Mówi: | Mariusz Piotrowski |
Funkcja: | Współwłaściciel |
Firma: | Auto Serwis Łukasiewicz |
Żniwa w warsztatach samochodowych
Właściciele warsztatów zacierają ręce. Sroga zima to dla nich okres żniw. Nie wszyscy kierowcy odpowiednio przygotowali swoje auta na siarczyste mrozy. W wielu przypadków pomoc specjalistów jest niezbędna.
Wielu właścicieli samochodów nie zatroszczyło się o swoje auto odpowiednio wcześnie. Teraz może być za późno.
- To trzeba robić przede wszystkim przed zimą, a nie w momencie jak to wszystko zamarznie. Przed sezonem zimowym należy w dieslu wymienić filtr paliwa, filtr powietrza. Zanim się zaczną mrozy trzeba dolewać dodatek, przeciw wytrącaniu się parafiny. Wskazana jest wizyta w warsztacie, elektromechanicznym warsztacie, żeby sprawdzić akumulator - radzi Mariusz Piotrowski z Auto Serwis Łukasiewicz w Warszawie.
Z tak niską temperaturą nie radzą sobie również akumulatory w samochodach z silnikiem benzynowym.
- W benzynowych łatwiej jest auto uruchomić. Mankamentem najczęściej jest słaby akumulator, ewentualnie woda w paliwie, która rzadko się zdarza, ale jak zamarznie to jest problem. Ale benzynowe są rzadziej. W tej chwili 90 proc. aut, które mają problem z uruchomieniem mają silniki diesla - podkreśla Mariusz Piotrowski.
Pomoc specjalistów w takim przypadku to koszt ok. 60 zł. Można próbować radzić sobie z problemem na własną rękę, ale nie wszystkie znane metody zalecane są przez mechaników.
- Na pewno odradzałbym przy takich niskich temperaturach odpalanie na tzw. sznurek, czyli z zaciągu. Wszystkie elementy w samochodzie są zmarznięte, jest gęstszy olej, większe opory toczenia. Odpalanie z zaciągu auta może spowodować zerwanie paska rozrządu lub inne uszkodzenia, które nieodwracalnie mogą uszkodzić auto - ostrzega Piotrowski
Kierowcy z utęsknieniem czekają na ocieplenie. Ale również wtedy powinni poświęcić trochę uwagi odpowiedniej pielęgnacji samochodów.
- Warto po sezonie zimowym udać się na specjalistyczną myjnię, która myje podwozie i warto zabezpieczyć auto od spodu. Chlorki, które używane są do odsalania i do utrzymania nawierzchni dróg w odpowiednim stanie, bardzo niszczą podwozie i elementy zawieszenia - mówi współwłaściciel jednego z warszawskich serwisów samochodowych.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.