Mówi: | Anna Hencka-Zyser, prezeska Fundacji Spa for Cancer Magdalena Bolesławska, blogerka dr Leszek Mellibruda, psycholog społeczny i kliniczny Marta Lech-Maciejewska, blogerka |
Brak odpowiedniej wiedzy u pacjentek chorych na raka piersi pogłębia lęk towarzyszący procesowi leczenia. Lekarze odradzają szukania informacji w niesprawdzonych źródłach
W Polsce każdego roku diagnozę „rak piersi” słyszy 20 tys. kobiet, a kolejne dziesiątki tysięcy zmagają się z nią na co dzień. Każda z nich ma pytania, na które trudno niekiedy znaleźć proste odpowiedzi albo nie ma czasu i przestrzeni, żeby zadać je wszystkie w gabinecie lekarskim. Niewiedza i brak informacji na temat choroby pogłębiają jednak lęk i niepokój, które towarzyszą procesowi leczenia. Dlatego – w odpowiedzi na potrzeby kobiet – wystartował właśnie kanał informacyjno-edukacyjny „Prosto o zdrowiu”. Jego celem jest zebranie w jednym miejscu wszystkich informacji, które najczęściej są poszukiwane przez pacjentki z rakiem piersi.
– Pacjentki z rakiem piersi szukają odpowiedzi na wiele pytań, m.in. o to, jak się leczyć, co jest dla nich dobre, o czym powinny wiedzieć, jak wygląda proces przyjmowania chemioterapii i radioterapii, jak radzić sobie emocjonalnie z lękiem i strachem, który towarzyszy diagnozie, i jak się poruszać po tych wszystkich procedurach medycznych, żeby leczenie było efektywne i jak najmniej stresujące – mówi agencji Newseria Biznes Anna Hencka-Zyser, prezeska Fundacji Spa for Cancer. – Każda pacjentka chciałaby zapytać o coś innego, każda pacjentka ma zupełnie inne potrzeby i problemy, stąd tych pytań w raku jest bardzo wiele. Szczęśliwie Pfizer Oncology postanowił pójść tym tropem i zaprosić specjalistów z różnych dziedzin – w tym onkologii, psychologii i seksuologii – aby odpowiedzieć prostym językiem na te czasami trudne pytania.
Rak piersi to najczęściej rozpoznawany nowotwór złośliwy u kobiet w Polsce (stanowi prawie 24 proc. wszystkich zachorowań). Każdego roku taką diagnozę słyszy ok. 22 tys. kobiet, a u 5–10 proc. z nich nowotwór rozpoznawany jest od razu w stopniu zaawansowanym. To powoduje, że jest drugą – po raku płuca – przyczyną zgonów onkologicznych wśród pań. Ryzyko zachorowania wzrasta już po ukończeniu 35. roku życia, ale największe jest w wieku od 50 do 70 lat, a tendencja jest wzrostowa, co wynika zarówno z czynników środowiskowych i cywilizacyjnych (nieodpowiedni tryb życia, starzenie się społeczeństwa), jak i faktu, że w Polsce na badania związane z chorobami onkologicznymi wciąż zgłasza się relatywnie niewielki odsetek kobiet.
– Kobiety rozpoczynając wizytę u lekarza, mają już w głowie przede wszystkim nastawienie lękowe, obawiają się, czy to przypadkiem nie jest rak. I taka diagnoza jest pewnym zderzeniem w psychice kobiety – mówi dr Leszek Mellibruda, psycholog społeczny i kliniczny.
– My, kobiety jesteśmy bardzo emocjonalne i emocjonalnie podchodzimy już do samej diagnostyki, a na pewno do wyniku i tego wyroku, który dostajemy już po badaniach. To jest dla nas ciężkie doświadczenie, często bardzo traumatyczne. Wiem to z własnego doświadczenia – kiedy dostałam wyniki po prostu w okienku, bez żadnego objaśnienia, bez konsultacji z lekarzem, w domu sama otworzyłam kopertę, przeczytałam diagnozę i wujek Google powiedział mi, że to rak. A jeżeli tylko czytasz takie hasła, to kończy ci się świat. Pytań w głowie było milion, bardzo różnych, bardzo ciężkich, czy to już jest koniec życia, czy nie. To jest naprawdę mocno traumatyczne przeżycie – dodaje Magdalena Bolesławska, blogerka, pacjentka onkologiczna.
