Mówi: | Piotr Siergiej |
Funkcja: | rzecznik |
Firma: | Polski Alarm Smogowy |
Kraków musi poprawić swoje przepisy dotyczące strefy czystego transportu. Będą gotowe pewnie najwcześniej jesienią
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zadecydował 11 stycznia br. o unieważnieniu w całości uchwały dotyczącej strefy czystego transportu w Krakowie ze względu na braki formalne. – Teraz będą nowe przepisy i nowa strefa. Jednak obstawiałbym, że projekt SCT w Krakowie wejdzie do procedowania dopiero jesienią tego roku lub nawet później – mówi Piotr Siergiej, rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego. Jak wskazuje, Kraków i Warszawa to jak na razie jedyne miasta, w których planowane jest wdrożenie SCT. Stołeczna strefa ma zacząć funkcjonować już w połowie tego roku.
Kraków – jako pierwsze miasto w Polsce – głosami radnych uchwalił wprowadzenie strefy czystego transportu już pod koniec 2022 roku. Jednak skargę na uchwałę dotyczącą SCT złożył były już wojewoda małopolski Łukasz Kmita. Wskazał on, że w podjętej uchwale Rada Miasta Krakowa nie zawarła elementów, które powinny się tam znaleźć na mocy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Chodziło dokładnie o niewystarczający sposób określenia granic obszaru SCT oraz brak szczegółów dotyczących regulacji ruchu w samej strefie. Były wojewoda małopolski zarzucił też Radzie Miasta Krakowa zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność poruszania się. W związku z tą skargą 11 stycznia br. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zadecydował o unieważnieniu w całości uchwały dotyczącej SCT w Krakowie ze względu na braki formalne. Uwzględnił on zarzut dotyczący niewystarczającego określenia granic planowanej strefy, przez co musiał stwierdzić nieważność całej uchwały. Sąd nie podważył jednak potrzeby stworzenia SCT w Krakowie.
– Sąd uchylił postanowienia dotyczące krakowskiej strefy czystego transportu, w związku z czym teraz będą nowe przepisy i nowa strefa – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Siergiej. – Dość istotny jest tu kalendarz. Najpierw musi przyjść pisemne orzeczenie sądowego postanowienia. Wtedy miasto będzie mogło się odnieść do tych zarzutów i opracować nowe regulacje, które będą zgodne z orzeczeniem sądu. Kiedy zrobi to w takiej formie, której nie da się podważyć, wtedy strefa będzie dalej procedowana. Natomiast już niebawem mamy wybory samorządowe, potem będzie zmiana samorządu, potem przyjdą wakacje. I zapewne najwcześniej po wakacjach pojawi się projekt krakowskiej strefy czystego transportu, który zostanie poddany konsultacjom. One potrwają zapewne miesiąc, może dłużej. Dlatego ja obstawiałbym, że projekt SCT w Krakowie wejdzie do procedowania jesienią tego roku lub nawet później.
Stolica Małopolski od lat notuje jedne z najgorszych wskaźników dotyczących jakości powietrza. Z danych Najwyższej Izby Kontroli wynika, że w Krakowie ponad 76 proc. dwutlenku azotu z miejsc, gdzie przekroczone są normy, pochodzi właśnie z ruchu pojazdów spalinowych. Dlatego środowisko lekarskie i naukowe wystąpiło do władz miasta z apelem o utrzymanie STC. W apelu wskazano, że dzięki wdrożeniu strefy i zmniejszeniu emisji z transportu w Krakowie można uniknąć niemal 300 zgonów rocznie, a na efekty smogu w mieście najbardziej narażone są kobiety ciężarne, dzieci oraz osoby starsze.
– W Krakowie strefa zapewne się pojawi, ale myślę, że dopiero pod koniec tego roku, być może w przyszłym. I będzie to strefa, której sąd już nie podważy. Szkoda, że jej wdrażanie jest opóźnione, ale niestety musimy wyciągnąć z tego lekcję, że jeśli przepisy dotyczące strefy czystego transportu są źle napisane, to sąd może nakazać ich poprawienie – mówi rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego.
