Newsy

Współpraca przemysłów obronnych państw UE pomogłaby Europie wygrywać z konkurentami z Chin czy Korei

2014-02-12  |  06:40

Państwa członkowskie UE powinny współpracować ze sobą w zakresie przemysłu obronnego, przede wszystkim stoczniowego – uważa Patrick Boissier, prezes DCNS. Tylko w ten sposób możliwa będzie konkurencja z przemysłami takich krajów, jak Korea czy Chiny. Podczas gdy rządy państw europejskich tną wydatki na obronność, tym samym zmniejszając zamówienia w europejskich stoczniach, w Azji i na Bliskim Wschodzie ta gałąź przemysłu dynamicznie się rozwija. 

 – Europa nie może sobie pozwolić dłużej na to, by rozwijać równocześnie kilka programów fregat czy okrętów podwodnych. Nie możemy dłużej marnować czasu, próbując przetrwać, konkurując ze sobą. Czas najwyższy, by spróbować znaleźć wspólny sposób, by zapewnić europejskie przywództwo w przemyśle okrętowym – apeluje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Patrick Boissier, prezes zarządu francuskiego koncernu okrętowego DCNS.

Zacieśnienie współpracy w przemyśle obronnym to jeden z celów Trójkąta Weimarskiego, czyli organizacji zrzeszającej Polskę, Niemcy i Francję. Opracowany w grudniu 2010 r. tzw. list weimarski wzywał do wzmocnienia europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony. Boissier przypomina, że docelowo należy mówić nawet o wspólnych europejskich siłach zbrojnych, choć nie wiadomo, jaką drogą w tej chwili można by je ustanowić. W pierwszym półroczu 2013 r. w ramach Europejskich Sił Szybkiego Reagowania dyżur bojowy pełniła Weimarska Grupa Bojowa, którą dowodziła Polska.

Choć wspólna europejska armia jest kwestią odległej przyszłości, to zdaniem Boissiera liczą się także małe inicjatywy, zarówno polityczne, jak i gospodarcze. Budowa wspólnej, unijnej polityki obronności jest istotna nie tylko ze względu na bezpieczeństwo UE, lecz także z uwagi na znaczenie tego sektora, obejmującego również przemysł stoczniowy, dla gospodarki.

 – Stocznie i budowanie statków to wciąż jedna z głównych i ważniejszych gałęzi przemysłu w takich krajach, jak Polska i Francja. Jeśli spojrzymy na obecną sytuację w Europie, kryzys zadłużeniowy doprowadził do tego, że państwa ograniczają swoje budżety na obronność, co ma negatywny wpływ na portfel zamówień w przemyśle stoczniowym. Jednocześnie rynek międzynarodowy rośnie, szczególnie na Bliskim Wschodzie i w południowo-wschodniej Azji – ostrzega Boissier.

Według niego szczególnie Francja i Polska, jako kraje z tradycyjnie rozwiniętym przemysłem stoczniowym, powinny blisko współpracować na gruncie politycznym, wojskowym i przemysłowym.

DCNS to największa grupa w wojskowym przemyśle okrętowym w Europie. Produkuje m.in. fregaty, korwety, okręty podwodne takich klas, jak Scorpene czy Barracuda, a także lotniskowce dla francuskiej marynarki. Jest jedną z firm, która będzie walczyć w przetargu MON na zakup trzech okrętów podwodnych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej

Ponad połowa sieci napowietrznych i stacji elektroenergetycznych ma powyżej 40 lat. Brak modernizacji infrastruktury energetycznej przekłada się na słabe moce przesyłowe i blokuje rozwój zielonego transportu. Tymczasem według nowych przepisów w 2034 roku 90 proc. wszystkich nowych pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE miałyby stanowić te bezemisyjne. – Bez odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza przy transporcie na duże odległości, zielona transformacja w transporcie będzie utrudniona – ocenia Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

Handel

Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne

Rolnicy obawiają się, że unijne regulacje, mające w założeniu chronić klimat, uderzą nie tylko w ich biznes, ale z czasem także w inne grupy społeczne, a entuzjazm związany z ekologicznym podejściem do produkcji rolnej zostanie przygaszony. – Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea – uważa Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jak podkreśla, część Zielonego Ładu to nic nowego, bo pewne jego elementy są wdrażane w Polsce od ponad dwóch dekad.

Infrastruktura

Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób

Lepsza infrastruktura i mieszkania na wynajem to kluczowe zagadnienia, które znajdują się wśród priorytetów na najbliższe lata. Prezydent Łodzi zapowiada inwestycje i wchodzi w polemikę z danymi GUS, które wskazują, że położone w centrum Polski miasto dramatycznie się wyludnia. Hanna Zdanowska powołuje się na liczby, które sugerują odwrotny trend.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.