Szacuje się, że obecnie w Polsce jest ok. 140 tys. kobiet, które walczą z rakiem piersi. Eksperci wskazują, że u pacjentek, które słyszą taką diagnozę, pojawia się ogromna liczba pytań, na które trudno niekiedy znaleźć proste odpowiedzi albo nie ma czasu i przestrzeni, żeby zadać je wszystkie w gabinecie lekarskim. Tymczasem niewiedza i brak informacji na temat choroby pogłębiają lęk i niepokój, które towarzyszą procesowi leczenia.
– Czasem też sama adrenalina podczas pobytu w gabinecie lekarskim nie sprzyja temu, żeby zadawać lekarzowi pytania tu i teraz. A tych pytań jest bardzo wiele – mówi Anna Hencka-Zyser.
– Jest ogromne poczucie wstydu, wykluczenia i zamiatania tematu pod dywan. Dodatkowo mam wrażenie, że do chorób nowotworowych przywarło też wiele mitów i zabobonów – dodaje Marta Lech-Maciejewska, blogerka.
Kobiety, które nie dostają odpowiedzi na nurtujące je pytania, najczęściej szukają ich w internecie. Część z nich ma jednak problem z weryfikacją wszystkich tych informacji i znalezieniem sprawdzonych, rzetelnych źródeł dotyczących swojej choroby i dalszej ścieżki postępowania.
– Doradcy, terapeuci, pielęgniarki i psycholodzy, którzy zajmują się tą problematyką, są przygotowani do tego, aby uczyć pacjentki, w jaki sposób konstruktywnie i skutecznie zajmować się sobą. Niebezpieczeństwo polega na tym, że jest dość obszerna literatura na ten temat, która może rodzić dezinformację, i że pewne narzędzia można stosować niewłaściwie – mówi dr Leszek Mellibruda.
– Szukanie informacji na temat chorób nowotworowych w internecie i nieumiejętna weryfikacja źródeł tych informacji może być bardzo szkodliwa i wpędzać nas w jeszcze większe poczucie beznadziei – dodaje Marta Lech-Maciejewska. – Warto szukać źródeł sprawdzonych, ale też dopytywać, znać swoje prawa. W Polsce mamy z tym problem, stawiamy lekarzy na piedestale i boimy się pytać. Trochę nie mamy śmiałości, trochę mamy wyrzuty sumienia, że zabieramy ich cenny czas. A tu chodzi o walkę o nasze życie.
W odpowiedzi na potrzeby pacjentek wystartował kanał informacyjno-edukacyjny „Prosto o zdrowiu”, czyli kompendium wiedzy, które ma udzielić im przystępnych odpowiedzi na najczęstsze pytania. Pierwszy sezon liczy 10 odcinków – rozmów z ekspertami, w których poruszane są takie tematy jak pierwsza wizyta u onkologa, formalności szpitalne, prawa pacjenta, wsparcie psychiczne, seks i intymność w chorobie oraz to, jak zaplanować życie rodzinne i zawodowe, łącząc je z leczeniem onkologicznym.
– To jest jednak dość innowacyjny pomysł, aby po drugiej stronie siedział ktoś, kto odpowiada na wszystkie pytania, których kobieta być może nie miała odwagi zadać albo nie miała na to przestrzeni – mówi prezeska Fundacji Spa for Cancer. – Każdy z tych odcinków można obejrzeć w zaciszu własnego pokoju, w poczuciu bezpieczeństwa, nawet kilkakrotnie w razie potrzeby. Dlatego tym bardziej zachęcamy do oglądania.
Do projektu, który powstał z inicjatywy Pfizer Oncology, zaproszenie przyjęli eksperci różnych dziedzin, którzy w przyjazny i zrozumiały sposób dzielą się wiedzą i udzielają przydatnych, praktycznych informacji. Celem jest zebranie w jednym miejscu wszystkich informacji, które są najczęściej poszukiwane przez pacjentki z rakiem piersi. Dziesięcioodcinkowy sezon „Prosto o raku piersi” porusza także tematy nieoczywiste i związane z przełamywaniem stereotypów wokół tej choroby.
Czytaj także
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-05-14: Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-05-09: Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
- 2024-04-29: Nawet 80 proc. populacji może mieć kontakt z wirusem HPV. Wciąż niewielka jest wiedza na temat nowotworów, jakie wywołuje
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.