Za utrzymaniem planów wprowadzenia STC opowiedzieli się też krakowscy radni, którzy w ubiegłym tygodniu odrzucili inicjatywę „Kraków dla Kierowców” postulującej odwołanie strefy w mieście. Krakowski Alarm Smogowy podkreśla, że konkretne decyzje w sprawie SCT powinny być pierwszymi działaniami nowego prezydenta i jego administracji, którą krakowianie wybiorą w kwietniu 2024 roku.
– Wprowadzenie stref czystego transportu napotyka różne problemy i te problemy zwykle są związane z tym, że nie chcemy żadnych ograniczeń. To jest podstawowy argument. Uzasadniamy to ograniczeniem naszej wolności, słyszymy głosy o tym, że ludzie ubodzy, niezamożni nie będą mieli czym wjeżdżać do miast. Ten argument wolnościowy wydaje się tym najczęściej podkreślanym. Natomiast ja uważam za dość oczywiste to, że wolność jednego człowieka kończy się tam, gdzie ogranicza się wolność innego człowieka – w tym przypadku jego prawo do oddychania czystym powietrzem. Po prostu nie możemy godzić się na to, żebyśmy po miastach jeździli starymi dieslami, starymi samochodami, które zatruwają powietrze. Kierowcy również tym powietrzem oddychają – mówi ekspert.
Strefa czystego transportu (SCT) to obszar miasta, po którym swobodnie mogą się poruszać tylko pojazdy spełniające określone normy, co redukuje zanieczyszczenie powietrza. O kształcie i normach wjazdu do każdej strefy czystego transportu decyduje gmina.
– Polskie miasta potrzebują stref czystego transportu. W tej chwili mamy w kraju dwie planowane strefy, w Warszawie i Krakowie. Dla porównania w państwach unijnych takich stref jest już 330, a w najbliższym roku–dwóch ich liczba ma wzrosnąć do ponad 500. To pokazuje przepaść, jaka stoi między Polską a Unią Europejską i tym, jak troszczymy się o zdrowie mieszkańców dużych miast – podkreśla Piotr Siergiej.
Pod koniec grudnia ub.r. Rada Miasta Warszawy przegłosowała utworzenie takiej strefy w stolicy. Ma ona objąć ok. 8 proc. powierzchni miasta – prawie całe Śródmieście oraz części dzielnic Wola, Ochota i niewielkie obszary na Pradze. Warszawska SCT będzie wprowadzana od 1 lipca tego roku – wtedy wszystkich kierowców wjeżdżających do miasta zaczną obowiązywać ograniczenia związane ze strefą. Do miasta nie będą mogły wjechać diesle sprzed 2006 roku (norma co najmniej Euro4) oraz samochody benzynowe sprzed 1997 roku (norma co najmniej Euro2). O granicach wyznaczonej strefy będą informowały specjalne znaki, a za złamanie zakazu będzie grozić 500 zł grzywny. Co istotne, ograniczenia nie dotkną na razie samych mieszkańców stolicy – będą oni zwolnieni z ograniczeń do 31 grudnia 2027 roku, co ma dać warszawiakom czas na przygotowanie się do nowych zasad.
Co ciekawe, z badań przeprowadzonych na zlecenie warszawskiego ratusza wynika, że prawie 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy, w tym 66 proc. regularnie poruszających się samochodem kierowców, popiera wprowadzenie w stolicy strefy czystego transportu. Podobnie jest też w Krakowie – z najnowszego badania, zleconego i opublikowanego na początku stycznia br. przez Krakowski Alarm Antysmogowy, wynika, że ponad 60 proc. mieszkańców popiera utworzenie strefy po zapoznaniu się z jej kształtem. Rozwiązanie cieszy się wyższym poparciem wśród kobiet i osób rzadko korzystających z samochodu, jednak również wśród kierowców zwolenników SCT jest więcej niż przeciwników.
Czytaj także
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-12: Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-25: Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.