Mówi: | Wojciech Pomykała |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Exatel |
Exatel przetestuje działanie inteligentnych sieci energetycznych. Wybór padł na Łódź i Białystok.
Exatel intensywnie szuka swojego miejsca na rynku nowych usług, które w przyszłości spełnią rosnące wymagania klientów i ich potrzeby biznesowe, również w zakresie energetyki. Polski operator telekomunikacyjny będzie odpowiadał za wdrożenie programu pilotażowego budowy inteligentnej sieci energetycznej smart grid przez większościowego akcjonariusza, czyli PGE.
– Z punktu widzenia wykorzystania kompetencji Exatela, z punktu widzenia natury projektu, jest to raczej projekt teleinformatyczny niż projekt energetyczny, bo tak naprawdę poza licznikiem i koncentratorem, który jest typowy dla obszaru energetycznego, wszystkie pozostałe obszary są obszarami teleinformatycznymi – twierdzi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Wojciech Pomykała, prezes Exatela. – Tutaj jako spółka, która ma takie doświadczenia na rynku od wielu lat, jest w stanie wspomóc grupę w tworzeniu tej architektury, przygotowaniu odpowiedniego planu testów i integracji tego rozwiązania przed weryfikacją korzyści biznesowych.
W ramach programu operator zainstaluje na próbę u odbiorców energii inteligentne liczniki i sprawdzi ich działanie. Wybór PGE padł na Łódź i Białystok – miasta, które znacząco różnią się od siebie pod względem zabudowy i gęstości liczników – czyli parametrów technicznych, od których zależeć będzie ewentualne wdrożenie nowych usług.
– Chcemy zweryfikować, w jaki sposób tego typu sieci zachowują się w rożnej gęstości liczników – obszar Białegostoku nie ma gęstej zabudowy, z kolei w Łodzi mówimy o osiedlach mieszkaniowych – tłumaczy Wojciech Pomykała, prezes Exatela.
Grupa kapitałowa PGE poprzez program pilotażowy chce pozyskać pełną wiedzę na temat możliwych do wdrożenia technologii. Exatel jest na etapie tworzenia architektury tego rozwiązania.
– W zależności od gęstości zabudowy i od ilości liczby liczników, jakie podłączymy pod koncentrator, technologie należy wybrać w sposób adekwatny – dodaje prezes firmy.
Na inteligentnych usługach będą mogli zaoszczędzić wszyscy – nie tylko odbiorcy końcowi, ale też operator, grupy energetyczne czy dystrybutor energii elektrycznej.
– Chcemy dowiedzieć się w jaki sposób, dzięki smart grid, można zoptymalizować koszty działania operatora sieci dystrybucyjnej i jakie korzyści dla klienta końcowego może przynieść tego typu rozwiązanie – podkreśla Pomykała. – Sam projekt smart meteringu w grupie to ten i kolejny rok, więc myślę, że korzyści biznesowe też będziemy weryfikować równolegle.
Smart grid zwiększa bezpieczeństwo systemu energetycznego, pozwala m.in. efektywniej zarządzać energią i obniżać jej zużycie. Za pośrednictwem inteligentnej sieci odbiorca może być jednocześnie producentem energii, np. przez panele fotowoltaiczne czy małe elektrownie wiatrowe. Usługi typu smart grid i smart metering dają klientom także takie korzyści jak: informacje o nadwyżkach prądu i jego niedoborach, zdalna konfiguracja licznika, odcięcie lub wznowienie zasilania w czasie rzeczywistym, a przez to lepsza kontrola kosztów zużycia energii.
– Prawdziwy potencjał dla firm telekomunikacyjnych pojawi się w momencie realizacji pełnych projektów. Do tego etapu należy zrobić jeszcze kilka kroków: zweryfikować pilotaż, opłacalność tego typu inwestycji i być może zweryfikować również biznesplany ze względu na doświadczenia, które uzyskamy w programach pilotażowych – mówi Pomykała.
Do budowania smart grid – inteligentnej sieci energetycznej – zobowiązują Polskę dyrektywy europejskie. Branża z wdrażaniem nowych technologii na szeroką skalę musi poczekać na nowelizację prawa, m.in Prawa energetycznego i ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Czytaj także
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2023-12-13: Budowanie systemu łączności dla polskiej energetyki na ostatniej prostej. LTE450 wystartuje w przyszłym roku
- 2023-12-12: PGE planuje rozbudowę elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu. Działający od 40 lat obiekt zyska największy w Europie bateryjny magazyn energii
- 2023-11-23: Wydatki PGE na inwestycje większe o blisko 75 proc. niż rok temu. W I połowie 2024 ruszy budowa farmy wiatrowej na Bałtyku
- 2023-10-27: PGE kontynuuje zielone zmiany w ciepłownictwie. W elektrociepłowni w Zgierzu nowe kotły gazowe zastąpią te wykorzystujące węgiel brunatny
- 2023-10-17: Premiera filmu dokumentalnego o św. Maksymilianie Marii Kolbe. PGE: Liczymy, że co najmniej kilkadziesiąt milionów ludzi na całym świecie obejrzy ten film
- 2024-01-17: Laura Breszka: Gdyby ktoś mnie zaprosił do żużla, to chętnie spróbowałabym. Pociągają mnie sporty ekstremalne
- 2023-10-11: W Warszawie odnowiono 165 tablic upamiętniających miejsca nazistowskich mordów. Prof. Piotr Gliński: Pamięć historyczna kształtuje tożsamość i wspólnotę
- 2023-10-05: Produkty uboczne powstające przy spalaniu węgla są cennym surowcem. Trafiają m.in. do budownictwa i inżynierii drogowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.