Newsy

Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze

2024-04-15  |  06:20

Notowany na GPW producent makaronów i dań gotowych ma za sobą bardzo udany rok i szykuje się na kolejne inwestycje. Grupa zamierza intensywnie się rozwijać w segmencie dań gotowych, w którym dostrzega duży potencjał, i ma ambicję, żeby pozostać liderem tego rynku. Pod koniec tego roku planuje poszerzyć swoje portfolio w tym obszarze. Nie wyklucza także przejęcia firmy z segmentu dań gotowych, bo organiczny rozwój spółki, zgodnie ze strategią, ma być wspierany przez akwizycje na rynku spożywczym.

Ze wstępnych danych finansowych wynika, że spółka Makarony Polskie zanotowała w 2023 roku 354,8 mln zł przychodów ze sprzedaży i wypracowała ponad 30-proc. wzrosty r/r wyniku EBITDA (do 57,8 mln zł) i zysku netto (do 32,9 mln zł).

– To jest baza pod dynamiczny rozwój w następnych latach – mówi agencji Newseria Biznes Zenon Daniłowski, prezes spółki Makarony Polskie.

Spółka wskazała, że dobre wyniki to m.in. efekt inwestycji w efektywność procesów produkcji i szerokiego portfolio produktów, obejmującego makarony klasyczne, jajeczne, warzywne, makarony funkcjonalne (fit, diabetic, cardio) i dania gotowe.

– W ostatnim czasie skomercjalizowaliśmy trzy duże projekty rozwojowe. Pierwszym z nich był projekt R&D w Rzeszowie. Dzięki temu mamy obecnie najnowocześniejsze w Polsce – a być może i w Europie Środkowej – Centrum Badań i Rozwoju Przemysłu Makaronowego – mówi Zenon Daniłowski. – Kolejna była inwestycja w linię do produkcji makaronów funkcjonalnych, gdzie mamy możliwość mikrodozowania różnych składników. Dzięki temu możemy produkować makarony z dodatkiem różnych składników warzywnych i smakowych. Makarony są dzisiaj dużo ciekawszym produktem, niż były kiedyś.

Spółka intensywnie rozwija też segment dań gotowych na tackach pod marką So Food.

To chyba najważniejsza linia, w którą zainwestowaliśmy – mówi prezes spółki. – Ta linia technologiczna została zainstalowana w naszym zakładzie produkcyjnym w Stoczku i produkuje dania gotowe na tackach. To rodzaj dań convenience szybkich w przygotowaniu, bardzo wygodnych i co ważne, niewymagających ciągu chłodniczego, ponieważ są produkowane w systemie sterylizacji, tradycyjnego wekowania. Te dania nie zawierają żadnych dodatków chemicznych, to jest naturalna żywność, smaczna, o długim okresie przydatności do spożycia, którą można nabyć w wielu sklepach w Polsce.

Segment convenience, obejmujący pakowane fabrycznie dania gotowe, rośnie w siłę, ponieważ konsumenci w coraz większym stopniu stawiają na szybkość i wygodę. Żywność tego typu coraz częściej traktują jako alternatywę dla jedzenia na mieście czy wygodną formę domowych zapasów. Według raportu PMR „Handel produktami food-to-go w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022–2027” ponad 85 proc. Polaków kupuje dania gotowe, które znajdują się w stałej ofercie większości sieci spożywczych. Do 2027 roku wartość tego segmentu ma rosnąć średniorocznie o blisko 7 proc. Z raportu wynika też, że polscy konsumenci najchętniej sięgają po wyroby garmażeryjne, takie jak pierogi, krokiety czy naleśniki oraz tradycyjne, polskie smaki. Dla 61 proc. najczęstszym miejscem zakupu dań gotowych są dyskonty, które odpowiadają za ponad połowę sprzedaży dań gotowych w Polsce.

– Dania convenience będą w coraz większym stopniu obecne na polskim rynku. Widzimy już, że w Wielkiej Brytanii, we Francji czy w wielu innych krajach na zachodzie Europy kuchnie w domach są coraz mniejsze, często ograniczają się tylko do lodówki i mikrofali. To nie są duże kuchnie, gdzie przygotowuje się pełne obiady. I ten trend zmierza też do Polski. Poza tym obserwujemy, że dania convenience, łatwe do przygotowania, stają się szczególnie ważne w życiu singli, w życiu ludzi młodych, którzy są zagonieni pracą i nie mają w tygodniu czasu na to, żeby spędzać go w kuchni – mówi Zenon Daniłowski.

Jak podkreśla, Makarony Polskie chcą być liderem polskiego rynku w produkcji dań gotowych – głównie na tackach, ale pod koniec tego roku oferta marki ma zostać rozszerzona także o dania gotowe w opakowaniach typu doypack.

Rozwijamy ten format, wierzymy w rynek dań gotowych, a wszystkie badania pokazują, że jest to bardzo dynamicznie rosnący segment rynku – podkreśla prezes. – Makarony Polskie w 2023 roku wyprodukowały 3 mln tacek So Food, czyli najwięcej dań gotowych na polskim rynku. W 2024 roku planujemy wyprodukować już 4 mln tacek. Już same te liczby pokazują, że mamy znaczny udział w tym rynku, a coraz więcej klientów korzysta z tego produktu.

W tym segmencie spółka szuka podmiotów do przejęcia. Jak podkreśla Zenon Daniłowski, podstawą rozwoju w kolejnych latach ma być rozwój organiczny wspierany aktywnością na rynku M&A w branży spożywczej.

– Poszukujemy na rynku firmy do kupienia. Planujemy zainwestować albo w firmę z branży dań gotowych, albo w firmę, która działa na bazie przetwórstwa zbóż. Nie mówię tutaj o młynarstwie, ale raczej o kaszach i tego typu produktach. To jest w ogóle kierunek, w którym łatwo będzie nam osiągnąć synergię, ponieważ mamy w tym zakresie duże kompetencje produkcyjne, technologiczne i sprzedażowe – wyjaśnia ekspert.

W 2022 roku grupa sfinalizowała dużą transakcję M&A – przejęcie za nieco ponad 17 mln zł spółki PPH SAS Andrzej Świderski, czyli czwartego największego w Polsce producenta makaronów. Umocniło to jej pozycję na tym rynku i umożliwiło poszerzenie asortymentu.

– Obecnie jest już po pełnej inkorporacji z firmą Makarony Polskie, załoga bardzo dobrze się zintegrowała. Jest wiele synergii w zakresie sprzedaży, zakupów i produkcji, a przede wszystkim jest synergia ludzka: pozyskaliśmy po prostu bardzo dobry zespół pracowniczy, który dzisiaj jest w naszej grupie mocnym motorem rozwoju – mówi Zenon Daniłowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.

Problemy społeczne

Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.