Newsy

Inwestycje szansą dla kolei. Roboty na torach są uciążliwe dla przewoźników, ale po ich zakończeniu znacznie skróci się czas przewozu towarów

2015-08-17  |  06:50
Mówi:Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo

Wojciech Kuśpik, prezes zarządu Grupy PTWP

  • MP4
  • Trwające w Polsce inwestycje w linie kolejowe to zarówno największa bariera dla tego transportu w tej chwili, jak i największa szansa dla jego rozwoju w przyszłości. Poprawa prędkości pociągów i zwiększenie przepustowości infrastruktury mają doprowadzić do wzrostu znaczenia kolei w transporcie. Inwestycje w linie kolejowe, szczególnie w europejskie korytarze transportowe, integracja z innymi gałęziami transportu i logistyki oraz wykorzystanie unikalnego położenia Polski na mapie logistycznej Europy będą tematami październikowego Europejskiego Kongresu Logistycznego OneCargo, którego inicjatorem jest PKP CARGO, a organizatorem PTWP.

    Olbrzymi program inwestycyjny w obszarze infrastruktury kolejowej daje szansę na rozwój kolei. Dzięki niemu coraz więcej ładunków będzie można przewozić koleją w coraz krótszym czasie, bo z większą prędkością – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo. – Ale na dziś główną barierą jest właśnie ta szansa.

    Derda wyjaśnia, że prowadzone w tej chwili prace na polskich torach są bardzo dużym utrudnieniem dla przewoźników. Powodują spadek przepustowości i prędkości na modernizowanych szlakach. Po ich zakończeniu kolej powinna jednak zyskać na atrakcyjności i zwiększyć udział w przewozach towarów. W 2013 r. tylko 12,6 proc. ładunków w Polsce było transportowanych koleją.

    Nie tylko trwające inwestycje są jednak wyzwaniem dla branży kolejowej. Sektor ten szans rozwoju upatruje także w zmieniającym się otoczeniu, szczególnie w związku z rosnącym znaczeniem Chin i przewoźników z tego kraju, a także z planami Pekinu dotyczącymi budowy transkontynentalnej linii.

    Bardzo dużo istotnych zmian dla głównych tras dla towarów jest związanych z sytuacją na Wschodzie, z aktywnością poszczególnych istotnych graczy, np. Chin. W Polsce mamy głównego, drugiego co do wielkości operatora kolejowego w Europie, czyli PKP Cargo, mamy też coraz lepszą infrastrukturę i warto to wykorzystać – podkreśla Wojciech Kuśpik, prezes grupy PTWP.

    O wyzwaniach czekających kolej oraz perspektywach rozwojowych będą w październiku rozmawiać przedstawiciele firm, politycy i eksperci z branży podczas pierwszego Europejskiego Kongresu Logistycznego OneCargo, który zostanie zorganizowany w Katowicach przez PTWP z  inicjatywy PKP Cargo.

    Jak podkreśla Derda, PKP Cargo jako drugi w Europie przewoźnik towarowy (po DB Schenker) czuje się wyjątkowo odpowiedzialny za dyskusję o rynku. Tematyka kongresu nie będzie obejmować jedynie kolei, dyskusje będą dotyczyły całego sektora logistyki. Derda zwraca uwagę na to, że kongres będzie osadzony w międzynarodowym kontekście, m.in. w związku z przejęciem czeskiego przewoźnika AWT przez PKP Cargo.

    Chcemy uruchomić platformę do wymiany myśli, doświadczeń, a także do budowania dialogu z regulatorami w branży logistycznej. Stąd pomysł na kongres – mówi Derda. – Chcemy podzielić debaty na cztery bloki tematyczne: ogólny dotyczący logistyki, drugi blok dotyczący kolei, trzeci o korytarzach transportowych i czwarty dotyczący otoczeniu branży logistycznej. Tam chcemy rozmawiać o ekologii, regulacjach i inwestycjach.

    Organizatorzy spodziewają się, że w kongresie weźmie udział prawie tysiąc osób. Wśród nich znajdą się eksperci, którzy nie tylko przedstawią diagnozy dotyczące obecnej sytuacji, lecz także spróbują przewidzieć trendy na kolejne lata.

    Kuśpik podkreśla, że tematyka powinna zainteresować wszystkich graczy z branży logistycznej.

    Będzie poruszany zarówno temat kolei, infrastruktury kolejowej, jak i portów morskich, transportu intermodalnego, transportu drogowego, portów lotniczych i wszystkiego tego, co jest związane z usprawnianiem procesu logistycznego. Sprawna i konkurencyjna logistyka jest niesamowicie ważna dla przedsiębiorców. To obniża koszty i poprawia ich konkurencyjność – wyjaśnia Kuśpik.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.