Newsy

Hakerzy coraz mniej skuteczni. Polska w czołówce krajów europejskich o najmniejszej liczbie ataków hakerskich

2016-12-20  |  06:45

Z danych Check Point Software Technologies wynika, że Polska jest czwartym krajem z najmniejszą liczą ataków hakerskich. Średnio 44 ataki na 100 były skuteczne. To wynik o 10 pkt niższy niż w poprzednim badaniu. Rośnie jednak zagrożenie cyberatakami. Tylko w ciągu roku liczba ataków malware wzrosła o 900 proc. i wynosi 971 na godzinę.

Polska w kontekście ostatniego roku wypada jednak nieco lepiej. Udało się nam przesunąć na czwartą pozycję w Europie w rankingu bezpiecznych krajów, to przeskok o cztery pozycje w ciągu roku. Statystycznie na 100 komputerów obecnych w sieci 44 pada ofiarą ataków – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Filip Demianiuk z Check Point Software Technologies.

Nowy raport Check Point Software Technologies opierający się o dane z ThreatCloud wskazuje, że w październiku Polska znalazła się na 4. miejscu wśród najbezpieczniejszych komputerów świata. To najwyższa pozycja od ponad dwóch lat. Indeks na poziomie 44,4 proc. oznacza spadek skuteczności hakerów o 10 pkt proc.

Najbardziej bezpiecznym krajem okazała się Litwa (indeks bezpieczeństwa 35,9 pkt), przed Mołdawią i Czechami (odpowiednio wskaźniki 36,1 oraz 42,5 pkt). Ranking zamykają takie kraje jak Gruzja, Macedonia, Kazachstan, a także Włochy.

W kontekście krajów, które są na topie, bezpieczeństwo jest związane nie z rynkiem korporacyjnym, a z indywidualnymi użytkownikami internetu. Dlatego należy dbać o edukowanie ludzi, informować o bezpieczeństwie przystępnym językiem tak, żeby ludzie wiedzieli, jakich zachowań unikać i w jaki sposób się bronić przed atakami – mówi Filip Demianiuk.

Raport PwC Global Economic Crime Survey 2016 wskazuje na rosnące zagrożenie cyberatakami na świecie. Ponad połowa amerykańskich firm oficjalnie przyznała, że padła ofiarą ataków hakerów w ciągu ostatnich 2 lat.

Atakiem hakerów coraz częściej padają też zwykli użytkownicy internetu, w dużej mierze ze względu na wzrost popularności urządzeń mobilnych.

Cyberataków jest więcej, a cyberprzestępcy podchodzą do tej tematyki w sposób zautomatyzowany, przygotowując popularne ataki typu ransomware czy poprzez kryptolockery [blokowanie danych dla okupu – red.]. Wzrost ataków jest widoczny, ponieważ działają one w ten sam sposób na wszystkich – podkreśla Filip Demianiuk.

Według raportu Check Point Security Report liczba ataków malware, czyli za pomocą złośliwego oprogramowania, wzrosła o 900 proc. w ciągu roku i wynosi 971 na godzinę. W Polsce najczęściej wykorzystywanym przez hakerów narzędziem był conficker. Niebezpieczny wirus ransomware cryptowall był drugim najchętniej stosowanym w cyberatakach, przed innym wirusem ransomware – locky. Eksperci podkreślają, że wirusy te utrzymują się w czołówce najpopularniejszych. To oznacza, że komputery wciąż nie są odpowiednio chronione. Dodatkowo ataki typu ransomware okazują się w Polsce skuteczne, bo firmy coraz częściej decydują się płacić okup w obawie przed utratą danych.

Z programu szacowania cyberzagrożeń firmy Fortinet wynika, że 40 proc. ataków wymierzonych jest w sektor finansowy. To przed wszystkim próba wykradzenia wrażliwych danych.

Jedna część ataków to te ukierunkowane na sektor finansowy, zarówno na instytucje finansowe, jak i na klientów. Widzieliśmy instytucje finansowe w naszym kraju, które padały ofiarami ataków, z drugiej strony to oczywiście klienci banków i instytucji finansowych są ofiarami – tłumaczy ekspert.

Hakerzy interesują się również sektorem edukacyjnym, na który przeprowadzono ponad 27 proc. ataków, oraz sektorem ochrony zdrowia (ok. 10 proc. ataków).

Koszty ataków na firmowe dane są bardzo wysokie. Według badania Cost of Data Breach Study z 2016 roku w Stanach Zjednoczonych, na które powołuje się Check Point, pojedynczy koszt wycieku danych z sieci korporacyjnej wynosi 4 mln dol. (wzrost o 5 proc. w stosunku do 2015 roku). Badanie Ponemon Institute dowiodło zaś, że koszt jednorazowego ataku typu malware na jedno urządzenie mobile kosztuje średnio 9,5 tys. dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.