Mówi: | Marcin Kwoka |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Mercedes-Benz Polska |
Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych 2024 rok był drugim najlepszym wynikiem w historii. To był sprzedażowo dobry rok także dla koncernu Mercedes-Benz. Na polskim rynku sprzedaż wyniosła 26,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza 38-proc. wzrost w ciągu roku. Mercedes jest też wśród liderów dostaw aut elektrycznych. Ze względu na rosnącą popularność tego segmentu producent w tym roku wprowadzi na rynek nowość – w pełni elektryczny model CLA.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2024 roku do bazy CEPiK trafiło dokładnie 551 568 samochodów osobowych – o 76,5 tys. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 16,1 proc. Tylko w 2019 roku zarejestrowano więcej pojazdów osobowych.
– W ubiegłym roku cała branża motoryzacyjna osiągnęła najlepsze wyniki od okresu przedpandemicznego. Przebiliśmy wynik z roku 2019 – mówi agencji Newseria Marcin Kwoka, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Polska. – Był to też bardzo dobry rok dla marki Mercedes-Benz. Udało się nam zrealizować aż 38-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku.
Koncern dostarczył ponad 26,3 tys. samochodów osobowych (bez Klasy V), co przekłada się na blisko 5-proc. udział w polskim rynku.
– Klienci najczęściej szukali samochodów typu SUV. Najpopularniejszym modelem ubiegłego roku był Mercedes-Benz GLC SUV, zaraz za nim uplasował się jego bardziej sportowy brat bliźniak, czyli Mercedes GLC SUV w wersji coupé. Na podium znalazła się też klasa E typu W214 – wymienia Marcin Kwoka.
Sprzedaż GLC SUV sięgnęła niemal 4 tys., co oznacza 77-proc. wzrost, a GLC Coupé – 3,1 tys. sztuk, czyli o 121 proc. więcej. Oba auta są bestsellerami w swoim segmencie. Nowa limuzyna klasy E zaliczyła doskonały debiut i osiągnęła 67-proc. wzrost liczby rejestracji – do ponad 2,1 tys. Dużą popularnością cieszy się czterodrzwiowe coupé CLA (ponad 2 tys. sztuk), także lider w swoim segmencie. W 2024 roku najwięcej nowych samochodów Mercedes-Benz zarejestrowano na Mazowszu, w Wielkopolsce oraz na Dolnym Śląsku.
– Dość jasno zarysowują się trendy konsumenckie. Wzrasta udział samochodów niskoemisyjnych, czyli samochodów stricte elektrycznych i samochodów z rozwiązaniem typu plug-in hybrid – zauważa dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Polska.
Mercedes-Benz był w 2024 roku w Polsce liderem rejestracji zelektryfikowanych pojazdów z ponad 3,6 tys. sztuk, o 28 proc. więcej niż w 2023 roku. Na całym rynku wzrost sięgnął 3 proc. r/r. Koncern odpowiadał za blisko co ósmy pojazd z takim napędem rejestrowany w Polsce w 2024 roku. Wlicza się w to 1,5 tys. aut w pełni elektrycznych BEV (+25 proc., przy spadku całego rynku o 3 proc.) oraz 2,1 tys. hybryd plug-in PHEV (+31 proc., przy wzroście całego rynku o 13 proc.).
Samochody zelektryfikowane miały 14 proc. udziału w całkowitej liczbie rejestracji nowych mercedesów w Polsce. Trzy najchętniej wybierane modele w pełni elektryczne to EQA (471 szt., +63 proc.), EQB (306 szt., +101 proc.) oraz EQE SUV (266 szt., +50 proc.).
– W 2025 roku zamierzamy zwiększać udział samochodów niskoemisyjnych w naszym portfolio sprzedażowym. W tym roku wprowadzimy na rynek zupełnie nowy model, w pełni elektryczny model CLA i upatrujemy w tym modelu duże szanse na sprzedaż i wzrost udziału samochodów elektrycznych w naszym portfolio – zapowiada Marcin Kwoka.
W 2024 roku Mercedes-Benz osiągnął dwucyfrowe wzrosty sprzedaży praktycznie we wszystkich segmentach, koncentrując się przy tym na topowych modelach Top-End, które obejmują sportowe auta Mercedes-AMG, superluksusowe modele Mercedes-Maybach, Klasę S i EQS, GLS oraz Klasę G. Liczba ich rejestracji wyniosła ponad 4,1 tys. sztuk, co daje blisko 16-proc. udział w sprzedaży marki. Mercedes-Benz znajduje się wśród trzech najchętniej wybieranych producentów aut premium, zajął też ósme miejsce wśród najpopularniejszych marek nowych samochodów w Polsce.
– Jest jasno zarysowany trend, że to głównie przedsiębiorcy dokonują zakupów, czyli dominują zakupy instytucjonalne. Zakupy osób prywatnych dla marki Mercedes-Benz to zawsze są zakupy mniejszościowe, ale to też wskazuje trendy dla całego rynku – podkreśla ekspert.
Z danych PZPM wynika, że na rynku wciąż dominują rejestracje do klienta instytucjonalnego, ale rosną one ponad trzy razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego.
Czytaj także
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wciąż nie przedstawił spójnego planu zagospodarowania gruntów zwracanych do Zasobów Skarbu Państwa. W efekcie setki hektarów gruntów leżą odłogiem, a strategiczna infrastruktura rolnicza jest demontowana. Spółka Top Farms od dawna wnioskowała do KOWR-u o utworzenie ośrodków produkcji rolniczej (OPR) lub podjęcie jakichkolwiek decyzji, które umożliwiłyby dalsze funkcjonowanie wielu takich obiektów rolniczych. Brak decyzji skutkuje trwałą utratą potencjału produkcyjnego, a tym samym może osłabić pozycję konkurencyjną polskiego rolnictwa.
Transport
Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]

W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.
Farmacja
Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.