Mówi: | Andrzej Siezieniewski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polskie Radio S.A. |
Kłopoty finansowe blokują cyfryzację Polskiego Radia
Cyfryzacja Polskiego Radia mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku. Nadawca już rok temu był przygotowany do tego procesu, który jednak tuż przed Euro 2012 został zawieszony. Start projektu blokuje brak środków finansowych. Nadawca obawia się również kosztów związanych z równoległym nadawaniem sygnału analogowego i cyfrowego.
Oferta pierwszego multipleksu zakłada uruchomienie 12 kanałów cyfrowych. Cześć z nich zajmowałyby kanały Polskiego Radia, dwa – rozgłośnie regionalne, a pozostałe rozdzielone byłyby w trakcie konkursu.
– Na początku 2012 roku uzyskaliśmy wszelkie wymagane prawem zezwolenia na to, żeby czuć się gospodarzem pierwszego multipleksu radiowego. Od tego czasu tylko udoskonaliliśmy naszą ofertę – przypomina prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski.
Pierwszy multipleks radiowy ma obejmować 12 kanałów – 2 regionalne i 10 ogólnopolskich. Władze Polskiego Radia są jednak zmuszone ograniczyć inwestycje ze względu na trudną sytuację finansową publicznego nadawcy.
– Traktujemy ten projekt jako projekt oddzielny od tego, co robimy na codzień. Ponieważ sytuacja finansowa nie jest najlepsza od wielu lat i poziom poboru abonamentu nie daje nam gwarancji możliwości sfinansowania dodatkowych projektów z pieniędzy, które otrzymujemy, w związku z czym to jest dzisiaj główny problem, jak sfinansować projekt, którego realizacja praktycznie mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku – tłumaczy Andrzej Siezieniewski.
Władze Polskiego Radia obawiają się sytuacji, w której stacje będą musiały nadawać równolegle w starym i nowym systemie, tak jak teraz ma to miejsce w przypadku stacji telewizyjnych.
– Przez pewien czas radio musiałoby nadawać symultanicznie program analogowy i program cyfrowy. Jaki czas? W tej chwili trudno powiedzieć, myślę, że nie mniej niż trzy lata. Zatem na minimum trzy lata musimy mieć zapewnione oddzielne, odrębne finansowanie projektu emisji cyfrowej – podkreśla Andrzej Siezieniewski.
Dodaje, że w Polsce nie istnieje jeszcze rynek cyfrowych odbiorników radiowych. Powstanie on jednak dopiero wtedy, gdy możliwe będzie odbieranie sygnału cyfrowego.
– Musi najpierw powstać oferta, ona musi istnieć jakiś czas w przestrzeni i sukcesywnie przyrastać. Zakładając, że państwo będzie sprzyjało tworzeniu również rynku odbiorników cyfrowych, ta praktyka stanie się dominująca. Po pewnym okresie, myślę 3-4 lat, można będzie doprowadzić do wyłączenia sygnału analogowego i przejścia już tylko i wyłącznie na sygnał cyfrowy – mówi Andrzej Siezieniewski.
Podobnie proces cyfryzacji czeka nadawców w krajach Europy Zachodniej. Uruchomianie multipleksów już rozpoczęło się w państwach skandynawskich, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech i Szwajcarii.
Czytaj także
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-04-05: Cyfryzacja polskiej energetyki mocno spowolniła. Pilną potrzebą jest wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-28: Rząd planuje zwiększyć ochronę lasów. Zmiany klimatu i intensywne wycinki znacznie pogorszyły ich kondycję
- 2023-12-13: Budowanie systemu łączności dla polskiej energetyki na ostatniej prostej. LTE450 wystartuje w przyszłym roku
- 2024-01-04: W Polsce brakuje chętnych do pracy w pomocy społecznej. Przez niskie wynagrodzenie i obciążenie obowiązkami to nie jest ścieżka kariery preferowana przez studentów
- 2023-12-19: Kluczowa dla uczenia maszynowego hipoteza została udowodniona przez polskiego naukowca. Odkrycie ma znaczenie także dla innych działów matematyki
- 2023-12-15: Od wiosny możliwe braki w kinowej ofercie filmów zagranicznych. To szansa dla polskich produkcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.
Problemy społeczne
Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.