Mówi: | Michał Plit, dyrektor ds. strategii i innowacji, Grupa LUX MED Patrycja Mikutaniec, dyrektor Departamentu Sprzedaży Indywidualnej, Grupa LUX MED |
Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
Prawie 3/4 polskich start-upów, które rozwijają innowacje w medycynie, nawiązuje współpracę z placówkami medycznymi – pokazuje nowy raport „Top Disruptors in Healthcare 2024”. Wynika z niego też, że największym wyzwaniem dla młodych, innowacyjnych spółek wciąż pozostaje znalezienie inwestora i pozyskanie finansowania. Szansą dla start-upów może się okazać międzynarodowy program eco-Disruptive, prowadzony przez Bupa, właściciela Grupy LUX MED. Obok 200 tys. funtów nagrody finansowej zwycięski start-up może liczyć w nim również na wsparcie doradcze, możliwość dalszego rozwoju swojego produktu bądź usługi oraz szansę zadebiutowania na zagranicznych rynkach.
– Start-upy i korporacje mają inną perspektywę. Korporacje koncentrują się na aktywach i na tym, co już posiadają. Natomiast start-upy koncentrują się na ryzyku, szukają szans, rozwoju i co chwila zmieniają kierunek w zależności od tego, jaką informację zwrotną uzyskają od klientów. To zupełnie inny mindset, inne podejście. Dlatego właśnie współpraca korporacji i start-upów jest tak ważna. Ona oznacza nowe pomysły, nowe idee, które możemy wdrożyć dla naszych pacjentów – mówi agencji Newseria Biznes Michał Plit, dyrektor ds. strategii i innowacji w Grupie LUX MED.
Raport „Top Disruptors in Healthcare 2024”, opracowany przez Polską Federację Szpitali i Koalicję AI w Zdrowiu na podstawie danych uzyskanych od 170 start-upów medycznych z Polski i 24 z regionu CEE, wskazuje na bardzo szybki rozwój innowacji i nowych technologii w obszarze zdrowia. Podobnie jak w poprzednich latach, priorytetowym obszarem działalności rodzimych start-upów pozostaje kardiologia (28 proc. młodych spółek). To nieprzypadkowe, ponieważ choroby serca pozostają jednym z głównych wyzwań zdrowotnych XXI wieku. Drugie miejsce zajmują ex aequo medycyna rodzinna i onkologia (po 24 proc. start-upów). W obliczu rosnącej liczby zachorowań na raka innowacje w tej dziedzinie są niezbędne do poprawy skuteczności leczenia i jakości życia pacjentów. Równie popularna pozostaje też psychiatria i psychologia (23 proc. start-upów), co może świadczyć o rosnącym zapotrzebowaniu na nowoczesne rozwiązania w walce z problemami zdrowia psychicznego, takie jak np. aplikacje do terapii online, programy wspierające zdrowie psychiczne oraz narzędzia do zdalnego monitorowania stanu pacjentów.
Raport pokazuje też, że w ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania rozwiązaniami medycznymi opartymi na sztucznej inteligencji i machine learningu – już 64 proc. badanych start-upów zadeklarowało, że na nich opiera swoje rozwiązania, co odzwierciedla ich rosnące znaczenie w digitalizacji opieki zdrowotnej. Dalej znalazły się też m.in. telemedycyna oraz rozwój urządzeń i aplikacji medycznych. Największym wyzwaniem dla polskich start-upów medycznych pozostaje znalezienie inwestora lub uzyskanie finansowania – na ten problem wskazało 50 proc. młodych, innowacyjnych spółek. W tym kontekście szansą może być dla nich program eco-Disruptive: Zdrowe Społeczeństwa, prowadzony przez międzynarodową firmę Bupa, której częścią jest Grupa LUX MED.
– Eco-Disruptive to zaproszenie do współpracy start-upów oraz NGO-sów w celu rozwiązania trzech kluczowych obszarów problemów, przed którymi teraz stoimy. To jest po pierwsze dostęp do opieki medycznej, zaopiekowanie się osobami niepełnosprawnymi oraz zapobieganie chorobom. Dla start-upów to okazja dla rozwoju i zdobycia finansowania na wdrożenie swojego rozwiązania, a dla LUX MED-u okazja poznania nowych pomysłów z rynku – mówi Michał Plit.
– Wygrana w tym konkursie to 200 tys. funtów, które zasilą zwycięski start-up, aby mógł dalej kreować swoje rozwiązanie – dodaje Patrycja Mikutaniec, dyrektor Departamentu Sprzedaży Indywidualnej w Grupie LUX MED. – Szukamy czegoś interesującego, unikalnego, co będzie miało realny wpływ na zdrowie Polaków.
Celem eco-Disruptive jest znalezienie innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań, przed którymi stoi sektor opieki zdrowotnej. Obok nagrody finansowej zwycięski start-up dostanie też wsparcie doradcze i możliwość dalszego rozwoju swojego produktu bądź usługi, a także szansę zadebiutowania na rynkach zagranicznych.
– Od start-upów, które będą brały udział w programie eco-Disruptive, oczekujemy rozwiązań, które wspierają medycynę w Polsce, które wspierają osoby niepełnosprawne lub zapobieganie chorobom. To są obszary, w których poszukujemy innowacyjnych rozwiązań. Szukamy start-upów, które są charyzmatyczne i które będą chciały z nami współpracować – mówi Patrycja Mikutaniec.
Rekrutacja do programu eco-Disruptive już się rozpoczęła, a start-upy i NGO-sy mogą zgłaszać swój akces do 12 lipca br. poprzez formularz na stronie internetowej programu (https://www.bupa.com/impact/action/eco-disruptive/eco-disruptive-application). Jego zwycięzca zostanie wyłoniony w grudniu tego roku.
Jak wynika z raportu „Top Disruptors in Healthcare 2024”, 73 proc. polskich start-upów medycznych nawiązuje współpracę z placówkami medycznymi, a bezpośrednie zaangażowanie klinik i szpitali w rozwój innowacyjnych rozwiązań jest niezbędne do testowania, wdrażania i skalowania nowych technologii w medycynie.
Czytaj także
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
- 2025-07-21: Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.