Newsy

20 groszy podwyżki akcyzy na litrze oleju napędowego - 3 mld więcej w budżecie

2011-12-13  |  01:00
Wszystkie newsy
Mówi:Andrzej Szczęśniak
Funkcja:Ekspert rynku paliw i gazu

Od nowego roku kierowców czeka podwyżka akcyzy na olej napędowy. Polska musi dostosować wysokość opodatkowania oleju napędowego do minimów unijnych, czyli do 330 euro z obecnych 302 euro za 1000 l.

 - Olej napędowy będzie droższy od tego, który byłby bez tej podwyżki o około 20 groszy. 20 groszy to wydaje się mało, ale Ministerstwo Finansów liczy, że około 3 mld zł łącznie z VAT-em wpłynie do MF. To będzie 3 mld zł mniej z naszych kieszeni w związku z tym taki będzie efekt końcowy – przewiduje Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw i gazu.

Na razie trudno szacować, ile kosztować będzie olej napędowy po nowym roku.

Dzisiaj ropa naftowa, jak i kurs wymiany złotego do dolara jest tak zmienny, tak wahliwy, że nie jest nawet możliwe nawet przewidzenie w perspektywie miesiąca ceny ropy naftowej, ceny paliw takich jak olej napędowy – uważa Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw i gazu.

Jak podaje Biuro Maklerskie Reflex litr oleju napędowego kosztuje obecnie 5 złotych 59 groszy i jest o 15 groszy droższe od litra benzyny Pb95.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.