Mówi: | Monika Lipnicka |
Funkcja: | ekspertka ds. wtórnego obiegu odzieży |
Firma: | Wtórpol |
Cykl życia ubrań jest coraz krótszy. Nosimy je raptem kilka razy, a potem większość trafia do śmieci
Listopadowe i grudniowe promocje sprzyjają odzieżowym zakupom, ale nawet w ciągu roku Polacy kupują coraz więcej ubrań – Fashion for Good szacuje, że jest to średnio o 60 proc. więcej odzieży niż 15 lat temu. W dodatku każde ubranie użytkujemy o połowę krócej. Ponad połowa całej wyprodukowanej odzieży trafia do spalenia lub na wysypiska śmieci w ciągu roku od wyprodukowania. – Second handy, kupowanie ubrań w drugim obiegu czy sam recykling nie rozwiązują problemu nadkonsumpcji i nadprodukcji ubrań. Wiele możemy zrobić sami na poziomie indywidualnych decyzji – ocenia Monika Lipnicka, ekspertka ds. wtórnego obiegu odzieży w firmie Wtórpol.
– Mamy teraz bardzo nietypowy okres w kalendarzu pomiędzy Black Friday, czyli listopadem, a zimowymi wyprzedażami, które kończą się na przełomie stycznia i lutego. To wtedy kupujemy najwięcej ubrań i niestety większość z nich posłuży nam bardzo krótko. Statystyki mówią, że jedno ubranie średnio używamy między siedem a osiem razy. To prawdopodobnie oznacza, że zostało kupione pod wpływem chwili i emocji. To później widać bardzo dobitnie na taśmach sortowniczych. Widzimy ubrania, które są w zasadzie nowe, albo z metkami producentów, albo zupełnie niezniszczone – mówi agencji Newseria Biznes Monika Lipnicka.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że UE generuje 12,6 mln t odpadów tekstylnych rocznie. Sama odzież i obuwie wytwarzają 5,2 mln t odpadów, co odpowiada 12 kg odpadów na osobę rocznie. Obecnie jedynie 22 proc. z nich trafia do ponownego użycia lub recyklingu, większość jest często spalana lub składowana. Według danych Fashion Transparency Index opracowanego przez Fashion Revolution mniej niż 1 proc. ubrań jest przetwarzany na nową odzież. Jednocześnie kupujemy jej coraz więcej, a używamy krócej.
Raport Wtórpolu z 2021 roku „Wiedza Polaków o recyklingu odzieży” wskazuje, że blisko połowa osób pozbywa się ubrań, których nie nosi od dłuższego czasu lub które stały się zbyt małe czy zbyt duże. Co piąty przyznaje jednak, że jest to podyktowane zmianą stylu ubierania się, a nieco ponad 15 proc. wskazuje, że ubranie po prostu mu się znudziło.
– Odzieży możemy dać drugie życie na wiele innych sposobów. Możemy się nimi wymieniać, podarować jakiejś instytucji charytatywnej, która prowadzi tego typu zbiórkę. Niepotrzebne rzeczy możemy również sprzedać. Najprostszym i najbardziej ekologicznym rozwiązaniem jest oddanie niepotrzebnych ubrań do specjalnych pojemników. Wiemy wówczas, że nasze ubrania, te w dobrym stanie, mają szansę posłużyć innym, a te w gorszym trafią do recyklingu i dostaną zupełnie nowe życie – wskazuje ekspertka.
Z badania SW Research na zlecenie EPP wynika, że 89 proc. Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że oddawanie nienoszonej odzieży to sposób, by pomóc potrzebującym, a 86 proc. uważa to za wyraz dbania o środowisko. Polacy deklarują, że najczęściej dają drugie życie ubraniom, oddając je do specjalnych pojemników (42 proc.), rozdając rodzinie lub znajomym (34 proc.). Co trzeci badany decyduje się na ich sprzedaż, a co piąty zanosi na zbiórki lub przekazuje organizacjom wspierającym osoby potrzebujące.
Raport Wtórpolu wskazuje, że coraz więcej osób przy zakupie odzieży bierze pod uwagę koszt środowiskowy swoich wyborów, a popularność zyskują ubrania wyprodukowane lokalnie, z naturalnych materiałów, alternatywne włókna i metody produkcji, a także sklepy z odzieżą używaną.
