Mówi: | Tomasz Frączek |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Mondial Assistance |
Holowanie auta, hydraulik i lekarz za granicą. Już 1,2 mln osób korzysta z usług assistance
W ubiegłym roku blisko 1,2 mln osób skorzystało z usług assistance. To pierwszy rok w historii tej branży, kiedy liczba klientów, którym udzielono pomocy, przekroczyła milion. Sam rynek rośnie w tempie powyżej 10 proc. rocznie i prognozy na następne lata są równie optymistyczne. Tym bardziej, że obok tradycyjnych pakietów pomocowych do ubezpieczeń komunikacyjnych, medycznych czy podróżniczych na rynku będą pojawiać się nowe produkty, np. ubezpieczenie dla płatności kartą za pomocą telefonu.
– Rynek assistance od wielu lat rośnie szybciej niż rynek ubezpieczeniowy. Mimo tego że – naszym zdaniem – jest to rynek niedoszacowany i niewystarczająco promowany, rośnie ponad 10 proc. rocznie i mamy nadzieję, że tak będzie dalej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.
Rynek assistance rozwija się dość szybko, przede wszystkim pod względem produktowym. Pakiety dołączane do ubezpieczeń komunikacyjnych, mieszkania lub domu czy ubezpieczeń zdrowotnych stały się już normą. Coraz częściej użytkownicy sięgają po usługi consierge, czyli osobistego asystenta, który wezwie taksówkę i zamówi kwiaty, ale też assistance dla komputerów, sprzętu RTV i AGD.
– Chodzi zarówno o produkt, który się nazywa przedłużoną gwarancją, ale i assistance do przedłużonej gwarancji. Czyli to, że ktoś telewizor odbierze i przywiezie, jak będzie naprawiony albo przyśle mechanika, żeby ten telewizor czy komputer naprawił. Tu widzimy zdecydowany wzrost zainteresowania – twierdzi Tomasz Frączek.
Dodaje, że na rynku w najbliższym czasie będą rozwijać się kolejne usługi pomocowe. To m.in. teleopieka, czyli objęcie usługami monitoringu i opieką medyczną ludzi starszych, samotnych lub chorych. Kolejną grupą są usługi assistance do ubezpieczenia mobilnych płatności zbliżeniowych. Chodzi nie tylko o ubezpieczenie samej transakcji, ale i nośnika, czyli smartfonu, którego wartość jest wyższa niż wartość samej płatności. Z badania przeprowadzonego przez Nielsen Polska na zlecenie Mondial Assistance wynika, że ponad dwie trzecie Polaków chciałoby z takiego produktu skorzystać.
Assistance samochodowy wciąż najpopularniejsze
Wiedza Polaków na temat usług assistance rośnie. Zdefiniować potrafi je już 67 proc. badanych (w 2012 roku – 53 proc.) Jednak wciąż kojarzą się nam z pakietem pomocowym do samochodu, do ubezpieczeń komunikacyjnych (33 proc. ankietowanych). W dalszej kolejności badani wskazywali usługi ubezpieczeniowe lub ratunkowe (po 15 proc.).
– Te usługi pomocowe są już dość popularne. Natomiast pakiety usług zaszyte w produktach bankowych, w kartach kredytowych, ROR-ach, pożyczkach czy kredytach – nad tym rynek musi popracować. Większość banków oferuje tego typu usługi, natomiast świadomość klientów, że te usługi są oferowane, jest stosunkowo niska – wyjaśnia prezes Mondial Assistance.
Pokazują to statystyki. 67 proc. pytanych nie wie, czy w ramach posiadanych produktów bankowych ma również pakiet assistance. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych twierdzi, że zdecydowanie bardziej atrakcyjne są dla nich produkty (bankowe lub ubezpieczeniowe), do których dołączane są różnego rodzaju usługi pomocowe.
Około 70 proc. badanych stwierdziło, że pakiet assistance powinien był dołączany do ubezpieczenia zdrowotnego oraz ubezpieczenia domu czy mieszkania. 80 proc. oczekuje go w przypadku zakupu polisy OC i AC.
– Najbardziej popularne są te ubezpieczenia komunikacyjne. Na uboczu pozostaje cała opieka człowieka w domu, gdzie może się coś stać zarówno ze zdrowiem, ze sprzętem, jak i z całym mieszkaniem. Mówimy m.in. o usługach zdrowotnych, okołoubezpieczeniowych. Świadczymy usługi medyczne, krajowe, w postaci dodatkowego transportu do i od lekarza, przywiezienia lekarza do domu, zorganizowania dowozu leków. Tu jest nasza rola – mówi Tomasz Frączek.
O assistance więcej wiedzą mężczyźni
W 2011 roku blisko milion osób skorzystało z usług assistance. W ubiegłym użytkowników było kilkaset tysięcy więcej.
– Głównym konsumentem jest mężczyzna, między 30. a 39. rokiem życia, zamieszkały w dużym mieście, ponad 200 tys. mieszkańców, z wyższym wykształceniem, na stanowisku kierowniczym bądź menadżerskim, często właściciel firmy – informuje prezes Mondial Assistance.
Korzystający z usług assistance w ciągu ostatniego roku to głównie osoby do 59 roku życia. Najbardziej świadomą grupę stanowią jednak użytkownicy w wieku 30 – 49 lat. Z grupie 40-latków odsetek osób, które nie wiedzą czym są usługi assistance spadł z 41 proc. w 2011 na 23 proc. w 2012 roku.
Mężczyźni mają też większą świadomość, czym są usługi assistance niż kobiety. W zależności od płci ankietowani inaczej postrzegali również wartość poszczególnych pakietów assistance.
– Mężczyźni zdecydowanie częściej korzystają z assistance samochodowego, kobiety cenią sobie spokój i bezpieczeństwo, w związku z tym cenią usługi medyczne, co może mieć duży związek z dziećmi. Jeżeli chodzi o assistance domowe, czyli to, co może się nam złego w domu przydarzyć, mniej więcej rozkład wśród kobiet i mężczyzn jest bardzo podobny, prawie 50 na 50 – mówi Tomasz Frączek.
Czytaj także
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-02-26: Duże zapotrzebowanie na usługi środowiskowe dla seniorów. Instytucje wsparcia są gotowe je uruchamiać, ale brakuje kadr
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-02-15: Włoska żywność wśród najczęściej podrabianych na świecie. Producenci walczą z tym zjawiskiem za pomocą certyfikacji
- 2024-02-01: Rośnie popularność rynku usług na żądanie. W tym roku największy popyt może być w obszarze budownictwa i organizacji eventów
- 2024-01-15: Zmiany demograficzne wymuszają zajęcie się na poważnie polityką senioralną. Wśród priorytetów system wsparcia dla osób niesamodzielnych i bezpieczeństwo ekonomiczne
- 2023-12-11: Rośnie zainteresowanie agrocasco. Koszt utraty maszyny rolniczej może przewyższać wartość domu
- 2023-12-04: W grudniu wielu rolnikom kończą się obowiązkowe ubezpieczenia. Większość z nich decyduje się na dobrowolne rozszerzenie polisy
- 2023-11-20: Opiekunowie niesamodzielnych seniorów mogą liczyć na wynagrodzenie. To gminy wskażą, kto i w jakiej wysokości może z tego skorzystać
- 2024-01-09: Dieta roślinna staje się cenowo i ofertowo bardziej dostępna dla polskiego konsumenta. Przybywa takich produktów w sieciach handlowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.
Problemy społeczne
Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.
Regionalne - Śląskie
Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji
Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.