Newsy

NBP: rezultaty rozmów ws. opłaty interchange za kilka miesięcy

2012-03-14  |  06:50
Mówi:Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    Członkowie Zespołu roboczego przy NBP nie osiągnęli jednomyślności w sprawie obniżania opłaty za transakcje kartami płatniczymi. W komunikacie po ostatnim posiedzeniu Zespołu napisano, że główne elementy raportu końcowego zostały zaakceptowane przez większość osób. Do końca przyszłego tygodnia uczestnicy dialogu muszą przyjąć lub odrzucić przyjęte w toku prac ustalenia.

     - Narodowy Bank Polski jest w pewnym sensie inicjatorem porozumienia między stronami zainteresowanymi. Optujemy za tym, żeby opłaty zostały obniżone - mówi Małgorzata Zaleska, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego.

    I podkreśla, że negocjacje jeszcze trwają, więc na rezultaty prac trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

     - To jest jeszcze kwestia kilku miesięcy, podczas których zostaną wypracowane ostateczne postulaty, które będą skłonne przyjąć wszystkie zainteresowane strony - prognozuje Małgorzata Zaleska.

    Obecnie opłata interchange w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie i wynosi średnio 1,6 proc. Celem prac prowadzonych przez Zespół roboczy jest obniżenie opłat do poziomu średniej unijnej, czyli 0,6 proc. w 2017 roku.

     - M.in. konkurencja na rynku będzie wymuszała poszczególne rozwiązania mające na celu obniżenie opłat interchange - uważa Zaleska.

    Tzw. interchange fee to prowizja pobierana od właścicieli sklepów za to, że klient płaci u nich kartą. Pobbierana jest od każdej transakcji bezgotówkowej przez agenta rozliczeniowego na rzecz banku, który kartę wydał. Żeby opłaty były niższe, potrzebne jest porozumienie wszystkich uczestników rynku: bankowców, handlowców, agentów rozliczeniowych i organizacji kartowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.