Mówi: | prof. Adam Antczak, dziekan Wydziału Lekarskiego, Uniwersytet Medyczny w Łodzi dr Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców RP |
Na łagodnym sezonie grypowym gospodarka straciła 1 mld zł. Pięciokrotnie mniej niż rok temu
Tegoroczny sezon grypowy był wyjątkowo łagodny – kosztował gospodarkę ok. 1 mld zł. Koszty w latach o zwiększonej zachorowalności, jak sezon 2012/2013, sięgnęły 4-5 mld zł. Na nieobecności chorych pracowników tracą też pracodawcy, dlatego opłacalna staje się dla nich inwestycja w szczepienia przeciwko grypie dla pracowników.
Absencja chorobowa generuje dla pracodawcy koszty związane z koniecznością znalezienia zastępstwa, wypłatą dodatkowych wynagrodzeń czy częściowego wynagrodzenia chorującemu pracownikowi, opóźnieniem produkcji i realizacji kontraktów, czyli brakiem wypracowanego zysku.
– Koszty absencji chorobowej w Polsce zostały oszacowane i okazuje się, że jeżeli mamy niewiele zachorowań, tak jak w sezonie 2013–14, koszty w ogólnej gospodarce wynoszą ok. miliarda złotych. Natomiast, jeżeli dochodzi do licznych zachorowań, jak to miało miejsce w sezonie 2012–13, to tego typu koszty mogą wynieść około 4-5 mld zł – mówi agencji informacyjnej Newseria prof. Adam Antczak, Dziekan Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Lekarz podkreśla, że zapobieganiu stratom występującym w sezonie grypowym wskutek nieobecności pracowników na stanowiskach pracy może pomóc immunizacja, czyli szczepienia przeciwko grypie. Po przeanalizowaniu kosztów absencji wydatek na szczepienia rzędu 20 zł na pracownika staje się nie tylko racjonalny, lecz także opłacalny.
– W wymiarze ekonomicznym szczepienia przeciw grypie opłacają się w sposób niezwykły: w wymiarze gospodarstwa domowego, bo nie choruję, więc więcej zarabiam i jednocześnie w wymiarze przedsiębiorstwa, bo zdrowi pracownicy to pracownicy bardziej zadowoleni, a przede wszystkim znacznie wydajniejsi – przyznaje prof. Adam Antczak i podkreśla, że jeden dzień absencji chorobowej pracownika w przeciętnym przedsiębiorstwie to znacznie więcej niż wspomniane 20 zł.
W naszym kraju, mimo że brakuje powszechnej świadomości problemu zarówno ze strony pracownika, jak i pracodawcy, coraz częściej spotyka się świadomych przedsiębiorców, którzy doceniają znaczenie szczepień przeciw grypie w wymiarze, tak społecznym, jak i ekonomicznym. Jednocześnie jest cała rzesza przedsiębiorców, którzy tego nie wiedzą lub nie myślą o tym, jako o sposobie na uniknięcie absencji chorobowej.
– Szczepienie przeciw grypie chroni przed grypą i powikłaniami, ale warto też pamiętać, że ci, którzy szczepią się przeciw grypie, zwykle łagodniej i rzadziej chorują na inne zakażenia układu oddechowego. Krótko mówiąc, jest mniej przeziębień lub one są łagodniejsze – mówi prof. Antczak.– Jeżeli dzisiaj mówi się z sukcesem o zatrzymaniu wyszczepialności na poziomie 3,8 proc., to ja mówię, że to jest za mało, na pewno nikogo to nie zadowala – przyznaje dr Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców RP. – Zrzeszamy większość zakładów pracy, zarówno prywatnych, jak i państwowych. Chcemy zaapelować poprzez dyrektorów, prezesów do pracowników, aby te szczepienia stały się powszechne.
Jego zdaniem szczepionki dla pracownika powinny być bezpłatne i w jak najmniejszym stopniu opodatkowane dla pracodawcy.
Czytaj także
- 2024-03-21: Spada liczba osób szczepiących się przeciw grypie. W tym sezonie infekcyjnym szczepionkę przyjęło 5,5 proc. Polaków
- 2024-02-15: Joanna Liszowska: Dwudziesty trzeci sezon „Przyjaciółek” będzie wyjątkowy. Nasi widzowie zgromadzeni przy wielkanocnych stołach będą mogli zobaczyć, jak bohaterki serialu zasiadają do wigilii
- 2024-01-22: Silne zakłócenia w transporcie międzynarodowym. Niedługo mogą odczuć je też europejscy konsumenci
- 2024-02-12: Prawie połowa kobiet z diagnozą raka szyjki macicy umiera. Zmiany w badaniach przesiewowych i ich szerszy zasięg pomogłyby wcześniej wykrywać ten nowotwór
- 2024-01-22: Bezpłatne szczepienia dla nastolatków przeciw HPV także w 2024 roku. Jak na razie niewielu rodziców się na nie decyduje
- 2023-12-29: Polskie firmy z obawami wchodzą w 2024 rok. Największe dotyczą rynku pracy
- 2024-01-17: Branża ochrony mierzy się ze wzrostem płacy minimalnej. Mimo rosnących stawek zmaga się także z niedoborem kadr
- 2023-12-13: Kryzysy ostatnich lat zmieniły podejście do strategicznych rezerw państwa. Konieczne było wprowadzenie szybkiego reagowania i rozszerzenie katalogu zadań
- 2023-12-07: W gabinetach lekarskich coraz więcej przypadków COVID-19 i grypy typu B. Polacy często jednak leczą się sami, niekoniecznie prawidłowo
- 2023-12-22: Mimo rekordowo niskich zbiorów tegoroczny sezon był dla producentów jabłek udany. Sadownicy walczą jednak z rosnącymi kosztami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.