Newsy

Kredytobiorca lepiej chroniony, a przynajmniej lepiej poinformowany

2011-12-16  |  00:15
Wszystkie newsy
Mówi:Maciej Czapliński
Funkcja:Departament Polityki Konsumenckiej
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Większa świadomość konsumentów - na to postawili twórcy nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim. 18 grudnia wchodzą w życie zmienione przepisy, które mają lepiej chronić interesy pożyczkobiorców.

Informacja przede wszystkim. Dzięki nowym przepisom klient przed podjęciem decyzji uzyska dokładne informacje o wszelkich faktycznych kosztach kredytu. W trakcie spłacania pożyczki nie będzie więc niespodziewanych "dodatkowych" opłat, czy prowizji, o których kredytodawca nie wspomniał. Ale uwaga! Nowe przepisy znoszą limit narzucanych przez instytucje finansowe kosztów kedytu.

Dzisiaj pod rządami starej ustawy mamy pięcioprocentowy próg wszystkich opłat, które można pobrać w związku z zawarciem umowy o kredyt. Ten przepis był notorycznie naruszany przez kredytodawców, więc w nowej ustawie z niego zrezygnowano - tłumaczy Maciej Czapliński z Departamentu Polityki Konsumenckiej w UOKiK.

Instytucje finansowe do tej pory szukały sposobów, by ten limit ominąć. Narzucano więc na klientów opłaty za dodatkowe usługi, które choć nieobowiązkowe, w rzeczywistości były warunkiem udzielenia pożyczki. Taką usługą mogła być np. wizyta przedstawiciela firmy w domu, za którą pobierano określoną opłatę, podnoszącą rzeczywisty koszt spłacanego kredytu.

- Każdy przedsiębiorca, który udziela nam w jakiejkolwiek formie kredytu, jest objęty postanowieniami tej ustawy. Także wszystkie instytucje parabankowe, ale także sprzedawca, który udziela nam kredytu na zakup jakiegoś produktu będzie podlegał postanowieniom ustawy - przypomina Maciej Czapliński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zwolnione z nowych przepisów będą jedynie popularne w sieciach handlowych kredyty 0 procent. Warto pamiętać, że ustawa daje więcej czasu na rezygnację z kredytu. Kredytobiorca będzie miał 14 dni na odstąpienie od zawartej umowy.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.