Newsy

Mobilne aplikacje ułatwiają planowanie podróży i sam wyjazd, mogą też zabezpieczyć samochód

2014-07-10  |  06:00
Mówi:Paweł Kacperek
Funkcja:ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych
Firma:redaktor naczelny portalu Lokalizacja.info
  • MP4
  • Na rynku przybywa aplikacji mobilnych ułatwiających planowanie wakacji i sam wypoczynek. Turyści mogą korzystać z nich w celu wyszukiwania biletów lotniczych i hoteli. Są także aplikacje, które zbierają recenzje innych osób dotyczące np. pensjonatów. Podczas wyjazdów zagranicznych szczególnie przydatne mogą być wyszukiwarki darmowego internetu oraz nawigacje samochodowe.

    Z roku na rok obserwujemy coraz więcej nowych aplikacji pojawiających się na rynku, a z drugiej strony coraz więcej użytkowników jest wyposażonych w smartfony i chce korzystać z tego typu rozwiązań – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Kacperek, ekspert w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych.

    Aplikacje mogą pomóc już na etapie planowania podróży, np. poprzez wyszukiwanie najtańszych połączeń lotniczych. Popularnymi aplikacjami z taką funkcją są m.in. Skyscanner oraz Kayak. Poprzez odpowiednie programy mobilne można także zarezerwować miejsca w hotelach – najpopularniejsze w tym sektorze są Booking.com oraz HRS.

    Wiele z tych aplikacji umożliwia nie tylko rezerwację, lecz także przejrzenie oraz wystawienie recenzji danemu obiektowi. Jak ocenia Paweł Kacperek, ta funkcja jest szczególnie cenna dla turystów, którzy są coraz bardziej świadomi i nie chcą ryzykować, rezerwując niesprawdzony hotel.

    Taki człowiek szuka rekomendacji i opinii na temat wybranych przez siebie hoteli czy ośrodków wczasowych. Służą do tego aplikacje, takie jak TripAdvisor czy HolidayCheck. Nie należy też zapominać o aplikacjach pomocnych w pakowaniu. Jest to lista rzeczy, które powinniśmy zabrać ze sobą na wakacje. Często bywa tak, że zapominamy o takich rzeczach, jak skarpetki czy scyzoryk, które być może na biwaku będą nam potrzebne – mówi Kacperek.

    Już w trakcie podróży szczególnie przydatne są programy nawigacyjne. Część z nich działa także bez połączenia z internetem, a oferta aplikacji tego typu jest bardzo szeroka. Kacperek wymienia najpopularniejsze – AutoMapa, NaviExpert oraz MapaMap. Niektóre aplikacje pomagają też kierowcom uniknąć fotoradarów lub patroli policji.

    Na miejscu wypoczynku szczególnie przydatne będą aplikacje ułatwiające znalezienie miejsca, które oferuje darmowy bezprzewodowy dostęp do internetu. Może on być potrzebny chociażby po to, by podzielić się ze znajomymi informacjami z urlopu lub zameldowaniem się w określonym miejscu. Popularnymi aplikacjami o takim działaniu są Foursquare oraz Yelp. Ta pierwsza umożliwia wyszukiwanie najtańszych lub najlepszych restauracji, a druga daje z kolei możliwość szerszej oceny odwiedzonego miejsca.

    Praktyczne są także aplikacje miejskie, które zawierają nie tylko plan ulic, lecz także informacje o komunikacji publicznej, ruchu w mieście czy atrakcjach turystycznych.

    Tego typu aplikacje mają w zasadzie niemal wszystkie stolice europejskie, a także większe miasta – mówi Kacperek. – Jeżeli jedziemy swoim samochodem, warto też go ubezpieczyć przed kradzieżą. Tu też jest już sporo aplikacji, a także innych rozwiązań, które umożliwiają nam na bazie monitoringu GPS zabezpieczenie auta. Z pozycji telefonu możemy zawsze w danej chwili kontrolować, gdzie nasz samochód się znajduje. I co więcej, będziemy widzieli, gdzie go zaparkowaliśmy, jak do niego dotrzeć w obcym mieście.

    Dodaje, że wśród bezpłatnych aplikacji, które ułatwiają radzenie sobie za granicą, jest aplikacja Google Translator, która umożliwia szybkie tłumaczenie z wielu języków świata. Po wcześniejszym pobraniu słownika może ona również działać offline. Turyści mają też duży wybór płatnych aplikacji, ale jak podkreśla Kacperek, nie wszyscy potrzebują bardziej zaawansowanych rozwiązań.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.