprzedaż w kanale internetowym Carrefour.

    W tym modelu biznesowym Carrefour będzie występował w dwóch rolach. Pierwszą jest rola sprzedawcy, a drugą – pośrednika pomiędzy klientami a innymi podmiotami, które poprzez platformę internetową sieci będą oferować swoje usługi i produkty. Rolą sieci będzie nadzór i zapewnienie wsparcia obu stronom transakcji zawieranych za jej pośrednictwem.

    – Wszystkie zmiany, które będziemy wdrażać w tym roku, są ukierunkowane na klientów. Ten projekt powstaje po to, żeby zapewnić im w ramach naszej platformy jak najszerszą ofertę produktową. Dlatego zamierzamy pracować ze sprawdzonymi partnerami, również zagranicznymi – zapowiada Bożena Nawara-Borek.

    Carrefour zamierza w tym roku wdrożyć zmiany nie tylko w e-commerce, lecz także w kanale mobilnym. Od ośmiu miesięcy działa nowa odsłona aplikacji mobilnej Mój Carrefour, która w dniu premiery zajęła pierwsze miejsce na liście najczęściej pobieranych z App Store i drugie w Google Play. Łączna liczba pobrań aplikacji przekroczyła w ubiegłym roku 500 tysięcy.

    Nowa wersja aplikacji jest rozbudowana o mobilny program lojalnościowy. Użytkownicy mogą przenieść do niej dotychczasową plastikową kartę lojalnościową i korzystać z jej benefitów oraz kuponów zniżkowych na zakupy w sklepach stacjonarnych. W kolejnym kroku aplikacja mobilna ma zostać zintegrowana z kanałem e-commerce poprzez wykorzystanie trendów związanych z ekonomią współpracy.

    – Usługa Collaborative Economy jest funkcjonalnością, która połączy sklep internetowy i aplikację Mój Carrefour, skierowaną do osób starszych, mających problemy z wykonywaniem codziennych zakupów, do osób młodych, które borykają się z brakiem czasu oraz do millenialsów, którzy są mocno zaangażowani w lokalne społeczności – mówi Michał Malanowski, dyrektor informatyki w Carrefour Polska.

    Uzupełnieniem kanału mobilnego i aplikacji Mój Carrefour będzie usługa Skanuj i Płać, która umożliwi klientom natychmiastowe skanowanie produktów za pomocą telefonu i dokonanie płatności mobilnej za zakupy. Ta forma płacenia skróci czas oczekiwania przy kasie.

    Carrefour Polska jest częścią międzynarodowej sieci handlowej obecnej na polskim rynku od dwudziestu lat. Pod jej szyldem działa w Polsce 800 sklepów w różnych formatach, należy do niej również 20 centrów handlowych. W ubiegłym roku sieć zapoczątkowała największą w swojej dotychczasowej historii kampanię wizerunkową (której twarzą został Napoleon), która cieszy się 92-procentowym wskaźnikiem pozytywnych opinii wśród odbiorców. Ubiegłoroczne nakłady zainwestowane w modernizacje i otwarcia nowych sklepów przekroczyły 265 mln zł.

    W 2017 roku firma planuje utrzymać dotychczasowy poziom inwestycji. W ramach nakładów na nowe projekty Carrefour, jako pierwsza sieć w Polsce, wdroży omnikanałowe usługi takie, jak marketplace, collaborative economy, płatności mobilne oraz uruchomi inkubator dla start-upów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.