Newsy

Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku coraz bliżej. Grupa PGE i Ørsted podpisały kolejne kontrakty na dostawy komponentów

2023-07-04  |  06:25
Wszystkie newsy

PGE Polska Grupa Energetyczna i duńska spółka Ørsted robią kolejne kroki na drodze do realizacji projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Inwestorzy już w kwietniu br. zaczęli podpisywać kontrakty na dostawy kluczowych komponentów dla tej inwestycji. Teraz zawarte zostały dwa kolejne, obejmujące dostawy fundamentów i podwodnych kabli, które połączą turbiny elektrowni z morskimi stacjami transformatorowymi.

Podpisany w kwietniu br. kontrakt na turbiny dla MFW Baltica 2 zapoczątkował serię ważnych umów dla realizacji tego projektu. Zabezpieczenie komponentów dla Baltica 2 pozwoli nam przejść do kolejnych etapów przedsięwzięcia – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Morska farma wiatrowa Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW ma produkować zieloną energię elektryczną, która pozwoli zaspokoić potrzeby ok. 2,4 mln polskich gospodarstw domowych. PGE i duńska spółka Ørsted, które wspólnie realizuję tę inwestycję w ramach joint venture, planują jej uruchomienie do końca 2027 roku. Będzie to największy jak dotąd w Polsce projekt energetyczny oparty na odnawialnych źródłach energii, a zarazem jedna z największych morskich farm wiatrowych na świecie.

Docelowo program offshore Grupy PGE zakłada uruchomienie do 2030 roku elektrowni wiatrowej w dwóch etapach – Baltica 2 i późniejszym, Baltica 3 – o łącznej mocy zainstalowanej do 2,5 GW. W sumie będą one dostarczać zieloną energię dla prawie 4 mln polskich gospodarstw. 

– Nasze zaplanowane działania konsekwentnie zbliżają nas do osiągnięcia strategicznego celu Grupy PGE, jakim jest zbudowanie 2,5 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej do 2030 roku – mówi Wojciech Dąbrowski.

W kwietniu tego roku PGE i Ørsted zrobiły pierwszy, duży krok na drodze do realizacji projektu Baltica 2, podpisując umowę z Siemens Gamesa na dostawę i serwisowanie 107 turbin wiatrowych dla tego projektu. Następnie w czerwcu br. podpisały umowę na dostawę morskich stacji transformatorowych. Natomiast teraz spółka tworzona przez Grupę PGE i duński Ørsted zawarła dwa kolejne kontrakty. Pierwszy z nich, z konsorcjum Navantia-Windar, obejmuje dostarczenie fundamentów – monopali, z których największe przekraczają 100 m długości i ważą ponad 2 tys. t. Druga umowa, zawarta z firmą Orient Cable (NBO), obejmuje z kolei dostarczenie podwodnych kabli wewnętrznych 66 kV o łącznej długości ok. 170 km, które połączą turbiny elektrowni z morskimi stacjami transformatorowymi.

Podpisując kolejne dwa strategiczne kontrakty na komponenty dla projektu Baltica 2, krok po kroku posuwamy się do przodu z tym pionierskim projektem dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce mówi Agata Staniewska, dyrektor zarządzająca Ørsted Offshore Poland.

Grupa PGE jest największym inwestorem offshore na Bałtyku. Jej długoterminowa strategia zakłada wybudowanie do 2040 roku co najmniej 6,5 GW mocy wytwórczych zainstalowanych w technologii offshore. Duńska spółka Ørsted jest z kolei jednym z liderów sektora offshore i odnawialnych źródeł energii, z ponad 30-letnim doświadczeniem na tym rynku. Prowadzi działalność w kilkunastu krajach, od Stanów Zjednoczonych po Azję, i posiada obecnie ponad 12 GW mocy zainstalowanej w technologii offshore na całym świecie.

 

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.