Newsy

KPMG: W Polsce mamy do czynienia z wykluczeniem cyfrowym. Wciąż część Polaków nie korzysta w ogóle z internetu

2014-10-02  |  06:20

Aktualizacja 2014-10-02 godz. 10:52

Braki w infrastrukturze i wykluczenie cyfrowe – to wciąż najważniejsze bariery w rozwoju cyfrowej gospodarki. Bez wsparcia ze strony państwa cele Europejskiej Agendy Cyfrowej będą trudne do zrealizowania – ocenia Jerzy Kalinowski z KPMG w Polsce. W nowej perspektywie łatwiej będzie o dofinansowanie budowy sieci dostępowych tam, gdzie dla przedsiębiorców jest to nierentowne. Potrzebne są jeszcze działania zachęcające społeczeństwo do korzystania z internetu.

W pewnym stopniu mamy w Polsce do czynienia z wykluczeniem cyfrowym – zauważa Jerzy Kalinowski partner, szef doradztwa strategiczno-operacyjnego KPMG w Polsce. – Jest duża część społeczeństw, która w ogóle nie korzysta z internetu. Wynika to z przesłanek materialnych: nie wszystkich na to stać, ale są też ludzie, którzy uznali, że nie mają potrzeby korzystania z sieci. Tutaj państwo może zrobić wiele. Ważna jest edukacja i znalezienie zachęt dla takich osób, aby na co dzień korzystały z dobrodziejstw gospodarki cyfrowej.

Jak podkreśla, na pewno pomogłoby zwiększanie informatyzacji w administracji publicznej. Im więcej spraw administracyjnych będzie można załatwić online, bez konieczności wizyty w urzędzie, tym więcej osób będzie z tego korzystać. Działania państwa powinny obejmować również kwestię cyberbezpieczeństwa: z jednej strony edukację ws. bezpiecznego użytkowania sieci i ochrony danych osobowych, z drugiej – działania prawna, które będą te zagrożenia redukować.

Celem Europy jest, żebyśmy mieli dostęp do szybkiego internetu w naszych domach w roku 2020. To jest zdefiniowany cel: wszystkie gospodarstwa domowe mają mieć dostęp do co najmniej 30 Mb/s w roku 2020, a dodatkowo co najmniej połowa do 100 Mb/s. I tutaj pojawia się wyzwanie, żeby dostarczyć 100 Mb/s przy obecnym stanie technologii bez żadnych problemów, w tym wypadku jedynym rozwiązaniem są światłowody. Trzeba jednak do wszystkich gospodarstw domowych zbudować łącza światłowodowe, a to wiąże się z olbrzymim nakładem finansowym – mówi Jerzy Kalinowski.

Przedsiębiorstwa nie zawsze są gotowe, by te wydatki ponosić, tym bardziej jeśli chodzi o inwestycje na terenach wiejskich. One w pierwszej kolejności będą zwracać uwagę na rentowność danej inwestycji, dlatego potrzebne jest wsparcie pieniędzy publicznych.

Na pewno ważnym elementem będzie zmiana polityki wydawania pieniędzy pomocowych. Agenda 2014-2020 mówi o tym, że będzie można dofinansować sieci dostępowe, czyli ostatnią milę, zbudowane na bazie światłowodów. Czyli będzie mechanizm, który umożliwi subsydia na tych obszarach, które są absolutnie nierentowne, gdzie infrastruktura jest słabiej rozwinięta, czyli na wsiach i w mniej zaludnionych miasteczka – podkreśla przedstawiciel KPMG w Polsce.

Dodaje, że przedsiębiorcy nie oczekują, że w procesie cyfryzacji gospodarki wyręczy ich państwo. To oni powinni być liderami we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań i informować o korzyściach, jakie się z tym wiążą.

Przedsiębiorcy muszą zrozumieć, że w zupełnie inny sposób trzeba sprzedawać, robić promocję, zarządzać firmą, współpracować z partnerami. I jeśli do tego już dzisiaj nie przygotują firmy, to za rok, dwa czy trzy lata może się okazać, że zrobią to nieefektywnie, bo konkurenci wcześniej weszli w nowe możliwości – wskazuje Kalinowski.

Jego zdaniem nie chodzi tylko o inwestycje w nowe technologie, lecz także wzmacnianie kapitału ludzkiego i promocję doskonalenia wiedzy, która – jak podkreśla Kalinowski – jest podstawowym kapitałem w gospodarce cyfrowej.

Według opracowanej na zlecenie Komisji Europejskiej Cyfrowej Agendy dla Europy (Digital Agenda for Europe) Polska jest jednym z najsłabiej zinformatyzowanych krajów Unii Europejskiej. Pod względem tzw. penetracji łączy szerokopasmowych (liczba na 100 mieszkańców - przyp. red.) znajduje się na przedostatnim miejscu w Europie i wyprzedza tylko Rumunię.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

Problemy społeczne

Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Regionalne - Śląskie

Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.