Newsy

Mniej niż 20 proc. mikro- i małych firm w sektorze handlu i usług akceptuje płatności kartami. Mimo że terminale płatnicze mogą zwiększyć sprzedaż

2017-06-06  |  06:45
Mówi:Tomasz Stronk, dyrektor Artplants, Warszawa Wilanów

Artur Jurgielewicz, kierownik zespołu w Biurze Akceptacji Kart, Bank Pekao SA

  • MP4
  • Tylko co piąty przedsiębiorca akceptuje karty płatnicze – wynika z doświadczeń Banku Pekao SA. Główną barierą jest obawa o wysokie koszty, jednak inwestycja w terminal płatniczy może się szybko zwrócić. Detaliści akceptujący płatności kartami notują większy ruch w punktach usługowych i sklepach. Mogą też zaproponować klientom nowe usługi, takie jak wypłata gotówki z terminala, płatność smartfonem czy doładowanie telefonu.

    – Klienci coraz częściej płacą kartami płatniczymi. Cenią przede wszystkim szybkość, wygodę i bezpieczeństwo takich transakcji. Jednak nadal zauważamy, że tylko niecałe 20 proc. mikro- i małych przedsiębiorców z sektora handlu i usług akceptuje karty płatnicze, a klienci chcieliby mieć możliwość płacenia  kartą płatniczą w warzywniakach czy u hydraulika – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Jurgielewicz, kierownik zespołu w Biurze Akceptacji Kart Banku Pekao SA.

    Posiadanie terminala pozwala na zaoferowanie dodatkowych usług, takich jak przewalutowanie transakcji, wypłata gotówki podczas płatności kartą, płatność smartfonem czy doładowanie telefonu. Ilość posiadanej przy sobie gotówki nie ogranicza wtedy klienta w zakupach. Wiele firm wstrzymuje się jednak z instalacją terminala ze względu na koszty prowizji i opłat.

     Koszty akceptacji kart są zależne od branży i wielkości przedsiębiorstwa, a także rodzaju urządzenia, którym się posługuje. W przypadku terminali przenośnych bądź z łącznością GPRS zapewnianą przez bank, są to koszty wysokości 40–50 zł – mówi Jurgielewicz. – Natomiast w przypadku terminali łączących się przez internet jest to koszt rzędu 20–30 zł. Od każdej transakcji jest również naliczana prowizja. Prowizja w zależności od branży i wielkości firmy waha się w granicach od 0,4–1 proc.

    Zdecydowana większość przedsiębiorców, którzy rozpoczęli już akceptację kart płatniczych, nie rezygnuje z tej funkcjonalności. Ponadto 60 proc. przedsiębiorców, którzy rozpoczynają akceptację kart, decyduje się na usługę przewalutowania transakcji, natomiast 30 proc. z nich decyduje się na wypłatę gotówki podczas zakupów. Przedsiębiorca na świadczeniu takich usług zarabia 20 groszy od każdej wypłaty gotówki w kasie, np. w sklepie, 1 proc. wartości transakcji na przewalutowaniu, w a przypadku doładowania telefonu na kartę od 3 do 5 proc. wartości doładowania.

     Dobranie odpowiedniego katalogu produktów i usług dostępnych na terminalu POS nie jest takie oczywiste, dlatego warto skorzystać z konfiguratora produktów dostępnego w internecie – mówi Artur Jurgielewicz. – Po wybraniu branży i wielkości przedsiębiorstwa można otrzymać ofertę dla konkretnego przedsiębiorstwa, poza produktami i usługami będzie tam również rekomendacja dotycząca rodzaju łączności terminala POS. Ma to znaczenie, bo np. weterynarz potrzebuje terminala, który jest przenośny, z uwagi na to, że dojeżdża do klienta z realizacją usługi. Natomiast sklep spożywczy potrzebuje terminala internetowego, który jest szybki w realizacji transakcji i jest wyposażony w zewnętrzny czytnik płatności zbliżeniowych.

    Z danych NBP wynika, że na rynku polskim na koniec grudnia 2016 r. działało łącznie 530,9 tys. terminali POS. W porównaniu do poprzedniego kwartału było ich więcej o 17,7 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 3,4 proc. W ciągu całego roku ich liczba wzrosła o 14,1 proc. Z tego 91,3 proc. oferowało możliwość płatności zbliżeniowych. Z kolei usługę cash back oferowało 109,2 tys. punktów handlowych i usługowych, o 2,8 proc. więcej niż kwartał wcześniej.

     Sam terminal jest bajecznie prosty, jest to po prostu wbicie kwoty i naciśnięcie zielonego guzika „enter”. Klienci z roku na rok coraz częściej korzystają z tej formy płatności. Jest to dla nich po prostu wygodne – mówi Tomasz Stronk, dyrektor Artplants z warszawskiego Wilanowa, firmy specjalizującej się w kompletowaniu roślin do projektów ogrodowych, także do dużych założeń miejskich. – Z roku na rok odsetek płatności kartą wzrasta. W ubiegłym roku w całości mieliśmy około 20 proc., w tym roku jest to już na poziomie 30 proc., natomiast jeśli chodzi o obrót detaliczny, czyli klienta indywidualnego, sięga to nawet 65 proc.

    Liczba i wartość transakcji kartami systematycznie się zwiększa. Jak wynika z danych NBP, jeszcze w II kwartale 2015 roku za pomocą terminali POS dokonano niespełna 600 mln transakcji o wartości blisko 43 mld zł. W IV kwartale było ich 827 mln, a ich wartość wzrosła do blisko 57,5 mld zł.

    Coraz popularniejsze staje się także wypłacanie gotówki w sklepach – w ciągu 1,5 roku liczba takich transakcji wzrosła z 2,1 mln do 3,1 mln, a wartość wypłacanej kwartalnie gotówki podwoiła się i w ostatnich trzech miesiącach 2016 roku wyniosła 343 mln zł.

    – Z roku na rok prowizje banków od płatności kartą maleją i są już na takim poziomie, jak prowizje od wypłaty gotówkowej. Przyjmowanie kartą jest dużo prostsze, ponieważ pieniądze bezpośrednio księgują się w banku. Odchodzi cała procedura wpłacania utargu do banku – ocenia Tomasz Stronk. – Po latach jestem w stanie stwierdzić, że na pewno to usprawnia prowadzenie biznesu, ponieważ nie każdy ma w danym momencie przy sobie określoną kwotę. Jeśli spodoba mu się jakaś roślina i jeżeli ma możliwość zapłacenia kartą, to wtedy ją kupuje i płaci plastikiem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.