Newsy

Co trzeci Polak planuje w tym roku remont. Głównie własnymi siłami

2014-07-25  |  06:10
Mówi:Piotr Lipiński
Funkcja:kierownik ds. PR
Firma:Loyalty Partner Polska
  • MP4
  • Co trzeci Polak planuje w tym roku remont. W większości przypadków będą to tylko drobne prace. Polacy niechętnie korzystają z fachowych ekip – samodzielnie wolimy malować, gipsować i tapetować. Dla co czwartego remontującego to wydatek co najmniej 5 tys. zł.

    Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, jedna trzecia Polaków planuje przeprowadzenie remontu w tym roku. W ponad połowie przypadków będą to drobne prace remontowe, jak malowanie ścian czy zmiana wystroju pomieszczeń. Prawie 40 proc. Polaków natomiast planuje gruntowny remont jednego z pomieszczeń – mówi agencji informacyjnej Newseria Piotr Lipiński, kierownik ds. PR Loyalty Partner Polska, operatora programu bonusowego PAYBACK.

    Lipiński dodaje, że Polacy ‒ zwłaszcza przy prostszych pracach ‒ nie korzystają z pomocy fachowych ekip. Takie prace, jak malowanie, gipsowanie lub tapetowanie ścian osoby remontujące najczęściej wykonują same lub z pomocą członków rodziny. Nieco mniej niż połowa przepytanych deklaruje, że bez pomocy specjalistów położy panele lub parkiet. 61 proc. respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie zatrudni ekipy remontowej.

    Fachowców Polacy zatrudniają zwłaszcza do bardziej uciążliwych prac. Tylko ok. 5 proc. osób zamierza samodzielnie cyklinować i wykonywać prace szklarskie. Jeszcze mniej osób deklaruje, że bez pomocy fachowców zajmie się instalacją gazową i grzewczą.

    Wybierając ekipę remontową, najczęściej kierujemy się rekomendacją innych osób (aż 70 proc. badanych), choć ważne są też cena oraz terminowość wykonania prac. Polacy oczekują też odpowiedniej jakości. Ponad połowa respondentów zadeklarowała, że podpisze umowę ze specjalistami.

    Korzystanie z usług fachowców zwiększa koszty remontu, które i tak nie są najniższe. Co czwarty remontujący wyda na niego co najmniej 5 tys. zł. Tylko jeden na dziesięciu zamknie wydatki w kwocie 500 zł.

    Pieniądze będą pochodziły głównie z oszczędności, ale też z budżetu domowego oraz kredytu bankowego. Tę ostatnią opcję wybierze co dziesiąty Polak – wyjaśnia Lipiński. ‒ Koszt remontu wiąże się z zakupem narzędzi, a także materiałów budowlanych i wykończeniowych. Skorzystamy głównie z marketów budowlanych oraz meblowych, wybierając produkty ze średniej półki cenowej.

    Jak dodaje Lipiński, koszty te można nieco obniżyć. Pomaga w tym zwłaszcza dobre planowanie. Zachęca, by przed remontem dokonać inwentaryzacji i spisać materiały oraz elementy, które są potrzebne. To pozwoli uniknąć niepotrzebnych wydatków.

    Lato to popularna pora na remont. W ciągu tych miesięcy przeprowadzi go jedna trzecia ankietowanych. Ale aż 43 proc. respondentów nie wybiera pory roku szczególnie, lecz dokonuje niezbędnych prac wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. Reszta – ok. 20 proc. Polaków – kieruje się finansami i rozpoczyna remont dopiero wtedy, gdy zaoszczędzi niezbędne środki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Polityka

    Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

    Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.