Newsy

Już nie Warszawa. To Wrocław najbardziej atrakcyjnym miastem dla specjalistów i menedżerów

2013-07-30  |  06:05
Mówi:Aleksandra Kujawa
Funkcja:menedżer IT
Firma:Antal International
  • MP4
  • Polscy specjaliści i menedżerowie są jednymi z najlepiej wykształconych na świecie wynika z raportu firmy Antal International. Wielu z nich bardzo często otrzymuje oferty z konkurencyjnych firm, również zagranicznych. Jeżeli nie czują się doceniani i szanowani w swojej firmie, prędzej czy później ją zmienią. Co ciekawe, to nie Warszawa, a Wrocław stał się najbardziej atrakcyjnym miastem, w którym chcieliby pracować.

    Na dzisiejszym rynku pracy od wielu specjalistów i menedżerów wymagana jest mobilność. Dotyczy to zwłaszcza obszaru inżynierii czy handlu. 63 proc. badanych wyraziło gotowość do zmiany miejsca zamieszkania po otrzymaniu atrakcyjnej oferty pracy. Do deklarujących największą mobilność grup należą: prawnicy (77 proc.), przedstawiciele wyższej kadry zarządzającej (72 proc.) oraz logistycy (71 proc.). Odsetek osób faktycznie relokujących się w ciągu ostatniego roku jest również stosunkowo wysoki i wynosi 19 proc.

    Dla 52 proc. badanych Wrocław jest najbardziej atrakcyjnym miejscem pracy. Drugą pozycję na liście zajmuje Warszawa (dla 51 proc. badanych), a następnie Kraków (46 proc.).

     – Często wymieniane są też Szczecin i Poznań z uwagi na bliskość z naszą ścianą zachodnią, też bardzo dobrze w tym momencie się rozwijają. Nie możemy też zapominać o Łodzi, która w ostatnim czasie bardzo dobrze rozwija się przemysłowo, a także Katowicach, gdzie przemysł ciężki, głównie górnictwo, też dobrze się rozwija – stwierdza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Aleksandra Kujawa menedżer IT z Antal International.

    W tych też miastach zarobki są najwyższe.

    Kandydaci zarabiający poniżej 5 tys. zł brutto są bardzo aktywną grupą, która chce zmienić pracę. Ci, którzy zarabiają powyżej 7,5 tys., najczęściej należą do tych biernie poszukujących pracy albo wcale. Co ciekawe, a co wynika z badania, kandydaci poniżej 30. roku życia, którzy mają już przyzwoite wynagrodzenie, nie są chętni na zmianę pracy tak bardzo, jak wyższa grupa wiekowa, wbrew temu, co mówi się w mediach – podsumowuje Aleksandra Kujawa.

    Dla 74 proc. badanych wyższe wynagrodzenie to czynnik, który zmotywowałby ich do zmiany pracy na inną. Inne czynniki wskazane przez ankietowanych to między innymi umowa o pracę (69 proc.) i jasno określona ścieżka kariery (47 proc.).

     – Jeżeli mamy niszowego specjalistę, który generuje duże dochody dla firmy, musimy odpowiednio go wynagradzać. To bardzo ważne, aby inwestować w swoich pracowników, inwestować w szkolenia. Oni muszą czuć się docenieni, wtedy zostaną z nami na lata – mówi Aleksandra Kujawa menedżer IT z Antal International.

    Polscy menedżerowie i specjaliści mogą liczyć nie tylko na oferty pracy w Polsce, ale także od firm zagranicznych.

     – Polscy specjaliści są rozchwytywani wszędzie na świecie. Jesteśmy pracowici i dobrze wyedukowani. Dodatkowo poziom znajomości języków jest coraz wyższy, a koszty pracowników wciąż niższe niż w Europie Zachodniej czy w Stanach Zjednoczonych. Dlatego firmy chętnie inwestują w Polsce, ale też stawiają tutaj całe oddziały firm, aby wykorzystać polskich pracowników. Po prostu jesteśmy zmotywowani i nie osiadamy na laurach. To jest cenione wszędzie na świecie – podkreśla Aleksandra Kujawa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.