Mówi: | Agnieszka Zawistowska |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | UPC Biznes |
Co 10. firma w UE pochodzi z Polski. Na zagranicznych rynkach dobrze sobie radzą również małe przedsiębiorstwa
Na unijnym rynku prawie co 10. firma pochodzi z Polski. Na zagraniczne rynki wchodzą już nie tylko duże koncerny, lecz także coraz chętniej małe firmy. Pomysłów na międzynarodowy biznes nie brakuje. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest innowacyjność, dobry plan i środki na ekspansję.
– Trzeba mieć dobry pomysł, od tego się zaczyna. 90 proc. patentów nie ujrzało światła dziennego. To powinna być przestroga dla przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć w skali globalnej. Należy pamiętać o tym, że oprócz pomysłu trzeba mieć dobry plan, wsparty twardymi liczbami i całą historią biznesu, tego, jak on ma wyglądać, do kogo ma być adresowany, jak wygląda jego otoczenie konkurencyjne. Te wszystkie elementy są bardzo ważne po to, by nie zatrzymać się na pomyśle, ale by pójść krok dalej i ten pomysł zrealizować – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.
Mimo tych wyzwań polskie firmy coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki. Dotyczy to już nie tylko dużych przedsiębiorstw, lecz także średnich i małych. Tym najmniejszym w ekspansji pomagają takie inicjatywy, jak konkurs „Think Big”, organizowany przez UPC Biznes.
– Świadczymy usługi telekomunikacyjne dla przedsiębiorców. Pomyśleliśmy sobie, że powinniśmy pójść krok dalej, czyli stworzyć coś, co będzie wspierać przedsiębiorców w ich rozwoju, w myśleniu o rozwoju biznesu, co będzie inspiracją dla nich. Tak powstał program „Think Big” – wyjaśnia Zawistowska. – Istotnym elementem programu jest innowacja.
Jak podkreśla, nie musi być to innowacyjny produkt czy usługa. O wsparcie mogą się ubiegać również firmy, które funkcjonują w innowacyjnym modelu lub wdrażają nowoczesne procesy. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza edycja konkursu. Teraz przyjmowane są zgłoszenia do drugiej. Zgłoszenia od uczestników zbierane są do 7 listopada. Na stronie thinkbig.upc.pl należy wypełnić formularz i przesłać do UPC. Spośród zgłaszających zostanie wyłonionych trzech laureatów, którzy mogą liczyć na wsparcie swoich przedsięwzięć biznesowych. Pierwsza nagroda to 40 tys. zł, dwie kolejne są po 20 tys. zł.
– Zachęcamy przedsiębiorców do tego, aby myśleli „big”, czyli by myśleli globalnie, żeby nie zamykali się w swoim lokalnym środowisku, bo dzięki temu mogą pozyskiwać znacznie większe rynki. Nasze wsparcie – oprócz nagrody finansowej – to również możliwość spotkania z mentorami, osobami doświadczonymi w biznesie – wyjaśnia Agnieszka Zawistowska.
Ekspansję zagraniczną ułatwiają firmom nowe technologie, głównie internet. Podstawowym narzędziem przedsiębiorców staje się prezentacja w internecie, czyli dobrze przygotowana strona, najlepiej w kilku językach.
– Firmy, które już dziś działają w skali globalnej, a pochodzą z Polski, podkreślają, że to była trudna droga, że wielokrotnie doznawali upadków, wzlotów, ale dzisiejsza pozycja jest niejako nagrodą za to, co przeszli, za determinację, jaką wykazali – mówi Agnieszka Zawistowska.
Czytaj także
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.