Newsy

NBP ma nowy system rozliczania transakcji. Jest szybciej i bezpieczniej

2013-06-21  |  06:45
Mówi:Adam Tochmański
Funkcja:dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP
  • MP4
  • Narodowy Bank Polski po 17 latach unowocześnił swój system rozliczeń międzybankowych SORBNET. Teraz pozwala on szybciej i bezpieczniej niż dotychczas rozliczać warte biliony złotych transakcje między bankami. System trzeba było zmienić, bo stary stwarzał coraz większe ryzyko awarii.

    SORBNET 2 jest bezpieczniejszy i sprawniejszy w porównaniu do funkcjonującego od 1996 roku systemu SORBNET.

     – Główną zaletą nowego systemu jest zwiększenie bezpieczeństwa technologicznego, czyli gwarancja, że system jeszcze przez następne kilka lub kilkanaście lat będzie mógł funkcjonować bez obawy o to, że będą miały miejsce awarie czy incydenty o charakterze informatycznym. Drugi nowy element tej nowej jakości to jest przepustowość – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Adam Tochmański, dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP.

    Z analiz NBP wynika, że nowy system, który działa od 10 czerwca, jest prawie dwa razy bardziej wydajny.

     – W dotychczasowym systemie można było zrealizować ok. 6 tysięcy zleceń na godzinę, a w obecnym jest to około 12 tysięcy – wyjaśnia Tochmański.

    SORBNET 2 od starego systemu odróżnia także to, że będą mogły z niego korzystać również podmioty zagraniczne.

     – SORBNET 2, bazując na globalnej sieci telekomunikacyjnej  SWIFT oraz na komunikatach SWIFT będzie dostępny również dla uczestników zewnętrznych, a więc banków zagranicznych czy też operatorów zewnętrznych systemów zagranicznych – wyjaśnia dyrektor w NBP.

    Wdrożenie nowoczesnego systemu NBP związane było z koniecznością dostosowania do jego działania systemów informatycznych instytucji, które z niego korzystają.

     – Funkcjonalnie system się sprawdził zarówno po naszej stronie, jak i po stronie uczestników, ponieważ około 50 uczestników systemu SORBNET 2, a więc banki, Krajowa Izba Rozliczeniowa i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, również po swojej stronie musieli dostosować własne systemy informatyczne i znakomicie je dostosowali – ocenia Tochmański.

    Dodaje, że przeciętny Kowalski nie odczuje różnicy związanej z przesyłaniem płatności. 

     – System jest dla banków i to generalnie banki, o ile klient nie ma specjalnego życzenia, decydują, w które kanały rozliczeń  mogą przejść jego zlecenia, ale zwykły klient banku tego nie odczuje i nie powinien odczuć. Natomiast, gdybyśmy nie zrobili tej zmiany i nadal użytkowali system, który coraz bardziej starzałby się technologicznie, to prawdopodobnie za jakiś czas moglibyśmy się liczyć z jakąś awarią czy incydentem, który dla każdego Kowalskiego w Polsce mógłby mieć fatalny efekt, i dlatego chcieliśmy takiej sytuacji uniknąć – tłumaczy.

    SORBNET 2 obsługuje kilkanaście tysięcy zleceń dziennie (średnio 11-12 tys.). Rocznie daje to kwoty rzędu kilkudziesięciu bilionów złotych. Średnia wartość zlecenia w tym systemie, czyli ponad 20 mln zł, jest prawie 10 tys. razy większa niż wartość zlecenia w dedykowanym płatnościom detalicznym systemie ELIXIR, prowadzonym przez Krajową Izbę Rozliczeniową.

     – Przez dotychczasowy system SORBNET przepłynęło w 2012 roku około 68 bilionów złotych, to jest 44 razy więcej niż wynosi polski PKB – podkreśla Adam Tochmański.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.