Mówi: | Wojciech Drzewiecki |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
Dostarczenie samochodu do utylizacji będzie bezpłatne?
Polska zbyt wolno zmienia przepisy dotyczące utylizacji starych aut - oceniła Komisja Europejska i zagroziła skierowaniem sprawy do Trybunału Sprawiedliwości. Chodzi m.in. o naliczaną opłatę od importowanych aut, a także brak bezpłatnej sieci odbioru pojazdów. Zostały jeszcze niecałe 2 miesiące na zmiany.
Komisja Europejska upomniała Polskę za zbyt powolne wdrażanie zmian w przepisach dotyczących utylizacji starych samochodów.
- Chodzi głównie o to, żebyśmy wprowadzili zmiany w przepisach dotyczących opłat, jakie są pobierane od właścicieli aut czy firm sprowadzających auta. W szczególności od tych, które sprowadzają mniej niż 1 tys. aut rocznie, bo to one są obciążane dodatkowymi opłatami. To jest kwestia systemu bezpłatnego odbioru samochodów od właścicieli przez firmy zajmujące się utylizacją - wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Obecnie każdy, kto sprowadza samochód z zagranicy musi wnieść opłatę recyklingową w wysokości 500 zł na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Komisja Europejska jest zdania, że kwota ta została ustalona arbitralnie i nie ma związku z realnym kosztem utylizacji pojazdu.
To nie jest pierwsze upomnienie w tej sprawie. Już pod koniec 2009 roku Bruksela zwracała Polsce uwagę na te nieprawidłowości.
- Do tej pory ta zmiana nie nastąpiła. Dostaliśmy 2 miesiące na sfinalizowanie tej sprawy. Jeżeli nie zostanie ona sfinalizowana, to Polska może zostać podana do Trybunału Sprawiedliwości - ostrzega Wojciech Drzewiecki.
Dlatego rząd powinien przyspieszyć prace nad projektem zmian i jego wdrożeniem. Oprócz zniesienia opłaty w Polsce powinien zacząć obowiązywać system odbioru starych aut. Zgodnie z unijną dyrektywą organizacją i finansowaniem złomowania samochodów mają zajmować się producenci i duże firmy importujące samochody, więc kierowcy zostaną zwolnieni z tych kosztów.
- Producenci samochodów, a więc firmy, które sprowadzają do Polski duże ilości aut, zostali zobowiązani do stworzenia nowego systemu odbioru pojazdu. Systemu bezpłatnego dla klientów pod warunkiem, że auto, które trafia do utylizacji jest autem w pełni wyposażonym. Gdyby brakowało, np. silnika lub innych ważnych elementów w pojeździe, to wtedy opłacalność procesu utylizacji byłaby znacznie mniejsza i być może właściciel takiego auta musiałby ponosić związane z tym koszty - mówi prezes Samaru.
Ministerstwo Środowiska zapewnia, że projekt zmian w kwestii recyklingu aut jest już gotowy.
Czytaj także
- 2024-05-17: Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-02-28: Polska chce zachęcić do testowania pojazdów autonomicznych na naszych drogach. Powstaje baza scenariuszy do takich testów
- 2024-02-01: Europejska Prokurator Generalna: Nie jesteśmy obcą instytucją. Po przystąpieniu Polski do EPPO dochodzenia będą prowadzone w oparciu o prawo krajowe i przed miejscowymi sądami
- 2024-03-14: Liczba stacji ładowania dynamicznie rośnie, ale nie nadąża za wzrostem sprzedaży elektryków. Polska pozostaje w tyle za państwami regionu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.