Newsy

GPW uczestniczy w pracach nad strategią dla rynku kapitałowego. Ma ona zwiększyć atrakcyjność jego oraz warszawskiej giełdy

2018-03-09  |  06:20
Mówi:Jacek Fotek
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:Giełda Papierów Wartościowych
  • MP4
  • Ubiegły rok był udany dla warszawskiej giełdy pod względem debiutów, wyników indeksów i wyników finansowych – podkreślają przedstawiciele GPW. Warszawski parkiet chce jednak trwale stać się źródłem finansowania pierwszego wyboru dla inwestorów. Stąd prowadzi wraz z Ministerstwem Finansów prace nad Strategią Rozwoju Rynku Kapitałowego, skorelowaną ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

    – Prognozy gospodarcze są bardzo dobre. Otoczenie makroekonomiczne, skłonność do inwestowania – to wszystko są elementy, które bardzo mocno sprzyjają rozwojowi rynku kapitałowego i naszym wyzwaniem jest sprostać tym potrzebom gospodarczym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Fotek, wiceprezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. – W tym kierunku również prowadzimy prace jako GPW na poziomie rządowym w celu uruchomienia Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego, która ma być skorelowana ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i zapewnić odpowiednią infrastrukturę rynku finansowego zdolnego do finansowania rozwojowych i ambitnych celów gospodarczych.

    W pracach nad strategią weźmie udział Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Prace rozpoczęły się w styczniu 2018 roku, a strategia ma powstać do końca 2018 roku. Ma się ona składać z trzech części: pierwszą będzie analiza problemów polskiego rynku kapitałowego, druga będzie zbiorem rekomendacji, jak te trudności przezwyciężyć, ostatnia natomiast właściwą strategią określającą dalekosiężne cele wzmocnienia pozycji warszawskiego parkietu.

    – Naszym największym wyzwaniem jest utrzymanie korzystnych tendencji i takie przygotowywanie planów strategicznych i rozwojowych, które umożliwią w długim okresie kontynuację pozytywnych trendów i realizację misji Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie jako miejsca pierwszego wyboru pozyskania kapitału, czy to w formie instrumentów akcyjnych, czy w formie instrumentów dłużnych – deklaruje wiceprezes GPW.

    2017 rok był korzystny dla światowych giełd. W Warszawie łączna wartość obrotu akcjami na głównym rynku warszawskiej giełdy w całym 2017 roku wzrosła o 28,9 proc. rok do roku do poziomu 260,98 mld zł. Kapitalizacja spółek notowanych na parkiecie wzrosła do niemal 1,38 bln zł wobec 1,12 bln zł rok wcześniej. WIG20 był pod względem dynamiki wzrostu piątym głównym indeksem w Europie na ponad trzydzieści, po Ukrainie, Turcji, Niemczech i Łotwie. Indeks szerokiego rynku WIG zbliżył się do rekordu wszech czasów z lipca 2007 roku. Najważniejszy dla nastrojów inwestorów rynek amerykański bił natomiast rekord za rekordem. W tym roku wiceprezes GPW liczy się z niewielką korektą.

    – Dobra koniunktura zawsze sprzyja skłonności inwestycyjnej. Inwestorzy instytucjonalni i indywidualni biorą pod uwagę sytuację rynku i wskaźniki cykliczne. Z punktu widzenia tendencji wewnętrznych jesteśmy w bardzo dobrej fazie cyklu koniunkturalnego. Rok 2018 daje nam więc podstawy do optymizmu – tłumaczy Jacek Fotek – Z drugiej strony czynniki globalne i poziomy wycen na rynkach globalnych dają sprzeczne sygnały w tym zakresie. Zakładamy, że 2018 rok będzie pod wpływem pewnych tendencji konsolidacyjnych, korekcyjnych, natomiast jako giełda powstrzymujemy się od bardziej szczegółowych prognoz.

    W minionym roku na warszawskiej giełdzie zadebiutowały – licząc łącznie Główny Rynek i NewConnect – 34 spółki, w tym 15 na Głównym Rynku. Były debiuty o dużej wartości, takie jak Play Communications w lipcu (prawie 4,4 mld zł) czy Dino Polska w kwietniu (1,65 mld zł). Jacek Fotek podkreśla, że pod względem liczby debiutów GPW zajęła w ubiegłym roku trzecie miejsce w Europie. Choć to nie liczba debiutów jest najważniejsza.

    – Dla nas istotne znaczenie ma szczególnie głębokość rynku kapitałowego i zdolność absorpcji dużych emisji. Rok 2017 był rokiem wyjątkowym i rekordowym, pod względem zarówno wartości emisji pierwotnych, jak i wtórnych – wyjaśnia wiceprezes giełdy. – Pod względem emisji pierwotnych zakończyliśmy rok na bardzo dobrym 8. miejscu w Europie. Na polskim rynku giełdowym została zrealizowana wartość emisji pierwotnych około 7,7 mld zł, co jest rekordowym wynikiem od 2011 roku. Co warte podkreślenia, wszystkie te projekty były emisjami prywatnymi, nie były to projekty prywatyzacyjne tak jak w latach poprzednich, które w istotny sposób wspomagały rezultaty.

    W 2017 roku warszawska GPW osiągnęła rekordowy zysk netto w wysokości 156,1 mln zł. Zysk EBITDA wzrósł do 212,2 mln zł, a przychody ze sprzedaży do 352 mln zł, co daje wzrost o 13,2 proc. wobec 2016 roku. Wzrosły również koszty, co miało związek głównie z dostosowaniem do wymogów MiFID 2/MiFIR.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.