Newsy

MG: pieniądze na innowacje w latach 2014-2020 będą dzielone inaczej niż dotychczas

2013-01-25  |  06:35
Mówi:Jerzy Majchrzak
Funkcja:Dyrektor Departamentu Innowacji i Przemysłu w Ministerstwie Gospodarki
  • MP4

    Ministerstwo Gospodarki pracuje nad Programem Rozwoju Przedsiębiorstw do roku 2020. Zakłada on zmianę zasad dotowania projektów przez kolejne siedem lat.  Główna zmiana polegać ma na częściowym zastąpieniu dotychczasowej bezzwrotnej dotacji niskooprocentowaną pożyczką.

    Resort gospodarki do 11 lutego czeka na opinie do Programu Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r. Opracowany dokument jest jak podkreślają przedstawiciele ministerstwa – kluczowym dla rozwoju przedsiębiorczości katalogiem instrumentów.

     – Zawiera szereg różnych rozwiązań podatkowych, regulacyjnych i finansowych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria o programie Jerzy Majchrzak, dyrektor Departamentu Innowacji i Przemysłu w Ministerstwie Gospodarki.

    Program będzie podstawą przy tworzeniu nowego programu operacyjnego, związanego z wydatkowaniem środków unijnych na lata 2014-2020 w ramach przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej. Obejmuje on m.in. usuwanie barier w prowadzeniu przedsiębiorczości, tworzenie przyjaznego otoczenia, promowanie innowacyjności i inwestycji w badania wśród polskich firm, głównie małych i średnich.

    Ale na jego podstawie będą tworzone szczegółowe warunki i zasady programów operacyjnych Innowacyjna Gospodarka i Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020.

    Zmienić może się sposób udzielania wsparcia. Ministerstwo Gospodarki opowiada się za tym, by bezzwrotne dotacje zastąpić systemem pomocy zwrotnej. O to samo zabiega środowisko bankowe i np. przedstawiciele funduszy typu private equity, mimo że taki system do tej pory się nie cieszył się w Polsce dużym powodzeniem.

    Przykładem jest Krajowy Fundusz Kapitałowy, którego 100-procentowym udziałowcem jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Fundusz został powołany w 2005 roku po to, by w warunkach rynkowych „przetestować” nową formę wspierania zwrotnego innowacji. KFK jest swoistym funduszem funduszy, tzn. inwestuje w fundusze venture capital, które to dalej finansują rozwój spółek poszukujących środków na zrealizowanie innowacyjnych, ale obarczonych wysokim ryzykiem niepowodzenia projektów. Problem w tym, że Krajowy Fundusz Kapitałowy nie wydał wszystkich środków, jakie znalazły się w puli.

     – Być może na początku przewidziano, że to pójdzie szybko. Albo przewidziane środki były zbyt duże jak na warunki praktycznych możliwości wdrażania, bo to jednak wymaga czasu, zmian mentalnościowych, pewnego osadzenia się na rynku, wypracowania procedur – uważa Jerzy Majchrzak.

    Jak podkreśla, mechanizm finansowania zwrotnego nie funkcjonuje w Polsce zbyt dobrze głównie ze względu ma dużą "konkurencję" w postaci szeroko dostępnych bezzwrotnych dotacji. Teraz ma się to zmienić.

     – W tym zakresie mamy już kontakty z bankami, z funduszami private equity czy innymi formami finansowania, które na Zachodzie się sprawdziły. Zakładamy, mając dużo większe pieniądze, że uruchomimy te fundusze, jednocześnie zdejmując z rynku dotacje na określone działania. W związku z tym nie będzie systemu dotacyjnego, czyli bezzwrotnego, będzie głównie system zwrotny – mówi dyrektor w resorcie gospodarki.

    Dotacja na badania, kredyt na wdrożenie

    I to właśnie od rodzaju działań powinno zależeć, czy dofinansowanie będzie w formie zwrotnej, czy bezzwrotnej.

     – Na badania – dotacje, na rozwój, czyli przygotowanie do wdrażania – również dotacje, ale już w mniejszej skali, np. do 50 proc. – mówi Jerzy Majchrzak.

    Natomiast wdrożenie projektu, czyli np. budowa hal, tworzenie parku maszynowego, zakup dodatkowych technologii  według resortu gospodarki  powinno być finansowane z funduszów zwrotnych, m.in. niskooprocentowanych kredytów.

     – To ma być istotny przełom w nowej perspektywie finansowej, dlatego że finansowanie zwrotne zapewnia częściowy zwrot tych pieniędzy, w związku z tym będą one mogły funkcjonować na rynku dłużej niż jedna perspektywa finansowa – tłumaczy Jerzy Majchrzak.

    To tym bardziej istotne, że prawdopodobnie po roku 2020 Polska nie dostanie już z Brukseli tak dużych pieniędzy na rozwój.

    Dlatego założenia Ministerstwa Gospodarki mówią o tym, że do tego czasu trzeba zmienić zasady finansowania projektów innowacyjnych. Dzisiaj w 2/3 są one wspierane ze środków budżetowych, zaś 1/3 dokłada przemysł. W państwach rozwiniętych proporcje są odwrotne.

     – My chcemy, aby w roku 2020 te finansowania się wyrównały, tzn. państwo dawało tyle samo mniej więcej co przemysł i żeby, zamiast 0,77 proc. PKB, jak mieliśmy w roku 2012, było 1,7 proc. PKB na badania i rozwój – dodaje dyrektor Departamentu Innowacji i Przemysłu w Ministerstwie Gospodarki.

    Zdaniem Jerzego Majchrzaka nie trzeba będzie do tego specjalnych zachęt, bo przedsiębiorcy mają świadomość tego, że bez wsparcia nowoczesnych projektów nasza gospodarka się nie rozwinie, pozostając daleko w tyle za konkurencją.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.