Newsy

Ministerstwo Gospodarki: polski rynek informatyczny i komunikacyjny rośnie najszybciej w Europie

2013-01-22  |  06:50
Mówi:Dariusz Bogdan
Funkcja:wiceminister gospodarki
  • MP4

    Wyrastamy na europejskiego lidera telekomunikacji i informatyki, a nasze firmy z branży ICT (Internet and Communication Technologies) rosną w niespotykanym dotąd tempie. – Polska jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się krajem w UE, o dwucyfrowej stopie wzrostu każdego roku – mówi Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki. Najnowsze rozwiązania z tej dziedziny mają przykuć wzrok odwiedzających niemieckie targi CeBIT 2013, które odbędą się w marcu w Hanowerze.

    ICT to gałąź przemysłu zajmująca się opracowywaniem technologii do przesyłu informacji oraz transmisji danych za pomocą sieci. Polski rynek wyceniany jest na 20 mld euro. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat w tej branży powstało w naszym kraju 4 tys. miejsc pracy.

    W porównaniu z Niemcami to niewiele – tam rynek wart jest 150 mld euro, ale to nasze firmy należą do najdynamiczniej rozwijających się w Unii Europejskiej. Dlatego stronie polskiej zależy na umacnianiu współpracy w tej dziedzinie ze stroną niemiecką.

     – Stąd pomysł, abyśmy uczestniczyli w CeBIT, abyśmy mogli pokazać się na rynku niemieckim jako kraj, który nie tylko i wyłącznie dysponuje doskonałym potencjałem ludzkim, ale również posiada świetne rozwiązania, jeżeli chodzi o branżę ICT – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.

    Chęć uczestniczenia w tegorocznej edycji targów zgłosiło 130 polskich firm, choć Ministerstwo Gospodarki przewiduje, że ostatecznie do Niemiec pojedzie 200 firm. W marcu w Hanowerze będą mogły zaprezentować swoje najnowsze osiągnięcia. Resort chce również zareklamować Polskę jako dobre miejsce na inwestycje tego typu.

     – W trakcie targów będziemy przedstawiali własną ofertę możliwości inwestycyjnych w Polsce, ale również tego potencjału, które posiadają polskie firmy, jeżeli chodzi o możliwość inwestowania w firmy niemieckie. Już mamy przykłady, że polskie firmy dobrze sobie radzą na rynku niemieckim. I tu potencjał jest spory – zapowiada Dariusz Bogdan.

    Poszukiwani partnerzy z kapitałem

    Również firmy niemieckie dość intensywnie poszukują partnerów biznesowych w Polsce. Pomaga im w tym Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, wspierana przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Technologii.

     – Niemieckie firmy posiadają w bardzo wielu przypadkach sam kapitał, natomiast potrzebują zastrzyku merytorycznego, zastrzyku związanego z merytorycznymi pomysłami, nowymi technologiami. Też to oferujemy – zapewnia wiceminister gospodarki.

    Ponadto resort liczy na to, że dzięki tej współpracy powstanie szansa na stworzenie silnego partnerstwa na rzecz rozwoju technologicznego.

     – Chcemy na to stawiać, stąd jak dzisiaj rozmawiamy na temat CeBIT-u, to patrzymy na to znacznie szerzej, bo CeBIT to nie tylko i wyłącznie targi, które trwają pięć dni, ale to również partnerstwo, które rozciągamy na cały rok 2013 – wyjaśnia Dariusz Bogdan. – Strona niemiecka wybrała Polskę na partnera targów CeBIT. To zobowiązuje i to pokazuje, że mamy duże możliwości.

    Ministerstwo Gospodarki wierzy w polskie firmy działające w segmencie ICT, stąd tak intensywna promocja tej branży. Resort zapowiada, że będzie szukać nie tylko partnerów dla polskich firm, ale i rynków zbytu dla ich produktów. I to nie tylko u naszych zachodnich sąsiadów.

     – Nie należy się zamykać. Najpoważniejszym partnerem Polski, jeśli chodzi o wymianę handlową, są nasi przyjaciele z Niemiec, ale istnieją również inne kraje, które są bardzo zaawansowane technologicznie, z którymi warto współpracować, ale współpracować i w zakresie inwestycji, ale inwestycji w charakterze dwustronnym – twierdzi Dariusz Bogdan.

    Promocja polskich firm na dalszych rynkach

    Polski rząd myśli o kolejnych ułatwieniach, które miałyby bezpośredni wpływ na dostęp polskich firm do środowisk zajmujących się najnowszą technologią. Temu ma służyć polskie przedstawicielstwo w Kalifornii, które powstanie w Dolinie Krzemowej. Prace nad tym projektem wciąż trwają.

     – Chodzi o to, żeby z jednej strony było to miejsce, w którym oferujemy polskie produkty, z drugiej strony znajdujemy partnerów dla naszych pomysłów – tłumaczy Bogdan.

    Ministerstwo Gospodarki chciałoby również wypromować możliwości polskich firm ICT na rynkach indyjskim i chińskim.

     – Proszę zwrócić uwagę na globalną opinię Polski. Teraz pokazuje to np. Financial Times umieszczając Polskę na 3. miejscu, jeżeli chodzi o dobre warunki dla tworzenia inwestycji, zaraz za Stanami Zjednoczonymi i Chinami. To też zobowiązuje, to daje nam bardzo duże szanse do tego, aby tworzyć dobry biznes, dobre miejsca pracy w nowych technologiach – mówi wiceminister Dariusz Bogdan.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.