Mówi: | Łukasz Dojka, założyciel i właściciel sieci Xtreme Fitness Gyms Łukasz Nowakowski, współwłaścicielem, dyrektor finansowy, Xtreme Fitness Gyms |
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
– Branża fitness rozwija się w szybkim tempie. W Polsce wskaźnik penetracji rynku wynosi obecnie 8–9 proc., podczas gdy średnia europejska to 10 proc. W krajach bardziej rozwiniętych sięga nawet 15–20 proc. Coraz więcej osób trenuje w klubach, ta liczba systematycznie rośnie. Otwieramy kluby także w mniejszych miejscowościach, gdzie brakuje profesjonalnych obiektów fitness, co przyczynia się do wzrostu aktywnych fizycznie osób – mówi agencji Newseria Łukasz Nowakowski, współwłaściciel i dyrektor finansowy Xtreme Brands.
Według CBOS 52 proc. Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Z kolei badanie „Noworoczne plany finansowe Polaków” przeprowadzone na zlecenie BIG InfoMonitor wskazuje, że 14 proc. osób planuje w tym roku zwiększyć budżet na siłownię, dietę i konsultacje ze specjalistami. To wszystko sprawia, że rynek klubów fitness w Polsce nieustannie się rozwija.
– Biznes można rozwijać na dwa sposoby: poprzez otwieranie własnych placówek lub wykorzystanie modelu franczyzowego. Franczyza daje możliwości skalowania, ponieważ pozwala na współpracę z przedsiębiorcami, którzy inwestują własne środki i są odpowiedzialni za prowadzenie klubów – tłumaczy Łukasz Nowakowski.
Sieć Xtreme Fitness Gyms od początku swojej działalności stawia na innowacyjne podejście do zarządzania klubami i bliską współpracę z franczyzobiorcami. Partnerstwo z ABC Fitness ma dodatkowo przyspieszyć tempo ekspansji. Tylko do końca 2024 roku w sieci działało 100 klubów, co pozwoliło zakończyć rok z ok. 70-proc. wzrostem.
– Mając doświadczenie z rynków zagranicznych, wiedzieliśmy, jak skutecznie rozwijać działalność. Zaczęliśmy od mniejszych miejscowości, gdzie kluby miały bardziej kompaktowy format i działały w modelu franczyzowym. Model ten się sprawdził, dlatego też rozwijamy sieć w całej Polsce – zarówno w mniejszych miastach, jak i w metropoliach. W Poznaniu podpisujemy obecnie dwie umowy najmu, a nowe kluby powstają w Warszawie i Krakowie. Dziś Xtreme Fitness Gyms jest obecne we wszystkich województwach, a naszym celem jest dalsza ekspansja – mówi Łukasz Dojka, założyciel i właściciel Xtreme Brands.
Według danych EuropeActive i Deloitte’a liczba członków klubów fitness w Europie wzrosła o 4,7 mln (7,5 proc.), osiągając 67,6 mln na koniec 2023 roku. To wynik przewyższający poziom sprzed pandemii COVID-19. Przychody branży fitness w Europie wzrosły w ubiegłym roku o 14 proc., osiągając 31,8 mld euro, co przekroczyło rekordowy wynik z 2019 roku.
Xtreme Fitness Gyms planuje dalszą ekspansję, nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Do 2030 roku sieć ma liczyć 500 klubów.
– Naszym strategicznym celem jest osiągnięcie 227 rentownych lokalizacji do końca 2027 roku. Obecnie mamy już zabezpieczonych ponad 250 terytoriów EuropeActive działające kluby lub podpisane umowy franczyzowe. Teraz pozostaje jedynie otwierać kolejne placówki. Planujemy również dalszy rozwój modelu franczyzowego i wejście na rynki zagraniczne – zapowiada Łukasz Dojka.
Xtreme Fitness Gyms rozwija także projekt Xtreme KiDS – połączenie bawialni i siłowni dla dzieci. Celem jest promowanie aktywności fizycznej poprzez zabawę. Obecnie placówki działają w czterech lokalizacjach.
– Nasz model opiera się na trzech kluczowych wartościach: ruch, rozwój, rodzina. Ruch to zdrowie, rozwój odbywa się poprzez zabawę, a rodzina to siła. Pilotaż tego konceptu przeprowadziliśmy w różnych miejscowościach i formatach, zarówno w parkach handlowych, galeriach, jak i wolnostojących budynkach. Mamy już blisko 20 franczyzobiorców czekających na otwarcie własnych placówek. W 2025 roku planujemy uruchomienie około 10 nowych lokalizacji i dalszy rozwój tego segmentu – podsumowuje założyciel i właściciel Xtreme Brands.
Czytaj także
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-18: UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.