Newsy

Przybywa kobiet na kierunkach technicznych. Wciąż jednak stanowią zaledwie 1/3 studentów

2015-04-22  |  06:55

Aktualizacja 2014-05-19 15:48

Na polskich uczelniach technicznych nadal studiuje mniej kobiet niż mężczyzn. Stanowią one niecałe 37 proc. studentów, ale ten wskaźnik z roku na rok rośnie. Ukończona politechnika daje dziś znacznie lepszą pozycję startową na rynku pracy niż inne studia. Tym bardziej że w branży nowych technologii brakuje wykwalifikowanych pracowników.

Z informacji, które płyną z branży, wynika, że brakuje ok. 50 tys. wykwalifikowanych informatyków, to są konkretne miejsca pracy – zwraca uwagę w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Według danych Komisji Europejskiej do 2016 roku powstanie w całej Unii Europejskiej ponad 700 tys. miejsc pracy w branży nowoczesnych technologii, to znaczy, że powinniśmy się kształcić w tym obszarze, nie zmieniać swoich kwalifikacji, tylko je podnosić. Chciałabym, żeby kobiety miały w tym swój udział.

Siedem lat temu kobiety na studiach technicznych w Polsce stanowiły 30,7 proc. studentów. W tym roku akademickim, jak podaje Fundacja Edukacyjna Perspektywy wskaźnik ten wzrósł do 36,9 proc. Na wielu wydziałach uczelni stricte technicznych udział kobiet nie przekracza jednak kilku procent. Na Wydziale Elektrycznym Politechniki Śląskiej jest ich tylko 4,3 proc. Podobnie niskim zainteresowaniem wśród pań cieszy się mechanika, elektronika, elektrotechnika czy automatyka. Kobiety stanowią też zaledwie 13,4 proc. ogółu studentów na kierunkach informatycznych.

UKE podejmuje działania promujące studia technologiczne i informatyczne wśród kobiet. Jak podkreśla prezes Urzędu, w branży tej jest wiele miejsc pracy, dającej przede wszystkim duże możliwości rozwoju. Co roku w czwarty czwartek czwartego miesiąca, czyli w tym roku 23 kwietnia, obchodzimy Światowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nowoczesnych Technologiach.

Jest to dzień ustanowiony przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny agendą ONZ, który ma promować udział kobiet jako pracowników w branży oraz dostęp kobiet do nowoczesnych technologii i posługiwanie się przez nie narzędziami cyfrowymi – informuje Magdalena Gaj. – W ubiegłym roku w 140 krajach na świecie odbyło się ponad 3,5 tys. różnego rodzaju wydarzeń, które promują udział kobiet w nowoczesnych technologiach.

W tym roku organizowana jest m.in. trzecia edycja konkursu „Dziewczyny w nowych technologiach”. Jest to akcja społeczna, której zadaniem jest wspieranie kobiet chcących robić karierę w tej branży. Nagrodami w konkursie są płatne staże w najlepszych firmach branży technologicznej: CISCO Systems Poland, SAS Institute, Sygnity, Motorola Solutions Polska, Microsoft Polska, Ośrodek TVP Technologie, GTECH Polska, Aviva Polska, GFT oraz Huawei Polska.

Kilka lat temu, pracując w branży, zauważyłam, że spotykam się głównie z mężczyznami. Z drugiej strony stale słyszałam, że powstają nowe miejsca pracy, że zespoły powinny być mieszane. Stąd pomysł, by zainicjować taką społeczną akcję, która pokazywałaby dziewczynom studiującym kierunki techniczne, że ta branża jest ciekawa i że jest dobrym miejscem pracy – podkreśla prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Poprosiliśmy naszych partnerów biznesowych, firmy z branży nowoczesnych technologii, aby sponsorowały staże. Podsumowując te trzy lata, możemy jednak powiedzieć, że często są to oferty stałej pracy, a nie tylko staże.

W tegorocznej edycji zgłoszenia do konkursu można przesyłać do 30 kwietnia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.