Newsy

NBP: Specjalna dwuzłotówka na jubileusz Trójki

2012-02-29  |  14:35
Mówi:Prof. Marek Belka
Funkcja:Prezes
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    30 marca Narodowy Bank Polski wyemituje monetę z okazji 50. urodzin rozgłośni. Będzie to kolejna dwuzłotówka z serii Historia muzyki rozrywkowej.

     - Ta seria jest ciekawa przede wszystkim z punktu widzenia kolekcjonerskiego. Jednocześnie my bardzo to lubimy, bo to trochę zmienia wizerunek Banku i przy okazji dobrze się przy tym bawimy. Dwa lata i trzy miesiące temu wydaliśmy monetę ku czci Czesława Niemena, potem Krzysztofa Komedy, a ostatnio Kabaretu Starszych Panów - mówi prof. Marek Belka, prezes Narodowego Banku Polskiego.

    Wybicie specjalnej monety to pomysł Magdy Jethon, dyrektor Trójki. Jak przyznał prof. Belka, nie było łatwo go do tego przekonać.

     - W pierwszym momencie zastanawialiśmy się, że przecież to nie pasuje do historii muzyki rozrywkowej. Ale potem doszliśmy do wniosku, że Lista Trójki to jest kult. Uznaliśmy, że Trójka jest pomnikiem. Ma taki wkład w tworzenie kultury muzycznej i radiowej w Polsce, że należy ją właśnie w taki sposób uhonorować - dodaje prezes NBP.

    Nakład dwuzłotówki wyniesie 800 tysięcy. Monety znajdą się w obiegu tuż przed urodzinami rozgłośni - 1 kwietnia 2012 roku. 

    Prof. Belka zapowiedział emisję monety podczas specjalnej audycji Trójki, nadawanej z warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

    Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

    Problemy społeczne

    Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

    Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

    Konsument

    Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

    Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.