Newsy

Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]

2024-08-20  |  06:25
Wszystkie newsy

Po lipcowej fali upałów w sierpniu temperatury w Polsce ponownie wynoszą około 30°C. W miastach, gdzie potęguje je zjawisko tzw. miejskich wysp ciepła, może to stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia, np. osób starszych i ze schorzeniami serca. Jednak upały mają też negatywny wpływ na wiele gałęzi gospodarki, m.in. mocno uderzają też w produkcję i transport żywności, zwłaszcza świeżej, która powinna być przewożona w ściśle kontrolowanej temperaturze ok. 2–6°C. W trakcie upałów zapewnienie takich warunków jest bardzo trudne, a przerwanie ciągu chłodniczego grozi stratami żywności na dużą skalę.

– W zwykłych samochodach bez chłodni temperatura w przestrzeni ładunkowej może sięgać nawet 40–50°C. W takich upałach nawet suchy lód czy okłady z lodu mogą być niewystarczające. Jeżeli ciąg chłodniczy zostanie przerwany, to gwałtownie rośnie ryzyko, że żywność może nie dotrwać do określonego terminu minimalnej trwałości. Dotyczy to produktów o różnym terminie trwałości. Rośnie także ryzyko, że wyrzucimy te produkty nawet kilka dni przed upłynięciem terminu ich ważności – mówi agencji Newseria Biznes Kamil Wysocki, manager ds. współpracy i rozwoju w Goodspeed, liderze logistyki diet pudełkowych w temperaturze kontrolowanej.

Podobnie jak w przypadku farmaceutyków transport żywności – zwłaszcza produktów świeżych, takich jak warzywa, owoce, mięsa i wędliny czy dania gotowe – musi się odbywać w ściśle kontrolowanej temperaturze. Ma to duże znaczenie także w przypadku cieszącego się dużą popularnością cateringu dietetycznego. W miastach – gdzie upały dodatkowo potęguje zjawisko miejskich wysp ciepła – pudełka z gotowymi daniami codziennie trafiają pod drzwi tysięcy konsumentów.

– Codziennie transportujemy nawet ponad 50 tys. diet pudełkowych i dań gotowych. To są diety specjalistyczne, diety owocowo-warzywne, ale też m.in. kanapki dowożone do sieci sklepów czy produkty, które dostarczamy do restauracji. Dla zachowania ich walorów smakowych i jakościowych temperatura nie może być ani za niska, ani za wysoka. Optymalna zalecana temperatura to 2–6°C i utrzymanie jej na tym poziomie jest priorytetem – mówi Kamil Wysocki.

W samochodach przeznaczonych do transportu żywności, wyposażonych w zaawansowane systemy chłodnicze, utrzymywana jest stała temperatura 2–6°C, nawet podczas jazdy w pełnym słońcu. Co istotne, auto musi mieć odpowiednią temperaturę już w momencie odbioru towarów z magazynu.

– Dzięki unikalnej flocie, agregatom chłodzącym i monitorowaniu temperatury wiemy, jak schłodzić auto dostawcze i utrzymać właściwą temperaturę przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych, kiedy na zewnątrz mamy silne słońce i ponad 30°C – mówi ekspert Goodspeed. – Monitorujemy i analizujemy poziom temperatur w trakcie transportu, mamy w autach czujniki i widzimy każde wahanie. Widzimy też, jak każdy przeładunek wpływa na tę temperaturę w środku pojazdu. Kiedy podjeżdża samochód, który w przestrzeni ładunkowej ma 6°C, i drzwi otwierają się na oścież, to wymiana powietrza jest natychmiastowa. Dlatego w dostawach cateringu dietetycznego, gdzie auto jest otwierane co 15 min, potrzebne są skuteczne i efektywne agregaty.

Również odpowiednie zaprojektowanie magazynu ma ogromne znaczenie w całym procesie.

– W naszym magazynie w Ołtarzewie wszystko zostało zoptymalizowane tak, by przy odbiorze towaru wymiana powietrza była jak najmniejsza. Pomagają nam w tym także kołnierze chłodnicze, które uniemożliwiają wymianę powietrza oraz maksymalnie skracają czas na przyjęcia i posortowania towaru. Wszystkie te etapy są istotne dla utrzymania tzw. ciągu chłodniczego – wyjaśnia Kamil Wysocki.

Ekspert podkreśla, że przechowywanie żywności w odpowiednio chłodzonych magazynach, odpowiedni przeładunek, a następnie transport w kontrolowanej temperaturze i jej stałe monitorowanie to konieczność, by produkty żywnościowe zachowywały walory smakowe i były bezpieczne do spożycia.

– Spożycie produktu zepsutego czy z namnożonymi różnego rodzaju bakteriami jest bezpośrednim zagrożeniem dla zdrowia – podkreśla manager ds. współpracy i rozwoju w Goodspeed. – W przypadku produktów fermentowanych zachwianie procesu chłodniczego na którymkolwiek z etapów na 100 proc. będzie mieć wpływ na ich jakość, wygląd i smak, zwłaszcza nabiału. Bakterie, które tam działają, w określonej temperaturze są wyciszane i one fermentują w swoim czasie. Natomiast jakakolwiek zmiana temperatury, nawet chwilowa, powoduje, że te procesy zaczynają zachodzić nawet 10-krotnie szybciej niż normalnie.

Goodspeed specjalizuje się w usługach logistycznych w temperaturze kontrolowanej dla producentów cateringów dietetycznych. Dysponuje flotą 600 samochodów wyposażonych w systemy chłodnicze, posiada też nowoczesny hub chłodniczy w podwarszawskim Ołtarzewie. Spółka dostarcza dziennie około 50–60 tys. diet pudełkowych ponad 200 różnych producentów z całego kraju.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu

W Parlamencie Europejskim głosowanie nad sprawozdaniem dotyczącym wieloletniego budżetu UE na lata 2028–2034. Uwzględnia ono stanowisko PE ws. priorytetów na kolejną perspektywę finansową, ale też struktury i zasobów budżetu. Priorytetem ma być m.in. kwestia obronności ze względu na globalne napięcia geopolityczne i wojnę w Ukrainie. Zdaniem europosła PiS w pracach nad wieloletnimi ramami finansowymi brakuje rzetelnej debaty o źródłach finansowania planowanych wydatków i konieczności szukania oszczędności. Obawia się przy tym niekorzystnych zmian w polityce spójności i polityce rolnej.

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.

Prawo

PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar

Na wtorkowym posiedzeniu Parlamentu Europejskiego posłowie zgodzili się w trybie pilnym procedować kwestię zmiany dotyczącej redukcji emisji CO2 dla nowych aut osobowych i dostawczych. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się w czwartek 8 maja. Dzięki zmianie podejścia do obowiązku corocznej redukcji dwutlenku węgla producenci samochodów mogą uniknąć grożących im kar, które pewnie przełożyłyby się na wzrost cen dla klienta końcowego oraz na dalsze pogorszenie kondycji branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.