Mówi: | Kamila Koźbiał, Fundacja Philips Jakub Popławski, producent kalendarza BreastFit Qczaj, trener personalny, ambasador kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” |
Kobiety w dobie pandemii zaniedbały badania piersi. Edukacja i profilaktyka są obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek
Większość kobiet zbyt rzadko wykonuje badania pod kątem raka piersi. Dostęp do nich dodatkowo utrudniła pandemia i zamknięcie placówek medycznych. To powoduje, że do specjalistów zgłaszają się panie z bardziej zaawansowanym nowotworem, który daje mniejsze szanse na całkowite wyleczenie. Z drugiej strony problemem jest także to, że kobiety zbyt rzadko badają piersi samodzielnie, bo nie wiedzą, jak to prawidłowo robić. Edukować w tym zakresie chcą organizatorzy kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Podczas tegorocznej, szóstej już odsłony kampanii w siedzibach kół gospodyń wiejskich w całej Polsce odbędą się warsztaty dla lokalnych ambasadorów profilaktyki raka piersi, w których udział mogą wziąć zarówno kobiety, jak i mężczyźni.
– Jeszcze w 2000 roku mówiliśmy o około 10–11 tys. zachorowań na raka piersi rocznie, dzisiaj to już prawie 20 tys. zachorowań. Coraz więcej pacjentek słyszy także najgorszą diagnozę: rak piersi w zaawansowanym stadium. Szacuje się, że każdego roku z powodu tej choroby niepotrzebnie umiera 5–6 tys. kobiet – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kamila Koźbiał z Fundacji Philips. – Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” od sześciu lat edukuje kobiety, w jaki sposób mogą dbać o swoje zdrowie. Poprzez prowadzone działania chcemy wpłynąć na poprawę niechlubnych statystyk, które w czasie pandemii stały się jeszcze bardziej alarmujące.
Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem wśród kobiet. W Polsce odpowiada za ok. 23 proc. wszystkich przypadków raka. Jest także odpowiedzialny za ok. 14 proc. zgonów z powodu nowotworów złośliwych u kobiet. Statystyki pogorszył jeszcze COVID-19.
– W dobie pandemii mniej kobiet się badało, więc właśnie teraz profilaktyka i mówienie o niej stają się jeszcze ważniejsze – przekonuje Qczaj, trener personalny, ambasador kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”.
– Samobadanie, a także częste wykonywanie USG jest kluczowe, żeby w odpowiedniej fazie rozpoznać chorobę nowotworową i móc ją skutecznie leczyć – dodaje Kamila Koźbiał.
Najważniejszym elementem wczesnego wykrywania raka piersi jest profilaktyka i czas, który upływa od zauważenia pierwszych objawów choroby do zgłoszenia się do lekarza specjalisty. Wczesna diagnoza umożliwia zastosowanie nowoczesnych terapii i nawet całkowite wyleczenie nowotworu. Badania Novartis Oncology i Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej wskazują, że zdecydowana większość Polaków wie, w jaki sposób diagnozuje się raka piersi, jednak aż 20 proc. kobiet przyznaje, że nie wie, jak samodzielnie wykonać badanie.
– W tym roku Fundacja Philips wraz z Fundacją OnkoCafe przemierza Polskę po to, by w 12 miejscowościach naszego kraju – regionach, gdzie dostęp do specjalistycznych badań jest z różnych względów utrudniony, a wiedza na temat profilaktyki raka piersi jest niewystarczająca – edukować kobiety na temat ważności wykonywania tych badań i dbania o siebie – wskazuje przedstawicielka Fundacji Philips.
– Rak piersi może dotyczyć nas wszystkich, niezależnie od tego, czy mieszkamy w dużym mieście, czy małej miejscowości – mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej. – Każda kobieta, także ta, która mieszka na wsi lub w małym miasteczku, powinna być wyposażona w wiedzę i niezbędne narzędzia, które pozwolą jej zadbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Uczestniczki warsztatów dowiadują się m.in., jak samodzielnie badać piersi i jakie sygnały każda kobieta powinna uznać za niepokojące i warte konsultacji ze specjalistą. Spotkania odbywają się w siedzibach kilkunastu kół gospodyń wiejskich w całej Polsce.
– W kołach gospodyń wiejskich wybieramy około pięciu ambasadorek, które zostają dokładnie przeszkolone i stają się łącznikiem pomiędzy kobietami z regionu a fundacją. Te ambasadorki to prężnie działające lokalnie kobiety. One będą łącznikiem z fundacją, a także osobami w regionach, do których mogą zgłosić się panowie oraz panie, u których można zasięgnąć wiedzy o profilaktyce i np. o tym, co zrobić, kiedy kobieta nie chce udać się na badania. Ambasadorki mają narzędzia, jak konkretnie pomóc, i wiedzę, gdzie skierować takie osoby – mówi Jakub Popławski, producent kalendarza BreastFit. – W każdym kole gospodyń wiejskich zostawiamy specjalne fantomy, które imitują kobiecą pierś, aby móc uczyć się samodzielnego badania piersi.
W ramach projektu kobiety z różnych regionów Polski, które mają utrudniony dostęp do badań diagnostycznych, będą mogły skorzystać z pół tysiąca bezpłatnych badań USG piersi sfinansowanych przez Fundację Philips.
Ważnym elementem tegorocznej odsłony kampanii jest możliwość udziału mężczyzn w warsztatach. Jej twórcy od lat podkreślają rolę panów w procesie diagnozowania i leczenia raka piersi.
– Zdarzają się przypadki, kiedy mężczyźni nie wytrzymują presji związanej z chorobą partnerki i niestety odchodzą. Ważne jest to, aby mężczyzna, który styka się z takim problemem, mógł zwrócić się o pomoc i dowiedzieć się, jak wspierać swoją kobietę – zaznacza Qczaj.
– Męskie wsparcie od początku do końca leczenia jest bardzo ważne dla kobiety. Szczególnie ważne jest także to, aby przypominać kobiecie o konieczności badań profilaktycznych. Rolą mężczyzny jest to, aby tego dopilnować, zachęcać i przypominać o regularnych badaniach USG, a także być silnym wsparciem na każdym etapie. W naszej kampanii również edukujemy mężczyzn, jak wspólnie z partnerką wykonać badanie piersi i jak rozmawiać z kobietą o zdrowiu – mówi Jakub Popławski.
W celu podkreślenia znaczenia wsparcia mężczyzn co roku w ramach kampanii przygotowywany jest kalendarz „BreastFit – Power of Community” z udziałem crossfitowców. Tegoroczna edycja kalendarza powstaje z udziałem m.in. Daniela Józka Qczaja, Bronisława Olenkowicza, Michała Karmowskiego i Michała Bądźmierowskiego, czyli instagramowego Modnego Taty.
– W tym roku postawiliśmy pierwszy raz na zdjęcia wspólnie z kobietami. Zaangażowaliśmy do naszego projektu koła gospodyń wiejskich z różnych regionów Polski. Zdjęcia przedstawiają kobietę i mężczyznę, którzy jednoczą się w jednym celu i to wszystko w sielskim, wiejskim klimacie, w miejscach, gdzie wiedza o profilaktyce raka piersi jest szczególnie ważna – opowiada producent kalendarza BreastFit.
Partnerami kampanii są Novartis, Fundacja Philips, Przelewy24, a patronem honorowym Rzecznik Praw Pacjenta.
Czytaj także
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-07: Nowoczesne formy podania leków pozwalają uniknąć hospitalizacji. To duże ułatwienie dla pacjentów z chorobami przewlekłymi
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-21: Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-12-03: 40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
- 2025-01-03: Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.