– W naszej sortowni prowadzimy kilka rodzajów recyklingu. Ubrania bawełniane są przerabiane na czyściwo fabryczne, ze swetrów produkowane są dywany, a ze wszystkich innych zniszczonych ubrań, które na żadnym innym etapie nie znalazły swojego zastosowania, produkujemy paliwo alternatywne, czyli bardziej ekologiczny zamiennik węgla kamiennego. Jest też jeszcze inna forma dawania drugiego życia ubraniom – upcykling, czyli ze starych rzeczy robimy zupełnie nowe przedmioty – wymienia Monika Lipnicka. – W przypadku ubrań jest to bardzo proste. Czasami wystarczy obciąć spodnie, naszyć atrakcyjne aplikacje i mamy zupełnie nową rzecz, która w swojej formie nie zmienia zastosowania, ale jest ona zupełnie nowa i wyjątkowa. Ja dzisiaj mam na sobie taką upcyklingową marynarkę.
Rynek tekstyliów musi się przygotować z jednej strony na edukowanie konsumentów, ale także na takie projektowanie produktów, aby były one długotrwałe oraz nadawały się do dokładnej, selektywnej zbiórki tekstyliów. Według dyrektyw europejskich będzie ona obowiązkowa już w 2025 roku. Do 2030 roku ubrania powinny być w większym stopniu wykonane z materiałów z recyklingu odzieży.
– Ubrania, które mają trafić do takiego recyklingu, muszą być o odpowiednim składzie. To oznacza, że sortownie bądź firmy recyklujące muszą otrzymywać ubrania na przykład tylko z bawełny albo tylko z poliestru. Kłopotliwym wyzwaniem dla takich procesów są różnego rodzaju mieszanki materiałów. Dużym utrudnieniem są również wszystkie inne elementy, jak guziki, sprzączki, suwaki, naszywki, aplikacje, cekiny, które trzeba usuwać ręcznie. Warto to mieć na względzie podczas zakupów – mówi ekspertka ds. wtórnego obiegu odzieży.
Do sortowni Wtórpolu w Skarżysku-Kamiennej rocznie trafia 84 mln kg ubrań, czyli około 1,5 mln sztuk odzieży każdego dnia. Drugie życie codziennie dostaje tutaj 350 t tekstyliów.
– Są to ubrania wyłącznie z polskich szaf, oddane przez statystycznych Kowalskich i Nowaków, nie sprowadzamy ubrań z zagranicy – wskazuje Monika Lipnicka. – To bardzo dużo, o czym świadczą też wrażenia osób, które odwiedzają naszą sortownię. Często to osoby bardzo mocno związane z modą. Ta ilość, którą widzą na taśmach sortowniczych, pozwala im dopiero wyobrazić sobie skalę. A nie są to przecież wszystkie ubrania, które Polacy wyrzucają. Do naszej sortowni trafia tylko część, duża część trafia jeszcze na wysypiska śmieci oraz do innych organizacji, które prowadzą podobną działalność.
Zdaniem ekspertki konieczne są akcje edukacyjne. Wielu Polaków nie wiąże bowiem drugiego obiegu odzieży czy ograniczania konsumpcji z działaniami proekologicznymi, za które częściej postrzegają segregację odpadów czy oszczędzanie wody i energii. Wtórpol od lat wspiera inicjatywy społeczne i projekty, które mają na celu ochronę środowiska. Jako jedyna polska firma dołączył do projektu Sorting for Circularity poświęconemu modelowi sortowania i wprowadzania ubrań do ponownego obiegu. Wspólnie z siecią Auchan zorganizował zbiórkę starych plecaków w zamian za bon na zakup nowego. Firma prowadzi też zbiórki w szkołach „Zrób porządek w szafie”.
– Zbiórka odzieży jest jednym z elementów takiej akcji, drugim jest edukacja ekologiczna. Przy okazji możemy opowiedzieć o tym, co się dzieje z ubraniami, jakie mamy możliwości wykorzystania tych niepotrzebnych, co się stanie z tymi, które trafią na wysypisko, i jak możemy sprawiać, że skala tego problemu ma szansę się zatrzymać. W tym roku przeprowadziliśmy dwie takie akcje, na wiosnę udało się zebrać prawie 35 t, a w jesiennej ponad 53 t niepotrzebnych ubrań – mówi ekspertka ds. wtórnego obiegu odzieży w firmie Wtórpol.
Czytaj także
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-16: Mokradła z kluczową rolą dla zagrożonych gatunków ptaków i bioróżnorodności. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.