Newsy

Im trudniejsza sytuacja gospodarcza, tym większa sprzedaż loterii. Światowy rynek wart jest już 285 mld dol.

2015-04-23  |  06:30

Sprzedaż loterii na świecie w 2014 roku była o około 10 proc. większa niż rok wcześniej i wyniosła 285 mld dol. Największe wzrosty odnotowała Ameryka Łacińska (prawie 23 proc.) oraz region Azji i Pacyfiku (ok. 15,6 proc.). Europejski rynek – z przychodami w wysokości 110 mld dol. – wzrósł o ponad 5 proc. Loteriom sprzyja trudniejsza sytuacja gospodarcza danego regionu.

Wzrost na rynkach w różnych regionach można podsumować prostą zależnością: im trudniejsza sytuacja ekonomiczna, tym większa skłonność do grania wśród ludzi, którzy chcą podreperować swój budżet ewentualną wygraną – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Włodarczyk, prezes zarządu oferującej rozwiązania dla tej branży firmy GTECH Poland (Grupa IGT). – Ta zależność spowodowała m.in. wzrost, który zaobserwowaliśmy w Azji.

Według World Lottery Association (WLA), stowarzyszenia skupiającego 140 największych loterii rządowych na całym świecie (ponad 70 krajów), oraz magazynu „La Fleur’s” sprzedaż na światowym rynku loteryjnym wzrosła rok do roku o 10 proc., po zaledwie 5-proc. wzroście w 2013 roku. Branża mówi więc o oznakach ożywienia.

Największe wzrosty sprzedaży osiągnęły loterie w państwach regionu Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej. W tym pierwszym regionie progres wyniósł 15,6 proc., w drugim – ponad 23 proc. Jak podkreślają eksperci GTECH są to jednak obszary słabiej rozwinięte pod względem oferty i technologii loteryjnych. Na tak dynamiczne wzrosty miało wpływ np. dostarczanie nowych produktów, które w Europie funkcjonują od dawna i osiągnęły już na rynku pewien poziom nasycenia. Ważne są także uwarunkowania kulturowe danego regionu.

W Ameryce Południowej rynek loteryjny jest stosunkowo mały, w związku z tym jakiekolwiek zmiany, jak np. wprowadzenie nowych produktów, powodują znaczne wzrosty – potwierdza Włodarczyk. – Największa loteria z tego regionu, z rocznymi obrotami rzędu 300 mln dol., działa w Meksyku. W porównaniu do chińskiej, która ma 30 mld dol. rocznych przychodów, jest więc stosunkowo mała. Ale w Chinach oraz w regionie Azji i Pacyfiku ubiegłoroczne wzrosty także były skutkiem wprowadzenia nowych produktów, takich jak chociażby gra przez internet.

Loterie chińskie są siłą napędową światowego rynku. Największa – China Welfare Lottery – w ubiegłym roku zanotowała blisko 17-proc. wzrost, a druga pod względem wielkości – China Sports Lottery – aż o jedną trzecią. Z kolei sprzedaż loterii w Ameryce Północnej wzrosła zaledwie o 0,4 proc.

W Europie sprzedaż loterii wzrosła o 5,1 proc. i wyniosła blisko 110 mld dol. Prym w regionie środkowo-wschodnim Starego Kontynentu wiedzie węgierska Szerencsejáték Zrt., która odnotowała wzrost o prawie 25 proc., oraz czeska Sazka. Biorąc pod uwagę wskazaną zależność skłonności do grania od kondycji gospodarki, nie są zaskoczeniem wyniki loterii greckiej. Tamtejsza OPAP odnotowała wzrost na poziomie 14,8 proc. Korzystny rezultat osiągnęła także loteria polska.

Rozwój branży loteryjnej jest determinowany przez takie same czynniki, jak w każdym innym obszarze. Napędza go dostarczanie nowych produktów i świadczenie kolejnych usług – wyjaśnia Wojciech Włodarczyk.

Jak podkreśla, z roku na rok gracze stają się coraz bardziej wymagający. Stąd niedawna decyzja spółki GTECH o rozszerzeniu portfolio usług i połączeniu z dostawcą rozwiązań dla kasyn – firmą IGT. Nowy podmiot będzie funkcjonować pod marką IGT z logo GTECH.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

Edukacja

Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.