Newsy

Sektor piwny stawia na innowacje. Niezależny polski browar chce współpracować ze start-upami z branży [DEPESZA]

2021-10-29  |  06:05
Wszystkie newsy

Jeden z największych graczy na rynku browarów – spółka Van Pur – chce mocniej rozwijać swoją innowacyjną działalność. Obok wewnętrznych prac nad innowacjami produktowymi i procesowymi w organizacji stawia na współpracę ze start-upami z branży i innych pokrewnych sektorów. Temu ma służyć nawiązana właśnie współpraca z Cambridge Innovation Center (CIC) oraz Fundacją Venture Café, które od ponad roku w warszawskim Varso budują ekosystem dla innowatorów i łączą ich pomysły z inwestorami.

Jak podkreślają przedstawiciele obu stron, celem partnerstwa jest zbudowanie globalnej platformy współpracy dla Van Pur ze start-upami oraz uruchomienie akceleratora i think tanku dla branży FMCG (produktów szybkozbywalnych, takich jak żywność, napoje, kosmetyki do higieny czy chemia gospodarcza) oraz HoReCa (hotele, gastronomia, katering).

– Innowacyjność leży w DNA firmy Van Pur, dlatego jako dynamicznie rozwijająca się polska firma chcemy wspierać młodych innowatorów w ich dążeniach do skutecznego rozwoju – podkreśla Jagoda Iwańczuk, prezes zarządu piwnej spółki. – Wierzymy, że nasi rodzimi przedsiębiorcy mają dużo do zaoferowania globalnemu ekosystemowi innowacji. Jednocześnie liczymy na wykorzystanie możliwości współpracy z Venture Café, która jest renomowaną organizacją w zakresie wspierania start-upów.

 Cieszymy się, że polska firma zdecydowała się na czerpanie pomysłów również z zewnątrz organizacji, czyli weszła tym samym w świat otwartych innowacji – mówi Aureliusz Górski, współzałożyciel Kampusu Innowacji CIC oraz dyrektor wykonawczy fundacji powołanej przez CIC Venture Café Warsaw. – Van Pur od lat wprowadza innowacje procesowe, a w niektórych przypadkach jest pionierem polskiego rynku, np. w pełnej dealkoholizacji piw. Dodatkowo produkuje samodzielnie puszki i etykiety, więc dla firm technologicznych to idealny partner do współpracy nad projektami innowacyjnymi.

CIC Warsaw zapewnia start-upom, scale-upom i innowacyjnym firmom miejsce do prowadzenia biznesu i jego rozwoju. Oprócz elastycznej przestrzeni coworkingowej i współdzielonej powierzchni biurowej posiada huby innowacji, które budują społeczności wokół określonych segmentów technologii oraz społeczność inwestorów złożoną z inwestorów venture capital. Od niespełna półtora roku w Warszawie działa Kampus Innowacji, który organizuje spotkania doświadczonych i początkujących innowatorów służące przekazywaniu wiedzy i nawiązywaniu kontaktów.

Pierwszą inicjatywą, do której przyłączył się producent piwa i napojów bezalkoholowych, są czwartkowe spotkania w Varso pod nazwą Thursday Gathering. Tego typu wydarzenia organizowane są przez CIC na całym świecie – organizacja ma bowiem siedzibę w dziewięciu miastach, w tym pięciu w Stanach Zjednoczonych, a także Rotterdamie i Sydney, a od ubiegłego roku także Tokio i Warszawie. Ich celem jest umożliwienie kontaktu osobom związanym z innowacyjnymi biznesami, wymiany doświadczeń i zainspirowania do wspólnych projektów.

Po poznaniu osób kierującymi firmą Van Pur – producentem – poczuliśmy, że możemy zrobić coś dobrego dla ekosystemu innowacji – mówi Ewa Geresz, dyrektor programowa w Fundacji Venture Café Warsaw. 

Każde wydarzenie w Warszawie przyciąga kilkaset osób – średnio połowa z nich to stali bywalcy, drugą połowę stanowią nowi goście. Rocznie daje to kilkanaście tysięcy osób. Z globalnych statystyk wynika, że ponad jedna czwarta uczestników to przedstawiciele start-upów (27 proc.), o połowę mniej jest reprezentantów korporacji, 7 proc. stanowią inwestorzy, 6 proc. – pracownicy sektora publicznego, a 4 proc. – naukowcy.

– Przypomina to interdyscyplinarne targi z kilkudziesięcioma aktywnościami w formie warsztatów, wykładów, debat. Część aktywności odbywa się również w języku angielskim dzięki współpracy z mieszkającymi tu ekspatami – podkreślają przedstawiciele fundacji.

– Bardzo spodobała nam się formuła spotkań Thursday Gathering, w której w swobodnej atmosferze można nawiązywać relacje i rozmawiać o ważnych tematach – podkreśla Jacek Borek, senior brand manager marki Łomża należącej do spółki Van Pur. – Dzięki temu każdy w swoim tempie może zwiększać swoje kompetencje w obszarze innowacji. W najbliższych miesiącach planujemy kolejne aktywności, które pozwolą na bliższą współpracę pomiędzy start-upami a Van Pur. 

Kampus otworzył się w czerwcu 2020 roku w Varso Tower, najwyższym wieżowcu Unii Europejskiej, zlokalizowanym w pobliżu Dworca Centralnego w Warszawie. Jest to przestrzeń o powierzchni 8500 mkw. Działają tam organizacje, których celem jest wspieranie i łączenie przedsiębiorców i innowatorów w dziedzinie technologii, nauk przyrodniczych i innych.

Van Pur ma sześć browarów – w Łomży, Rakszawie, Jędrzejowie, Zabrzu, Braniewie i Koszalinie. Spółka specjalizuje się w produkcji marek własnych i eksporcie piwa za granicę.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.