Newsy

Kobiety w dobie pandemii zaniedbały badania piersi. Edukacja i profilaktyka są obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek

2021-07-19  |  06:20
Mówi:Kamila Koźbiał, Fundacja Philips
Jakub Popławski, producent kalendarza BreastFit
Qczaj, trener personalny, ambasador kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”
  • MP4
  • Większość kobiet zbyt rzadko wykonuje badania pod kątem raka piersi. Dostęp do nich dodatkowo utrudniła pandemia i zamknięcie placówek medycznych. To powoduje, że do specjalistów zgłaszają się panie z bardziej zaawansowanym nowotworem, który daje mniejsze szanse na całkowite wyleczenie.  Z drugiej strony problemem jest także to, że kobiety zbyt rzadko badają piersi samodzielnie, bo nie wiedzą, jak to prawidłowo robić. Edukować w tym zakresie chcą organizatorzy kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Podczas tegorocznej, szóstej już odsłony kampanii w siedzibach kół gospodyń wiejskich w całej Polsce odbędą się warsztaty dla lokalnych ambasadorów profilaktyki raka piersi, w których udział mogą wziąć zarówno kobiety, jak i mężczyźni. 

    – Jeszcze w 2000 roku mówiliśmy o około 10–11 tys. zachorowań na raka piersi rocznie, dzisiaj to już prawie 20 tys. zachorowań. Coraz więcej pacjentek słyszy także najgorszą diagnozę: rak piersi w zaawansowanym stadium. Szacuje się, że każdego roku z powodu tej choroby niepotrzebnie umiera 5–6 tys. kobiet – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kamila Koźbiał z Fundacji Philips. – Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” od sześciu lat edukuje kobiety, w jaki sposób mogą dbać o swoje zdrowie. Poprzez prowadzone  działania chcemy wpłynąć na poprawę niechlubnych statystyk, które w czasie pandemii stały się jeszcze bardziej  alarmujące.

    Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem wśród kobiet. W Polsce odpowiada za ok. 23 proc. wszystkich przypadków raka. Jest także odpowiedzialny za ok. 14 proc. zgonów z powodu nowotworów złośliwych u kobiet. Statystyki pogorszył jeszcze COVID-19.

    – W dobie pandemii mniej kobiet się badało, więc właśnie teraz profilaktyka i mówienie o niej stają się jeszcze ważniejsze – przekonuje Qczaj, trener personalny, ambasador kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”.

    – Samobadanie, a także częste wykonywanie USG jest kluczowe, żeby w odpowiedniej fazie rozpoznać chorobę nowotworową i móc ją skutecznie leczyć – dodaje Kamila Koźbiał.

    Najważniejszym elementem wczesnego wykrywania raka piersi jest profilaktyka i czas, który upływa od zauważenia pierwszych objawów choroby do zgłoszenia się do lekarza specjalisty. Wczesna diagnoza umożliwia zastosowanie nowoczesnych terapii i nawet całkowite wyleczenie nowotworu. Badania Novartis Oncology i Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej wskazują, że zdecydowana większość Polaków wie, w jaki sposób diagnozuje się raka piersi, jednak aż 20 proc. kobiet przyznaje, że nie wie, jak samodzielnie wykonać badanie.

    – W tym roku Fundacja Philips wraz z Fundacją OnkoCafe przemierza Polskę po to, by w 12 miejscowościach naszego kraju – regionach, gdzie dostęp do specjalistycznych badań jest z różnych względów utrudniony, a wiedza na temat profilaktyki raka piersi jest niewystarczająca – edukować kobiety na temat ważności wykonywania tych badań i dbania o siebie – wskazuje przedstawicielka  Fundacji Philips.

    – Rak piersi może dotyczyć nas wszystkich, niezależnie od tego, czy mieszkamy w dużym mieście, czy małej miejscowości – mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej. – Każda kobieta, także ta, która mieszka na wsi lub w małym miasteczku, powinna być wyposażona w wiedzę i niezbędne narzędzia, które pozwolą jej zadbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

    Uczestniczki warsztatów dowiadują się m.in., jak samodzielnie badać piersi i jakie sygnały każda kobieta powinna uznać za niepokojące i warte konsultacji ze specjalistą. Spotkania odbywają się w siedzibach kilkunastu kół gospodyń wiejskich w całej Polsce.

    – W kołach gospodyń wiejskich wybieramy około pięciu ambasadorek, które zostają dokładnie przeszkolone i stają się łącznikiem pomiędzy kobietami z regionu a fundacją. Te ambasadorki to prężnie działające lokalnie kobiety. One będą łącznikiem z fundacją, a także osobami w regionach, do których mogą zgłosić się panowie oraz panie, u których można zasięgnąć wiedzy o profilaktyce i np. o tym, co zrobić, kiedy kobieta nie chce udać się na badania. Ambasadorki mają narzędzia, jak konkretnie pomóc, i wiedzę, gdzie skierować takie osoby – mówi Jakub Popławski, producent kalendarza BreastFit. – W każdym kole gospodyń wiejskich zostawiamy specjalne fantomy, które imitują kobiecą pierś, aby móc uczyć się samodzielnego badania piersi.

    W ramach projektu kobiety z różnych regionów Polski, które mają utrudniony dostęp do badań diagnostycznych, będą mogły skorzystać z pół tysiąca  bezpłatnych badań USG piersi sfinansowanych przez Fundację Philips.

    Ważnym elementem tegorocznej odsłony kampanii jest możliwość udziału mężczyzn w warsztatach. Jej twórcy od lat podkreślają rolę panów w procesie diagnozowania i leczenia raka piersi.

    – Zdarzają się przypadki, kiedy mężczyźni nie wytrzymują presji związanej z chorobą partnerki i niestety odchodzą. Ważne jest to, aby mężczyzna, który styka się z takim problemem, mógł zwrócić się o pomoc i dowiedzieć się, jak wspierać swoją kobietę – zaznacza Qczaj.

     Męskie wsparcie od początku do końca leczenia jest bardzo ważne dla kobiety. Szczególnie ważne jest także to, aby przypominać kobiecie o konieczności badań profilaktycznych. Rolą mężczyzny jest to, aby tego dopilnować, zachęcać i przypominać o  regularnych badaniach USG, a także być silnym wsparciem na każdym etapie. W naszej kampanii również edukujemy mężczyzn, jak wspólnie z partnerką wykonać badanie piersi i jak rozmawiać z kobietą o zdrowiu – mówi Jakub Popławski.

    W celu podkreślenia znaczenia wsparcia mężczyzn co roku w ramach kampanii przygotowywany jest  kalendarz „BreastFit – Power of Community” z udziałem crossfitowców. Tegoroczna edycja kalendarza powstaje z udziałem m.in. Daniela Józka Qczaja, Bronisława Olenkowicza, Michała Karmowskiego i Michała Bądźmierowskiego, czyli instagramowego Modnego Taty.

    – W tym roku postawiliśmy pierwszy raz na zdjęcia wspólnie z kobietami. Zaangażowaliśmy do naszego projektu koła gospodyń wiejskich z różnych regionów Polski. Zdjęcia przedstawiają kobietę i mężczyznę, którzy jednoczą się w jednym celu i to wszystko w sielskim, wiejskim klimacie, w miejscach, gdzie wiedza o profilaktyce raka piersi jest szczególnie ważna – opowiada producent kalendarza BreastFit.

    Partnerami kampanii są Novartis, Fundacja Philips, Przelewy24, a patronem honorowym Rzecznik Praw Pacjenta.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.