Mówi: | Jarosław Dąbrowski |
Funkcja: | Ekspert Bankowości Międzynarodowej |
Firma: | Dąbrowski Finance |
Chińskie firmy interesują się wejściem na GPW
Warszawska giełda kusi chińskie spółki. - Jest konkretne zainteresowanie firm z sektora energetycznego i infrastrukturalnego - mówi Jarosław Dąbrowski, ekspert bankowości międzynarodowej. I dodaje, że pojawienie się chińskiej spółki na warszawskim parkiecie byłoby znakomitym pomysłem.
Jak podkreśla ekspert na razie oficjalnego zainteresowania nie ma, ale w kuluarach toczą się rozmowy o ptencjalnym wejściu Chińczyków na GPW.
- Było konkretne zainteresowanie ze strony kilku firm chińskich, jeśli chodzi o wejście na giełdę w Warszawie - mówi Jarosław Dąbrowski z Dąbrowski Finance. - Prowadziliśmy rozmowy o tym, jaki jest proces dopuszczenia do notowania akcji zagranicznej, w tym przypadku chińskiej firmy w Polsce. To nie jest niemożliwe.
Na giełdzie w Warszawie notowanych jest 47 spółek zagranicznych - na Rynku Głównym 40, a na NewConnect 7 z różnych krajów świata, m.in. z Ukrainy, Słowenii, Węgier, Litwy, Czech i Austrii. Chińskiej spółki jeszcze nie ma.
- To byłoby znakomite, gdyby Polska umiała przyciągnąć 2-3 firmy, nawet jedną na początek, chińską firmę średniej wielkości, większą, która byłaby w stanie funkcjonować tutaj na giełdzie w Warszawie - ocenia ekspert bankowości międzynarodowej.
Jarosław Dąbrowski dodaje, że zainteresowanie wyraził chiński holding, który realizuje inwestycje w energetykę i infrastrukturę.
- Myślę, że to dla GPW i dla Polski byłby ważny krok. Wiemy, że to nie jest łatwe i będzie to trochę trwało. Jednak dobrze by było, gdyby poprzez Warszawę, a nie przez Frankfurt czy Londyn chińskie firmy mogły stąd startować do ekspansji w Europie - mówi Jarosław Dąbrowski.
Czytaj także
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-02-29: Związki domagają się zmian na kolei. Problemem jest rozdrobnienie rynku i nieefektywne zagospodarowanie czasu pracy maszynistów
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2023-11-22: Spółki rodzinne stanowią aż 40 proc. podmiotów notowanych na GPW. Rośnie ich innowacyjność, ale wyzwaniem pozostaje proces sukcesji
- 2023-11-15: GPW wiąże duże nadzieje z nowymi liniami spoza rynku finansowego. Do końca roku będzie gotowa platforma obsługująca usługi logistyczne i spedycyjne
- 2023-09-18: Chiny otwarcie dążą do pozycji światowego hegemona. Wykorzystują organizacje międzynarodowe do realizacji tego celu
- 2023-10-10: Europejskim indeksom nie sprzyjają polityka gospodarcza i koniunktura. Firmy coraz mniej chętnie sięgają po źródła finansowania na rynek publiczny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.