Newsy

Nowa strategia LW Bogdanka: żywotność kopalni do 2050 r. i atrakcyjniejsza polityka dywidendowa

2013-02-13  |  06:35

Władze LW Bogdanka pracują nad strategią na najbliższe siedem lat, która zostanie zatwierdzona do końca I połowy br. Spółka węglowa zamierza skupić się na rozbudowie kopalni i przedłużaniu jej żywotności. Dzięki planowanym zakupom koncesji na nowe pola wydobywcze, kopalnia mogłaby funkcjonować nawet do 2050 roku. W strategii ma się znaleźć również nowa polityka dywidendowa, bardziej atrakcyjna dla inwestorów.

 – Chcemy być spółką, która dla akcjonariuszy przyniesie wzrost wartości spółki, ale również wypłatę dywidendy na określonym, przyzwoitym poziomie – zapewnia Zbigniew Stopa, prezes Lubelskiego Węgla Bogdanka w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Na ten rok zarząd spółki jeszcze nie rekomendował poziomu wypłaty dywidendy, jednak – jak podkreśla prezes zarządu – na pewno będzie wypłacona i to na poziomie nie mniejszym niż w roku ubiegłym (wówczas wyniosła 4 zł na akcję).

Nowa inwestycja za 47 mln euro

LW Bogdanka podpisała kontrakt na dostawę kolejnego kompleksu strugowego, czyli maszyny, która umożliwi pracę na niskich pokładach węgla kamiennego (nie przekraczających wysokością 1,5 metra). 

 – Kompleks strugowy, który zakontraktowaliśmy w ubiegłym tygodniu, to koszt około 47 milionów euro. Jednak zainstalowany na dole zwraca się zwykle po 3-4 latach – wyjaśnia Zbigniew Stopa.

Dodaje, że wpłynie to przede wszystkim na wyższą efektywność wydobycia węgla. To tym istotniejsze, że LW Bogdanka inwestuje w rozbudowę Pola Stefanów, które ma na celu zwiększenie wydobycia.

 – Rok 2013 to będzie kolejny milion ton więcej w stosunku do 2012. Natomiast w 2014 roku zamierzamy wydobywać około 11 milion ton węgla. Ten kompleks strugowy, który zakontraktowaliśmy, ma nam w tym pomóc – podkreśla prezes spółki.

Będzie to już trzecie tego typu urządzenie w spółce. Zgodnie z umową podpisaną z Caterpillar Global Mining Europe trafi ono do Bogdanki do końca I połowy 2014 roku. Uruchomienie kompleksu zaplanowane jest na III kwartał przyszłego roku.

 – Jedną z większych inwestycji obecnie realizowanych jest dokończenie rozbudowy Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla. Jest to inwestycja, którą mamy zamiar ukończyć w 2013 roku i prowadzić jej rozruch w 2014 roku – informuje Zbigniew Stopa.

Zgodnie z założeniami spółki Zakład ma umożliwić podwojenie mocy przeróbczych surowca.

Żywotność kopalni priorytetem

W nowej strategii do 2020 roku spółka chce skoncentrować się na rozbudowie kopalni o nowe pola wydobywcze.

 – W tej chwili jesteśmy w procesie koncesyjnym. Chcemy pozyskać koncesję na pola K3, K6, K7. Są to pola sąsiadujące z naszym obszarem górniczym i tam chcemy w przyszłości prowadzić działalność górniczą – mówi prezes Bogdanki. – Jeżeli byśmy uzyskali te koncesje, to żywotność kopalni wydłużyłaby się mniej więcej do 2050 roku.

Jak podkreśla, systematyczny rozwój i zwiększanie wydobycia węgla będzie wiązało się ze wzrostem zatrudnienia w spółce. O planach przyjęć nowych pracowników, Bogdanka informowała jesienią ubiegłego roku. Jednak na razie zostały one wstrzymane ze względu na oszczędności.

 – Pracownik to jest koszt, a w górnictwie koszty pracownicze są na dość wysokim poziomie. W związku z obecną niepewną sytuacją rynkową patrzymy na koszty i przesunęliśmy zatrudnienie tych pracowników. Jeżeli będziemy zatrudniać, to dopiero około lipca, kiedy uruchamiamy następne kompleksy ścianowe w celu podniesienia poziomu wydobycia. Ci ludzie będą przyjęci, żeby tworzyć oddziały wydobywcze – zapowiada Zbigniew Stopa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.