Newsy

Inwestorzy zainteresowani zakupem ENEL-MED. Na rynku szykują się konsolidacje

2013-05-07  |  06:35
Mówi:Jacek Rozwadowski
Funkcja:Wiceprezes Zarządu, Dyrektor zarządzający
Firma:Enel-Med
  • MP4
  • Strategia rozwoju grupy ENEL-MED na trzy kolejne lata będzie znana do końca sierpnia. Wiceprezes firmy prognozuje jednak, że do tego czasu ENEL-MED zacznie prowadzić rozmowy z konkretnymi inwestorami. Podkreśla jednocześnie, że możliwych scenariuszy jest kilka, m.in. inwestor strategiczny, branżowy lub finansowy, ale w grę wchodzi również emisja akcji.

    Sytuację na rynku medycznym ożywiło przejęcie konkurencyjnej spółki przez brytyjską grupę  Bupa, które formalnie dokonało się w połowie kwietnia br.

    To przejęcie rozgrzało apetyty tych, którzy chcą się sprzedać i funduszy, które poszukują perspektywicznych spółek medycznych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Rozwadowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Centrum Medycznego ENEL-MED.  Na pewno mimo ponad 20-letniej historii komercyjny rynek usług medycznych w Polsce jest nadal niedojrzały. W tej chwili wiele funduszy inwestycyjnych puka do naszych drzwi, mając nadzieję na jego reformę i szukając ciekawych spółek – dodaje.

    Tym bardziej, że rynek rośnie w szybkim tempie. Dziś cały rynek usług medycznych wart jest ponad 100 mld zł.

    Możliwe kolejne przejęcia

    To jest olbrzymi rynek, na którym jest bardzo duże rozdrobnienie i zaczął się naturalny proces konsolidacji – twierdzi Rozwadowski. – Fundusze szukają większych i odnoszących sukcesy spółek do roli integratorów.  Spółka Centrum Medyczne ENEL-MED widzi się w roli integratora rynku. 

    Grupa ENEL-MED  jest jedną z trzech największych spółek, pod względem wartości przychodów na polskim rynku usług medycznych. W 2011 r. weszła na giełdę, co spowodowało zwiększenie środków na inwestycje znajdujących się w jej posiadaniu. Spółka uzyskała wówczas 35,5 mln zł od inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Lata 2011-2012 były największym w historii Spółki okresem inwestycji. W czerwcu 2012 roku ENEL-MED otworzył drugi szpital w Warszawie, Szpital Centrum, w którym wykonywane są operację ortopedyczne, neurochirurgiczne oraz z zakresu  chirurgii ręki. W 2012 roku zaczęły również funkcjonować placówki uruchomione w czwartym kwartale 2011 roku: Przychodnia wieloprofilowa wraz z Pracownią diagnostyczną w Gdańsku, Oddział diagnostyczny Centrum w Warszawie oraz Pracownia diagnostyczna w Koninie. Łączny koszt inwestycji wyniósł 58 mln zł. 

    Nasza strategia rozwoju na pewno zakłada przyspieszenie – mówi Rozwadowski. – Musimy obserwować konkurencję, żeby nas nie zdystansowała. Na szczęście w  usługach medycznych nie tyle liczy się rozmiar firmy, co jakość i kompleksowość świadczonych usług. Dobra opinia wśród pacjentów oraz posiadanie szpitali, diagnostyki obrazowej, przychodni w całej Polsce na pewno pomagają rozwojowi biznesu.

    Spółka medyczna ENEL-MED powstała w 1993 r. Jest firmą rodzinną, która pierwotnie miała dostarczać wyłącznie usługi stomatologiczne. Przedsiębiorstwo posiada obecnie jako jedyna Spółka medyczna w kraju dwa wieloprofilowe szpitale w Warszawie, dwanaście  przychodni wieloprofilowych oraz dziesięć oddziałów i pracowni diagnostycznych. 

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.