Newsy

CNN: Współczesne niewolnictwo i handel ludźmi silniejsze niż kiedykolwiek. Dziennikarze mają tu ogromną rolę do odegrania – uważa Dominika Kulczyk

2019-03-18  |  06:25
Mówi:Tony Maddox, CNN

Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation
Leif Coorlim, reżyser filmu „Troubled Waters”, redaktor naczelny CNN Freedom Project

Nima Elbagir, senior international correspondent, CNN

  • MP4
  • Mamy do czynienia ze zjawiskiem niewolnictwa na ogromną skalę, to biznes liczony w setkach miliardów dolarów – podkreślają dziennikarze CNN zaangażowani w inicjatywę CNN Freedom Project. Od 2011 roku stacja przygotowała na ten temat ponad 600 reportaży i filmów dokumentalnych. Jednym z takich reportaży jest „Troubled Waters” (pol. „Wzburzone wody”) przygotowany wspólnie z Dominiką Kulczyk i Kulczyk Foundation na temat niewolniczej pracy dzieci z regionu jeziora Wolta w Ghanie.

    Amerykańska telewizja CNN International od 2011 roku prowadzi CNN Freedom Project, którego celem jest naświetlanie problemu współczesnego niewolnictwa oraz niesienie realnej pomocy jego ofiarom. Reporterzy CNN podkreślają, że istotnym elementem ich działań jest również rozliczanie miejscowych władz z działań podejmowanych przez nie w walce z niewolnictwem.

    – Historii z tym związanych jest niestety więcej niż możemy opowiedzieć. To bardzo smutne w 2019 roku. Kiedy zastanawiamy się nad tematami i decydujemy, czym się zająć, to patrzymy na to, czy i jak możemy coś zmienić – mówi agencji informacyjnej Newseria Leif Coorlim, reżyser filmu „Troubled Waters”, redaktor naczelny CNN Freedom Project.

    – Z jednej strony, bolesne jest to, że ciągle jest tak bardzo dużo do zrobienia. Z drugiej strony, inspirujące jest oglądanie pracy moich kolegów, ponieważ czuję, że ich praca zmienia świadomość ludzi. Miejmy nadzieję, że zmienia również sposób, w jaki my, jako społeczeństwo, postrzegamy te rzeczy – dodaje Nima Elbagir, korespondentka CNN International.

    Dziennikarze CNN nie mają wątpliwości, że dzięki takim projektom wiedza zachodnich społeczeństw w zakresie współczesnego niewolnictwa jest coraz większa. Jeszcze do niedawna znaczna część ludzi nie zdawała sobie sprawy z tego, że w XXI wieku wciąż może istnieć niewolnictwo, kojarząc je wyłącznie ze stron podręczników do nauki historii. Według Międzynarodowej Organizacji Pracy zyski ze współczesnego niewolnictwa wynoszą 150 mld dol zysku rocznie, a ofiar jest blisko 40 mln na całym świecie.

    – Myśl o tym, że mamy teraz więcej niewolników niż kiedykolwiek wcześniej w historii, przyprawia o dreszcze. Mamy do czynienia z nadużyciami na wielką skalę. To biznes liczony w miliardach dolarów. Jest to odpowiedzialność nas wszystkich, aby mieć oczy szeroko otwarte, dostrzegać te problemy i zgłaszać, kiedy jesteśmy ich świadkiem – mówi Tony Maddox, wiceprezes, dyrektor zarządzający CNN International.

    W ramach CNN Freedom Project w 2018 roku CNN nawiązało współpracę z Dominiką Kulczyk i Kulczyk Foundation. Efektem tej współpracy jest dokument pt. „Troubled Waters”, opowiadający o problemie niewolnictwa dzieci nad jeziorem Wolta w Ghanie, gdzie według szacunków do pracy przymuszanych jest 20 tys. nieletnich. W filmie pokazano m.in. relację z akcji ratowania dzieci–niewolników, a także rozmowę z matką, która sprzedała własne dziecko. Zdaniem twórców CNN Freedom Project dokument przybliżył tematykę współczesnego niewolnictwa zwykłemu odbiorcy.

    – Reportaże o pomaganiu robię w nadziei, że właśnie historia może zmienić rzeczywistość, że pewna prawda przekazana publicznie i możliwie szeroko jest w stanie wpłynąć na percepcję owej publiki. Dlatego opowiadam historię reportażem, bo przede wszystkim zajmuję się pomaganiem. A mam przekonanie, że jeśli o tym pomaganiu, a przede wszystkim ludziach, którzy pomocy potrzebują, powiemy głośno, to jest szansa, że z tą wiadomością, z tym przekazem, z tą informacją, że gdzieś ktoś cierpi, potrzebuje naszej pomocy, dotrzemy jak najdalej – podkreśla Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation.

    – Kiedy rozmawiamy tylko o statystykach albo mówimy o tym problemie bezosobowo, to tak naprawdę nie przekazujemy ludziom istoty tego komunikatu. Ten film naprawdę robi wrażenie. Widzisz małych chłopców i zaczynasz się zastanawiać, jak możesz poprawić ich los. Musimy śledzić te historie i pokazywać je światu, aby podejmować konkretne działania – podkreśla Tony Maddox.

    Reżyser filmu opowiadał o trudnościach przy realizacji dokumentu: – Jest taki moment w filmie, kiedy spotykamy czterech chłopców poniżej 10 roku życia w starej, przeciekającej łodzi, którzy od 24 godzin nic nie jedli. Ten widok naprawdę mocno rozdzierał nasze serca – mówi Leif Coorlim.

    Stacja CNN od lat jest mocno zaangażowana w impact journalism, czyli dziennikarstwo, które realnie i aktywnie wpływa na otaczający nas świat.

    – Idea impact journalism jest dość prosta. Kiedy widzisz ludzi w potrzebie, musisz działać. Nie możesz tylko opowiedzieć tej historii, a potem odejść. Musisz coś z tym zrobić, przeanalizować, jakie są możliwości ratunku, a później sprawdzić, jak zmieniła się dana sytuacja, na skutek twojej pracy – zaznacza Leif Coorlim.

    – CNN to potężna marka. Produkuje reportaże, które są kierowane do szerokiej widowni, a jej dokumenty przynoszą wymierne efekty. Władze, które często nie robią wystarczająco dużo w kwestii tych problemów, nagle uświadamiają sobie, że to o wiele ważniejszy priorytet, kiedy CNN robi o tym program. To jest właśnie wpływanie na rzeczywistość – dodaje Tony Maddox.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.