Mówi: | Andrzej Horoch |
Funkcja: | przewodniczący Komitetu ds. Metawersum właściciel Connected Realities |
Metawersum ogromną szansą dla Polski. Liderami wdrożeń są na razie największe przedsiębiorstwa
Sektor bankowy jest pierwszym, jaki w Polsce poczynił warte odnotowania inwestycje w obecność w metawersie. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach to właśnie duże firmy będą liderami wdrożeń, ponieważ mają gotowość inwestycyjną zarówno w obrębie sprzętu, jak i aplikacji. Rynki sektora usług czy branży retail niewątpliwie jednak będą się nasycały rozwiązaniami zapraszającymi do wejścia konsumentów do wirtualnego świata. To duża szansa dla polskiej gospodarki, która może w ten sposób utworzyć do 2035 roku rynek o wartości nawet 10 mld euro.
– Polska może się stać liderem technologii metawersum na tle Europy, zwłaszcza że mamy już olbrzymie doświadczenie w tej dziedzinie. Polskie przedsiębiorstwa inwestują już w te technologie, także w projekty edukacyjne i naukowe. Nasze firmy są pionierami na tle światowym, duże spółki, zarówno przemysł, biznes, jak i edukacja korzystają z technologii takich jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość czy metawersum, żeby edukować pracowników albo rozwijać swoje produkty i usługi – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Andrzej Horoch, przewodniczący Komitetu ds. Metawersum w Connected Realities.
Pierwsze próby zaistnienia w metawersum podjął już na przykład rodzimy rynek bankowy. 56-tysięczną publiczność zgromadził koncert zorganizowany przez ING Bank Śląski w przestrzeni gry Roblox. Inny polski bank PKO BP w metawersie zaprasza do swojego oddziału w cyfrowym bliźniaku warszawskiej placówki w Rotundzie.
Potencjalne, dużo szersze zastosowania metawersu na rodzimym rynku wynikają z badania „Poland Meets Metaverse”, przeprowadzonego w Polsce przez Mastercard. Okazuje się, że bezpośrednio z tą rzeczywistością zetknęło się już 35 proc. badanych. W tej grupie dominuje przekonanie, że metawers może służyć rozrywce, takiej jak np. udział w koncertach (56 proc.), ale nie brakuje też głosów mówiących na przykład o możliwości przeprowadzenia w tym otoczeniu spotkań biznesowych. Zainwestować w metawersum gotowych byłoby 10–15 proc. badanych, ale jeśli próbę zawęzimy do osób młodszych (15–18 lat), to okaże się, że byłaby to jedna trzecia respondentów. Z kolei 60 proc. respondentów jest entuzjastycznie nastawionych do możliwości interakcji z markami w metawersie.
– Technologie takie jak wirtualna rzeczywistość czy metawers zmieniają każdy aspekt naszego życia. Strategia powinna więc zarówno obejmować części społeczne, jak i biznesowe, ekonomiczne i edukacyjne, tak żeby ta technologia została w równy sposób potraktowana w każdym z tych obszarów. Kluczowe dla firmy jest zainteresowanie samymi technologiami, takimi jak wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, metawers czy sztuczna inteligencja, nie ograniczałbym się do jednej technologii. Strategia każdej firmy powinna uwzględniać wszystkie te technologie, ponieważ one wzajemnie się przenikają i mogą przynieść konkretne zyski dla biznesu – uważa Andrzej Horoch.
Według szacunków firmy Meta polski rynek metawersu może osiągnąć do 2035 roku wartość od 5 do 10 mld euro. W maksymalizacji wykorzystania szans, jakie stoją przed polską gospodarką, ma pomóc powołany w ubiegłym roku Komitet ds. Metawersum, będący częścią Związku Cyfrowa Polska. Jest on odpowiedzialny za nawiązanie współpracy pomiędzy organizacjami, które wykorzystują i rozwijają, takimi jak firmy, instytucje naukowe oraz organizacje pozarządowe. Z raportu przygotowanego przez komitet wynika, że Polska jest jednym z 10 krajów regionu środkowoeuropejskiego, które ze względu na cyfrowy potencjał mogą być postrzegane jako tzw. cyfrowi challengerzy.
– Potencjał biznesowy technologii metawersum leży w tym momencie w obszarze tych firm, które chcą być najbardziej innowacyjne. Jesteśmy na początku drogi. Największe, duże firmy, które stać na to, aby inwestować w tego typu rozwiązania, tworzyć rozwiązania na swoje własne potrzeby, mają dwa czynniki, które stanowią o sukcesie tych technologii. Po pierwsze, mogą zapewnić swoim pracownikom sprzęt, a wiadomo, że okulary wirtualnej rzeczywistości nie są jeszcze tak popularne jak smartfony. Po drugie, są gotowe zainwestować w dedykowane aplikacje, które mogą przynieść wartość biznesową dla danej firmy – ocenia ekspert.
Komitet ds. Metawersum wskazał w swoim raporcie również inne możliwe pola, na których mogłyby się w Polsce odbywać inwestycje w świat wirtualny. To m.in. kultura. W ramach inicjatywy pod nazwą Metawersum Polskiej Kultury możliwe byłoby stworzenie przestrzeni wypełnionej interaktywnymi wystawami i strefami edukacyjnymi na temat polskiej tradycji i historii. Dostęp do niej możliwy byłby z całego świata. Znalazłyby się tam również repliki dzieł sztuki czy awatary ważnych postaci historycznych. Inną propozycją komitetu jest integracja metawersu z sektorem edukacji. W ramach programu szkoleniowego, przeprowadzonego w ubiegłym roku we współpracy z Meta, NASK i VRheroes, przeszkolono 10 tys. nauczycieli z całej Polski z obsługi gogli VR. Zaprezentowano im m.in. możliwości realizacji z ich wykorzystaniem założeń podstawy programowej. Takie rozwiązania to szansa zwłaszcza dla małych społeczności. 30 proc. uczestników programu to nauczyciele z miejscowości o populacji poniżej 50 tys. mieszkańców.
Według Grand View Research światowy rynek metawersu w 2022 roku był wart 65,5 mld dol. Do 2030 roku, przy średniorocznym tempie wzrostu przekraczającym 41 proc., obroty wyniosą już ponad 1,05 bln dol.
Czytaj także
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-07-14: Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.