Newsy

Modlin niemal gotowy do budowy hotelu i rozbudowy terminalu. Nowi przewoźnicy pojawią się być może w przyszłym roku

2014-11-13  |  06:30
Mówi:Marcin Danił
Funkcja:wiceprezes
Firma:Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
  • MP4
  • Lotnisko w Modlinie niedługo rozpocznie działania związane z budową hotelu. Kończy się także projektowanie rozbudowy terminalu pasażerskiego z dużą strefą komercyjną. Obydwie inwestycje mają zwiększyć przychody z usług pozalotniskowych, które już teraz stanowią niemal 50 proc. przychodów podwarszawskiego portu lotniczego. W przyszłym roku ma pojawić się też nowy przewoźnik niskokosztowy oraz czartery.

    Do budowy hotelu już jesteśmy prawie przygotowani. Będzie to wydzierżawienie działki operatorowi i stała dzierżawa na podstawie revenue sharing [podział zysków – red.]. Chcielibyśmy, żeby to był obiekt dwu-, trzygwiazdkowy na początek, z nie więcej niż 100 pokojami, ale modularny, z możliwością rozbudowania. Co do terminalu, to jesteśmy w fazie końcowej projektu – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Danił, wiceprezes lotniska w Modlinie.

    Obydwie inwestycje mają znaczenie dla przychodów z działalności pozalotniczej Modlina, czyli ze źródeł innych niż związanych z bezpośrednią obsługą samolotów i pasażerów (m.in. czynsze od sklepów, restauracji, opłaty za parking). Dzięki rozbudowie terminalu znacznie zwiększy się powierzchnia komercyjna w budynku ‒ przybędą po cztery przęsła z każdej strony. Już w tej chwili lotnisko czerpie niemal 50 proc. swoich przychodów m.in. z działalności pozalotniczej. Inwestycja poprawi także komfort obsługi pasażerów i przepustowość budynku, bo przybędą cztery nowe wyjścia (gate’y)., czyli będzie ich łącznie osiem.

    Rosnąca przepustowość terminalu może być wykorzystana przez nowych przewoźników. Obecnie jedyną linią latającą do i z Modlina jest irlandzki Ryanair. Danił zapewnia jednak, że trwają intensywne prace nad zmianą tej sytuacji.

    Jesteśmy zainteresowani wszystkimi lotami, czyli poszerzeniem oferty w każdą stronę – mówi Danił. ‒ Może negocjacje to za dużo powiedziane, ale uczestniczymy w rozmowach, zachęcamy przewoźników. Mam nadzieję, że przyszły rok to będzie co najmniej jeden czarter i jedna linia niskokosztowa w naszym porcie.

    Podkreśla, że w kontekście lotów czarterowych szczególnie interesujący są pasażerowie z Polski północno-wschodniej. Zaletą Modlina dla nich jest dobry dojazd i niewielka odległość, a także atrakcyjne oferty parkingowe. Danił dodaje, że na razie pasażerowie latający z Modlina na wakacje mogą korzystać z oferty Ryanaira. Biura podróży sprzedają bilety grupowe na te loty. Irlandzka linia lata lub ma zamiar latać z podwarszawskiego lotniska m.in. do Aten, Barcelony, na Kretę, trzy Wyspy Kanaryjskie, Majorkę i Sardynię.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

    Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

    Infrastruktura

    Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

    W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

    Konsument

    Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

    Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.