Newsy

Aż 8,5% konsumowanej energii za ok. 20 lat. będzie pochodziła z biopaliw

2011-12-06  |  00:41
Wszystkie newsy
Mówi:Dr Tomasz Teluk
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Globalizacji

Według Instytutu Globalizacji o tak wysokim udziale biopaliw nie decyduje rynek, ale wprowadzane regulacje. Obowiązek stosowania energii odnawialnej w transporcie, co w praktyce oznacza użycie biopaliw narzuciła już UE.

Niestety jest to przyszłość, ale kreowana sztucznie. Jak pokazują Amerykańska Agencja Energii aż 8,5% w ogóle energii konsumowanej w 2030 roku będzie pochodziła z biopaliw. Ale to nie znaczy, że taka jest naturalna tendencja rynku - zmuszanie konsumentów do kupowania biopaliw, których uprawa jest dość dwuznaczna pod względem opłacalności i nawet pod względem moralnym. Istnieje też wysoki moralny sprzeciw, jeżeli rośliny, które w naturalny sposób służą do wytwarzania żywności -  używa się ich do produkcji energii. Jest to dość dwuznaczne stanowisko, ku któremu też się skłaniam – mówi dr Tomasz Teluk z Instytutu Globalizacji.

Do produkcji biopaliw wykorzystuje się najczęściej kukurydzę, trzcinę cukrową, palmę olejową, rzepak czy soję. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.