Mówi: | Marcin Kwoka |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Mercedes-Benz Polska |
Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych 2024 rok był drugim najlepszym wynikiem w historii. To był sprzedażowo dobry rok także dla koncernu Mercedes-Benz. Na polskim rynku sprzedaż wyniosła 26,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza 38-proc. wzrost w ciągu roku. Mercedes jest też wśród liderów dostaw aut elektrycznych. Ze względu na rosnącą popularność tego segmentu producent w tym roku wprowadzi na rynek nowość – w pełni elektryczny model CLA.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2024 roku do bazy CEPiK trafiło dokładnie 551 568 samochodów osobowych – o 76,5 tys. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 16,1 proc. Tylko w 2019 roku zarejestrowano więcej pojazdów osobowych.
– W ubiegłym roku cała branża motoryzacyjna osiągnęła najlepsze wyniki od okresu przedpandemicznego. Przebiliśmy wynik z roku 2019 – mówi agencji Newseria Marcin Kwoka, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Polska. – Był to też bardzo dobry rok dla marki Mercedes-Benz. Udało się nam zrealizować aż 38-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku.
Koncern dostarczył ponad 26,3 tys. samochodów osobowych (bez Klasy V), co przekłada się na blisko 5-proc. udział w polskim rynku.
– Klienci najczęściej szukali samochodów typu SUV. Najpopularniejszym modelem ubiegłego roku był Mercedes-Benz GLC SUV, zaraz za nim uplasował się jego bardziej sportowy brat bliźniak, czyli Mercedes GLC SUV w wersji coupé. Na podium znalazła się też klasa E typu W214 – wymienia Marcin Kwoka.
Sprzedaż GLC SUV sięgnęła niemal 4 tys., co oznacza 77-proc. wzrost, a GLC Coupé – 3,1 tys. sztuk, czyli o 121 proc. więcej. Oba auta są bestsellerami w swoim segmencie. Nowa limuzyna klasy E zaliczyła doskonały debiut i osiągnęła 67-proc. wzrost liczby rejestracji – do ponad 2,1 tys. Dużą popularnością cieszy się czterodrzwiowe coupé CLA (ponad 2 tys. sztuk), także lider w swoim segmencie. W 2024 roku najwięcej nowych samochodów Mercedes-Benz zarejestrowano na Mazowszu, w Wielkopolsce oraz na Dolnym Śląsku.
– Dość jasno zarysowują się trendy konsumenckie. Wzrasta udział samochodów niskoemisyjnych, czyli samochodów stricte elektrycznych i samochodów z rozwiązaniem typu plug-in hybrid – zauważa dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Polska.
Mercedes-Benz był w 2024 roku w Polsce liderem rejestracji zelektryfikowanych pojazdów z ponad 3,6 tys. sztuk, o 28 proc. więcej niż w 2023 roku. Na całym rynku wzrost sięgnął 3 proc. r/r. Koncern odpowiadał za blisko co ósmy pojazd z takim napędem rejestrowany w Polsce w 2024 roku. Wlicza się w to 1,5 tys. aut w pełni elektrycznych BEV (+25 proc., przy spadku całego rynku o 3 proc.) oraz 2,1 tys. hybryd plug-in PHEV (+31 proc., przy wzroście całego rynku o 13 proc.).
Samochody zelektryfikowane miały 14 proc. udziału w całkowitej liczbie rejestracji nowych mercedesów w Polsce. Trzy najchętniej wybierane modele w pełni elektryczne to EQA (471 szt., +63 proc.), EQB (306 szt., +101 proc.) oraz EQE SUV (266 szt., +50 proc.).
– W 2025 roku zamierzamy zwiększać udział samochodów niskoemisyjnych w naszym portfolio sprzedażowym. W tym roku wprowadzimy na rynek zupełnie nowy model, w pełni elektryczny model CLA i upatrujemy w tym modelu duże szanse na sprzedaż i wzrost udziału samochodów elektrycznych w naszym portfolio – zapowiada Marcin Kwoka.
W 2024 roku Mercedes-Benz osiągnął dwucyfrowe wzrosty sprzedaży praktycznie we wszystkich segmentach, koncentrując się przy tym na topowych modelach Top-End, które obejmują sportowe auta Mercedes-AMG, superluksusowe modele Mercedes-Maybach, Klasę S i EQS, GLS oraz Klasę G. Liczba ich rejestracji wyniosła ponad 4,1 tys. sztuk, co daje blisko 16-proc. udział w sprzedaży marki. Mercedes-Benz znajduje się wśród trzech najchętniej wybieranych producentów aut premium, zajął też ósme miejsce wśród najpopularniejszych marek nowych samochodów w Polsce.
– Jest jasno zarysowany trend, że to głównie przedsiębiorcy dokonują zakupów, czyli dominują zakupy instytucjonalne. Zakupy osób prywatnych dla marki Mercedes-Benz to zawsze są zakupy mniejszościowe, ale to też wskazuje trendy dla całego rynku – podkreśla ekspert.
Z danych PZPM wynika, że na rynku wciąż dominują rejestracje do klienta instytucjonalnego, ale rosną one ponad trzy razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-21: Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.