Newsy

Klienci coraz chętniej likwidują szkodę u swojego ubezpieczyciela. Liczą na skrócenie czasu tego procesu

2016-04-01  |  06:45

Rośnie zainteresowanie klientów towarzystw ubezpieczeniowych trybem bezpośredniej likwidacji szkód. Uruchomiony rok temu system oferuje dziś osiem firm, które odpowiadają za blisko 70 proc. rynku w Polsce. Dzięki niemu bez względu na to, kto był sprawcą zdarzenia, właściciel polisy może zgłosić szkodę w przedsiębiorstwie, którego polisę posiada.

– Zainteresowanie trybem bezpośredniej likwidacji szkód (BLS) rośnie, klienci coraz częściej korzystają z takiego rozwiązania – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Stankiewicz, wiceprezes Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta SA. – Dużą wartością jest to, że w przypadku szkody BLS pozwala na zgłoszenie nieszczęśliwego zdarzenia do swojego ubezpieczyciela, czyli tego, którego klient zna i samodzielnie wcześniej wybrał.

Tryb bezpośredniej likwidacji szkód to uruchomiony przez Polską Izbę Ubezpieczeń na początku II kwartału ubiegłego roku system ubezpieczeń OC umożliwiający naprawę auta lub uzyskanie odszkodowania w towarzystwie, w którym ubezpieczony jest poszkodowany, a nie jak dotąd – w firmie ubezpieczeniowej sprawcy wypadku.

BLS od kilkudziesięciu lat funkcjonuje w Europie, m.in. we Francji, w Belgii, Hiszpanii oraz we Włoszech. W Polsce do BLS należy osiem towarzystw odpowiadających łącznie za około 70 proc. rynku ubezpieczeniowego. Zdaniem wiceprezesa TUiR Warta stopniowo do tego systemu będą przystępować kolejne firmy. Świadomość klientów także rośnie, coraz więcej poszkodowanych oczekuje BLS od swojego ubezpieczyciela. Jak informuje Rafał Stankiewicz, TUiR Warta do końca ubiegłego roku obsłużyło w tym trybie ok. 5 tys. szkód.

– Dodatkowo likwidujemy również szkody, gdy sprawca jest ubezpieczony w innym, nienależącym do systemu BLS towarzystwie – wyjaśnia Rafał Stankiewicz. – W ramach produktu „OC Szybka Wypłata” obsługujemy wszystkich klientów w zakresie bezpośredniej likwidacji. Nie mogę jednak powiedzieć, żeby BLS wpłynął na skrócenie czasu likwidacji, zwłaszcza że jest tam trochę więcej procesów do realizacji w relacji z ubezpieczycielem sprawcy.

Przyspieszenie procesu likwidacji szkód następuje natomiast dzięki wdrażanym technologiom. Jednym z takich rozwiązań jest aplikacja mobilna, która umożliwia np. zgłoszenie szkody i przesłanie zdjęć z miejsca zdarzenia i uszkodzonego auta. W tym kierunku idą także oczekiwania klientów. Jak wynika z raportu KPMG, osoby często kontaktujące się z ubezpieczycielem dużo chętniej korzystają z rozwiązań internetowych. 7 proc. korzysta z aplikacji mobilnych.

– Wyniki wdrożonej przez nas w grudniu aplikacji mobilnej przeszły nasze oczekiwania – mówi wiceprezes TUiR Warta. – Bez większych kampanii promocyjnych 10 proc. poszkodowanych wybiera obecnie taką drogę kontaktu z towarzystwem, co dotyczy także korzystających z BLS. W ten sposób skraca się bowiem komunikacja, a proces likwidacji przyspiesza.

Dzięki aplikacji klienci mogą poinformować o zdarzeniu, przesłać dokumenty i zdjęcia, monitorować przebieg całego procesu, a rzeczoznawcy mogą zdalnie przeprowadzić wycenę.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów

W styczniu Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów o podatku akcyzowym. Zakładają one opodatkowanie alternatyw dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych, czyli m.in. saszetek nikotynowych, wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. Organizacje pracodawców krytykują tryb pracy nad ustawą, a w szczególności brak konsultacji z branżą, a także możliwą interpretację wskazującą na podwójne opodatkowanie jednej z kategorii produktów.

Bankowość

Przybywa pozwów związanych z sankcją kredytu darmowego. Nawet 90 proc. umów kredytowych może zawierać uchybienia

Do sądów wpływa coraz więcej pozwów w zakresie sankcji kredytu darmowego. Na koniec sierpnia ub.r. w sądach było ok. 10 tys. takich spraw, na koniec roku – ok. 11–12 tys. – szacuje Związek Banków Polskich. SKD przysługuje kredytobiorcom, których banki nieprawidłowo informowały m.in. o opłatach, oprocentowaniu czy terminach związanych z kredytem. Korzystny dla nich wyrok może oznaczać, że spłacą bankom wyłącznie pożyczoną kwotę, bez dodatkowych kosztów.

Transport

Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi

Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych 2024 rok był drugim najlepszym wynikiem w historii. To był sprzedażowo dobry rok także dla koncernu Mercedes-Benz. Na polskim rynku sprzedaż wyniosła 26,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza 38-proc. wzrost w ciągu roku. Mercedes jest też wśród liderów dostaw aut elektrycznych. Ze względu na rosnącą popularność tego segmentu producent w tym roku wprowadzi na rynek nowość – w pełni elektryczny model CLA.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.