Mówi: | Piotr Zimolzak, wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes |
Małe i średnie firmy gotowe na innowacje. Internet i aplikacje mobilne przyspieszają rozwój ich biznesu
Dla większości przedsiębiorstw internet jest czynnikiem, który uwalniania potencjał innowacyjności – wynika z raportu UPC Biznes i SW Research. W oparciu o nowoczesne platformy możliwy jest nie tylko szybki rozwój w kraju, lecz także ekspansja poza granice. Polskie firmy są również otwarte na technologiczne nowinki. Co trzecia docenia znaczenie aplikacji mobilnych, a tylko nieco mniej – systemów zarządzających online dokumentacją firmy. Żeby przyspieszyć rozwój biznesu, są gotowe na współpracę z korporacjami.
Z raportu „Gotowi na innowacyjność – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce”, który firma SW Research opracowała na zlecenie UPC Biznes, wynika, że dla ponad 60 proc. badanych internet w firmie stanowi najważniejszą usługę dla rozwoju biznesu. Blisko 64 proc. małych i średnich firm uważa, że istotna jest prędkość internetu w firmie, dla 37 proc. ważna jest wysoka przepustowość łącza. Co czwarty przedsiębiorca zaliczył dedykowaną transmisją danych do grupy najbardziej przydatnych usług cyfrowych w biznesie.
– Internet jest wykorzystywany do rozwijania strategii globalnych, to nowe modele biznesowe, w których w oparciu o nowoczesne platformy możliwa jest ekspansja poza granice kraju. Zamiast otwierać sklep czy biuro na lokalnej ulicy, można otworzyć sklep online, który na dobrą sprawę nie ma żadnych ograniczeń – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.
Na znaczeniu zyskują nowoczesne rozwiązania technologiczne. 35 proc. przedsiębiorców docenia aplikacje mobilne. Niewiele mniej wskazuje na zarządzanie dokumentacją w firmie online.
– To oznacza, że polscy przedsiębiorcy są bardzo otwarci na nowoczesne rozwiązania. Jeszcze kilka lat temu, kiedy mówiliśmy o rozwiązaniach mobilnych czy chmurowych, firmy były bardzo sceptyczne – obawiały się, czy te rozwiązania i ich dane są bezpieczne i czy w ten sposób można zarządzać odpowiedzialnie biznesem. Dziś uznają to za motor rozwoju w swojej dziedzinie – przekonuje dyrektor UPC Biznes.
Z badania Deloitte Digital wynika, że ponad połowa polskich firm ma wizję transformacji cyfrowej, a 28 proc. opracowaną strategię jej przeprowadzenia. Coraz więcej firm inwestuje w infrastrukturę technologiczną i jest w stanie przeznaczyć na ten cel większe środki. Do 2019 roku inwestycje firm w rozwiązania big data mają sięgnąć 48,6 mld dolarów – szacuje IDC.
Jak wskazuje wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research, inwestycje w nowe technologie wymagają wysokich nakładów, koszty zwracają się jednak w ciągu kilku lat, a zmiany pozwalają zapewnić przewagę nad konkurencją.
– Małe firmy interesuje niezawodność, dostęp tu i teraz, co przyspiesza transakcje i możliwość reakcji na zmiany zachodzące na rynku, również bezpieczeństwo danych. Każda najmniejsza awaria w kilka minut może spowodować straty rzędu kilkuset tysięcy złotych. Firmy są tego świadome, dlatego decydują się inwestować w nowe technologie, częściej stawiając na outsourcing i współpracę z profesjonalistami – podkreśla Piotr Zimolzak, wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research.
Prowadzenie firmy jest coraz mniej zależne od warunków biurowych, prowadzenie biznesu staje się coraz bardziej mobilne.
– Nowe technologie sprawiają, że osoba decyzyjna, zwłaszcza w małej firmie, jest dostępna praktycznie cały czas przez aplikację czy internet, może podejmować decyzję zdalnie. Biznes można prowadzić bez zaangażowania powierzchni biurowej i wielkich komputerów. Wystarczy mała aplikacja w telefonie – zaznacza Piotr Zimolzak.
Polskie firmy są również pozytywnie nastawione do współpracy z korporacjami. Blisko 80 proc. firm przyjęłoby taką ofertę, a blisko połowę z nich interesowałoby włączenie swojego produktu lub usługi do jej oferty.
– Z jednej strony przedsiębiorcy mówią, że nie potrzebują wsparcia ze strony dużych firm. Starają się odcinać i kreować własną tożsamość. Z drugiej jednak strony 80 proc. respondentów deklaruje gotowość współpracy i budowania relacji na linii korporacje–sektor MŚP – mówi Agnieszka Zawistowska.
Możliwość włączenia swojego produktu do oferty partnera (42 proc. ankietowanych) oraz wspólny rozwój nowego produktu/know-how (38 proc.) to zdaniem przedsiębiorców największe zalety ewentualnej kooperacji z międzynarodowym partnerem.
– Najważniejsze dla rozwoju biznesu małych i średnich firm są trzy branże. Jedna to branża nowych technologii, ICT, dostępu do internetu, aplikacji mobilnych, transmisji danych, bez której żadne współczesne przedsiębiorstwo nie może właściwie funkcjonować. Dwie pozostałe, budownictwo i energetyka, są podstawą działania każdego większego biznesu – podkreśla Piotr Zimolzak.
Prezentacja raportu „Gotowi na innowacje” odbyła się podczas inauguracji czwartej edycji Think Big, programu dla przedsiębiorców organizowanego przez UPC Biznes. Firmy, które mają już na koncie pierwsze sukcesy, mogą liczyć na wsparcie dla swoich nowych, oryginalnych pomysłów, które mają potencjał rynkowy. Nagradzane będą projekty związane z obszarami B2B, customer experience oraz narzędzi i technologii marketingowych. O wsparcie będą mogły się starać firmy z Polski oraz Czech, Rumunii, Słowacji i Węgier.
Czytaj także
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-20: Piotr Zelt: Planuję wziąć udział w wyścigach kolarskich Gran Fondo. Trenuję cztery razy w tygodniu
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.