Newsy

Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej

2012-08-01  |  06:55
Mówi:Maciej Witucki
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Orange Polska
  • MP4

    Zapotrzebowanie i popyt na ultraszybki internet dostarczany światłowodami jest. Zainteresowania nie kryje wykonawca. Zielone światło daje nawet państwo. Na drodze do budowy sieci z dostępem do szybkiego internetu staje tylko Komisja Europejska. Jej zdaniem plany budowy światłowodów przez Orange (dawna TP SA) zagrażają uczciwej konkurencji na rynku.

    Rozbudowa sieci światłowodowej to wymóg Unii Europejskiej. Komisja Europejska naciska na poszczególne państwa, by przyspieszyły ten proces, głównie ze względu na możliwości, jakie ultraszybki internet niesie dla europejskiej gospodarki. Komisja zapowiada, że do końca tego roku mają powstać projekty zmian w regulacjach, które ułatwią tego typu inwestycje.

    Urząd Komunikacji Elektronicznej zaproponował Orange, by w ramach testów do marca 2013 roku, powstało nawet 70 tysięcy łączy dostępu w tej technologii (FFTH – czyli gniazdka, przez które płynie internet z prędkością nawet 100 Mbps). 

     – Pomysł pani prezes Magdaleny Gaj jak najbardziej nam się podoba. Teraz rozmawiamy o szczegółach –podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Maciej Witucki.

    Propozycja UKE dotyczy zmian w porozumieniu zawartym między Urzędem a TP SA w 2009 roku dotyczącym inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną. Zgodnie z ustaleniami, TP, a teraz Orange, do końca I kwartału 2013 roku ma wybudować 200 tys. łączy, które zaoferują transfer na poziomie przynajmniej 30 Mbps. Teraz UKE chce, by 1/3 z tych łączy powstała w technologii FTTH.

     – Cel jest bardzo prosty. Po pierwsze pokazanie, jakie jest realne zapotrzebowanie. Zbudujemy kilkadziesiąt tysięcy linii. Zobaczymy, czy klienci w ogóle są w stanie taką usługę kupić i zapłacić za nią. Po drugie, po uruchomieniu linii przygotowanie oferty hurtowej, po to, żeby operatorzy alternatywni mogli z tych linii korzystać – mówi prezes Orange Polska.

    To jednak wymaga od operatora dodatkowych nakładów i zwiększa również koszty dla potencjalnych klientów (nieznane są kalkulacje dotyczące ceny dla odbiorcy indywidualnego w przypadku tego rodzaju sieci).

     – Światłowody to jest temat historycznie trudny. Dziś inwestujemy głównie w technologię hybrydową, czyli zbliżamy światłowody do klienta, a później ostatnie kilkaset metrów to jest miedź i wtedy osiągamy szybkości 40-80 Mbps – wyjaśnia prezes Witucki.

    Niewykluczone, że budowy sieci światłowodowej podejmą się razem Orange i Netia. Obie spółki deklarują, że są tym zainteresowane. Tym bardziej, że zagrożeniem dla rozbudowy sieci mogą być wątpliwości zgłaszane przez Komisję Europejską, czy oddanie projektu w ręce Orange nie narusza przepisów dotyczących konkurencji. KE zagroziła, że zawiesi z tego powodu 1,5 mld euro dotacji na inwestycje w sieci światłowodowe.

    Prezes Orange zapewnia, że obalenie mitu o ponownej monopolizacji rynku będzie również jednym z celów całego projektu.

    O tym, że ten biznes światłowodowy ma ogromną przyszłość może świadczyć fakt, że w Hiszpanii już trwają prace nad rozbudową infrastruktury pozwalającej świadczyć usługi dostępu do szerokopasmowego FTTH. Tam Grupa Orange gotowa jest zainwestować 300 mln euro, by siecią światłowodową połączyć 1,5 mln gospodarstw i firm w największych miastach kraju. Pierwsi klienci przekroczą magiczną szybkość internetu (100 Mbps) już z końcem tego roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.